Omdat ik binnenkort mijn distributieriem en waterpomp van de AUA motor ga vervangen heb ik het op PDF gezet.
Voor de gene die er interesse in hebben plaats ik ze ook hier, echter wel in het Engels.
Distributieriem & Waterpomp vervangen
- kobus1978
- Audi A2 cluborganisatie
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
- Bijlagen
-
- Distributieriem, Exploded View.pdf
- (307.45 KiB) 289 keer gedownload
-
- Distributieriem Demontage-Montage.pdf
- (1.61 MiB) 281 keer gedownload
-
- V-riem Demonteren-Montage.pdf
- (513.96 KiB) 196 keer gedownload
-
- Motorsteun Demonteren-Monteren.pdf
- (458.43 KiB) 217 keer gedownload
-
- V-riem pulley Krukas Demontage-Montage.pdf
- (438.37 KiB) 193 keer gedownload
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- kobus1978
Vervolg PDF.
- Bijlagen
-
- Waterpomp Exploded view.pdf
- (826.57 KiB) 224 keer gedownload
-
- Waterpomp Demontage-montage.pdf
- (353.95 KiB) 203 keer gedownload
-
- Koelvloeistof Aftappen-Vullen.pdf
- (1.43 MiB) 187 keer gedownload
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
- kobus1978
@EnricoD Graag gedaan. 

- Peter_Maathuis
- Moderator
Tip: zet eerst de (grote) riem over de waterpomp, krukas, spanner en nokkenas voordat je de looprollen links en rechts monteert. Dan heb je iets meer ruimte om de riem op het nokkenaswiel te krijgen.
Aanhaalmomenten: looprollen 50 Nm, spanners 20 Nm
Informatie waar ik nogal naar heb lopen zoeken (aanhaalmomenten motorsteun)
- 4 bouten in het motorblok 50 Nm
- de overige bouten zijn rekbouten en moeten eigenlijk worden vervangen
- 3 bouten in de steun aan het motorblok 60 Nm + 60 graden verder draaien)
- 1 moer bovenop de steun op de chassisbalk: die mag je eigenlijk niet los halen tenzij je de hele steun vervangt: 40 Nm + 90 graden verder draaien
- 3 bouten waarmee de steun op de chassisbalk vastzit: 23 Nm + 90 graden verder draaien
Aanhaalmomenten: looprollen 50 Nm, spanners 20 Nm
Informatie waar ik nogal naar heb lopen zoeken (aanhaalmomenten motorsteun)
- 4 bouten in het motorblok 50 Nm
- de overige bouten zijn rekbouten en moeten eigenlijk worden vervangen
- 3 bouten in de steun aan het motorblok 60 Nm + 60 graden verder draaien)
- 1 moer bovenop de steun op de chassisbalk: die mag je eigenlijk niet los halen tenzij je de hele steun vervangt: 40 Nm + 90 graden verder draaien
- 3 bouten waarmee de steun op de chassisbalk vastzit: 23 Nm + 90 graden verder draaien
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ja precies. Audi specificeert bij rekbouten een aanhaalmoment en als je dat hebt bereikt, zet je een markering op kop van de bout en de ondergrond en draai je de opgegeven hoek verder.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Tandriem met waterpomp en de REK bouten van bovenstaande discussie.
Merk doet er even niet toe....
Merk doet er even niet toe....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- Peter_Maathuis
- Moderator
Bij mijn set zaten ook netjes 4 bouten, maar die moeten gewoon met 50 Nm (geleiderollen) of 20 Nm (spanrollen) worden aangehaald.
De rekbouten zitten in de motorsteun (3x bevestiging op de chassisbalk en de centrale bout aan de "support arm") en aan de steun ("engine support") op het motorblok (3x verticaal). De "engine support" zit met 4 bouten (horizontaal) in het motorblok - dit moet je aanhalen met 50 Nm, dus geen rekbouten.
Wijsheid uit workshop manual (was wel ff zoeken)
Merk doet er inderdaad niet toe, maar deze waterpomp zou ik niet willen. Ik heb liever een "metalen" waaier...
De rekbouten zitten in de motorsteun (3x bevestiging op de chassisbalk en de centrale bout aan de "support arm") en aan de steun ("engine support") op het motorblok (3x verticaal). De "engine support" zit met 4 bouten (horizontaal) in het motorblok - dit moet je aanhalen met 50 Nm, dus geen rekbouten.
Wijsheid uit workshop manual (was wel ff zoeken)
Merk doet er inderdaad niet toe, maar deze waterpomp zou ik niet willen. Ik heb liever een "metalen" waaier...