Gele motorlampje

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gompie

05 jan 2011, 18:18 0 x

Hallo mede "gebruikers" ;)
Allereerst nog de beste wensen (kan nog net).
Ook ik had vandaag weer zo'n geel knipperend engine management lampje.
Veertien dagen geleden ook al en toen was het de bobine van cylinder 3, kosten 45 euro
bij vw-audi dorpsgarage inclusief montage en storing wissen. Nu cylinder 2 aan de beurt,
echter de dorpsgarage had de bobine nog niet op voorraad dus zelf bij de dealer gehaald (48,50 euro)
in wat als een brommobiel aanvoelende A2. :P Toen naar dorpsgarage gekacheld en erin laten zetten.
Dat was gratis. De andere 2 bobines lijken alsof ze al eens zijn vervangen, maar als er binnenkort
weer eentje de geest geeft dan komen er gelijk 2 nieuwe in!
Nu vraagt man bijt hond zich af, wat zijn jullie ervaringen met kapotte bobines?
Ter info, de teller staat bij mij op 166.000 km, 1,4 benz.
Groeten, Gompie die weer onder hoogspanning rijdt op alle 4 poten
Romulus

05 jan 2011, 18:31 0 x

Ik heb er in 10 maanden tussen 87dkm en 102dkm nog niet naar hoeven omkijken. Voor aanschaf indertijd wel even met Audi gebeld over de reparatiehistorie, ik meen me te herinneren dat er ooit een of enkele vervangen zijn. In die zin kan ik geen spanning bijdragen :mrgreen:
[quote="Gompie"]Allereerst nog de beste wensen (kan nog net).[/quote]Eensgelijks! 8-)
Peter

05 jan 2011, 21:26 0 x

Eentje vervangen (ook cylinder 3) bij +/- 100.000km. Gele motorlampje is daarna nog een keertje aangegaan maar die storing heeft zichzelf kennelijk opgeheven.
MN-NL

05 jan 2011, 23:15 0 x

Allereerst ook van mij nog een portie 'beste wensen'! Morgen 3-koningen, dan is het over en uit :mrgreen: ).

Vwb de gele lampjes: die van ons had dat ook voor de kerst. Eerst alleen een geel motortje, later vergezeld van een tweede storingslampje. Daarna een weekje kerstreces voor de auto, waarna de dame helemaal niet meer wilde starten.
Ik dacht dat het de accu zou zijn, vanwege de vele korte ritjes bij koude (dus starten, alle verwarmingen aan, stoelverwarming) en vervolgens te kort rijden. Startkabels en accu uit andere auto bleek allemaal niet te helpen. Enfin, auto laten staan en dag later accu (voor de zekerheid opgeladen) weer terug gezet. Contact omgedraaid: broem! Wel met 2 storingslampjes, maar verder reed de wagen prima.

Ik heb de auto toen zelf een paar dagen op langere afstanden gereden, dus goed warmgedraaid. Daarmee blijkbaar de storing verholpen want inmiddels zijn de lampjes weer duurzaam uit.

Ik denk dat het ofwel een licht vervuilde EGR is geweest, ofwel iets in de luchtmassameter of gasklep. Iig is het weg.

Storingen heb ik niet uitgelezen, ik stond op het punt dan nu maar zo'n apparaatje aan te schaffen maar dat is dus nog niet accuut noodzakelijk!

Moraal van dit verhaal: korte ritjes zijn niet optimaal voor een auto, af en toe moet je de bolide eens lekker uitlaten. Dat zal ik dus met enige regelmaat blijven doen.

En die bobines: eentje vervangen, auto heeft nu 46000 op klok. Die bobines is een bekend zwak punt dus ga er maar van uit dat je dat af en toe op de rekening gaat zien. Gelukkig niet al te duur....

Groet, Marc

(die ook eens een renault had die bobines vrat maar dat was een leasebak ;) )
Gompie

05 jan 2011, 23:52 0 x

Las net op site bij oosterbuurtjes over Garmin ecoRoute HD Bluetooth Adapter,
een dongle die in de OBD poort moet en veel gegevens naar een compatibel Garmin SATNAV ding
stuurt, ook storingscodes met uitleg. Laat ik nu net zo'n compatibel geval hebben!
Ben wel geïnteresseerd, doet het zelfde als Scangauge. Al heb ik wel FIS, toch leuk die toeters en bellen.
http://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=36628
Wie geen F(ahrer)I(nformation)S(ystem) heeft en nog een SATNAV moet zou dit ook kunnen overwegen.
Ik was toch al van plan om de Garmin vast in te bouwen op de plek van de asbak.Nu als boordcomputer.
Groeten, Gompie die alvast een verjaardagskado weet
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 jan 2011, 01:55 0 x

Hmm, een zoon van me mailde me vandaag ook zoiets. KLIK Stekkertje die de info naar je I-pod touch/phone/Pad stuurt.

Wat ze allemaal niet verzinnen. 8-)
mvdklip

06 jan 2011, 14:40 0 x

Op DealExtreme hebben ze ook iets dergelijks staan:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.16921

Schijnt goed te werken met de 'Torque' applicatie voor Android.
Gompie

15 jan 2011, 14:43 0 x

Als gadgetfreak houd ik best van knopjes en lichtjes (heb immers ook de ambientverlichting
en ventilatieroosterwieltjes belicht :mrgreen: ) maar dat gele motorlampje zie ik iets te vaak
de laatste tijd! :s hock: Zoals ik in een post hierboven al aangaf dat als er weer een bobine naar
de eeuwige spanningsvelden zou gaan, dat ik dan uit voorzorg dan de resterende 4-de ook zou
vervangen. Dat is gister gebeurd. Een van de monteurs zei dat versleten bougies een oorzaak
kunnen zijn omdat die wat meer weerstand hebben. Ik had ze al 3000 km geleden vervangen.
Maar wel vlak achter elkaar 3 bobjes er door, dan zou nr 4 snel kunnen volgen. Die monteur
vertelde ook nog dat een nieuwe A3 klaar gemaakt was voor aflevering en dat vlak voordat de
klant hem zou halen er een bobine kapot ging! :o Gevoelig spul.... Volgens een avatar onderschrift bij
iemand op de Duitse A2 site zou Walter Rohrl eens gezegd hebben dat je een auto niet zo kunt
behandelen als een mens, een auto heeft liefde nodig! (En dan nog gaan ze stuk :cry: )
Groeten, Gompie
Woco

01 jun 2012, 22:15 0 x

Ik lees net dat de remlichtschakelaar ook zit aangesloten op het motormanagement.
Vandaag toevallig een defecte rechter remlicht.
Na diverse malen remmen wilden de andere 2 ook niet echt lekker.

Wellicht raadzaam om de zekering te vervangen? of moet ik eerder aan een massaprobleem denken?
Heeft iemand een uitleesapparaatje te leen morgen in Zuid-holland/Utrecht/Brabant (west) (tegen betaling eventueel)
mister

02 jun 2012, 00:39 0 x

Brandt je EPC lampje? Zo ja, dan is remlichtschakelaar defect! Is moeite om uit te lezen niet waard! Zo'n schakelaar kost bij de stealer 10€.
Plaats reactie