Tips rondom aankoop gevraagd!

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
jaapje
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

07 aug 2018, 22:54 1 x

Volop meedenken vandaag!
Ik vindt de “August ” CS eigenlijk ook wel een vrolijk kleurtje.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/aud ... ousPage=lr
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

08 aug 2018, 11:38 0 x

Tips voor aankoop?

Ik lees naast Jan Eenink voor de perfecte en veel keuze, vaak meer dan online staat...

Er zijn ook mensen die minder geld hebben en dan koop je een rommelaar!
Mijn dochter die hier niet actief wilde worden kocht in Sept 2015 in Berlijn een foute auto.
Deze Merlot Rot was bepaald niet schade vrij, en vele noemen deze Rode Paars.....
Van de 4 spatbord randen 3 zware krassen wegens krap parkeren en daarom maar met spuitbus Plasti Dip er een soort Color Storm van gemaakt, gelijk stoot strippen ook gedaan....

Ook de velgen, ben ze hier nog niet zo erg tegen gekomen dus vervangen...
Maar ook de koppeling, onderdelen maar €124,- online en dealer vraagt daar €600,- voor... dus zo word het toch betaalbaar.

Na verwijderen Ducktape.... dak was dicht gemaakt en een ramp om netjes te krijgen en de kabels waren totaal versleten... daarom goedkoop.... maar ook de stoelen zagen er uit of de vorige eigenaar Incontinent was... en ook alle 4.... Lederen stoelen gezocht toen dak eindelijk dicht & waterdicht bleek en dat waren iets andere... pas later zagen we dat het Sport stoelen waren!

De midden stukken maar even in auto kleur gedaan want anders vond zij het te donker worden.... maar achteraf... als je de bekleding voorzichtig verwijderde bleek later was een Wasje draaien op 30 graden en dat 3x herhalen voldoende voor perfecte stoelen!
Ja, dat vlek probleem opgelost en ik was verbaast dat deze nette originele grijze saaie stoelen na herstel meer opbrachten dan de aankoop van rommelige en nu bijgewerkte Lederen Sportstoelen...

Tijdens vervangen koppeling zag ik diverse oude rubbers en van stuur en fuse kogels preventief rubbers vervangen is voordeliger dan kogel + uitlijnen!
Zelfde voor beide aandrijfassen als je toch bezig bent....

Na een weekje vele storingen... bleek oude accu te zijn en alle uitgelezen storingen waren dus gewoon de te oude accu..... na de aankoop in Berlijn na vooral 170.000 km stadsverkeer... nu 498.293 Km gemeld voor APK... en dat is op LPG.... alleen, neem hoewel voordelig nooit een Eurogas van €1399,- in aanbieding want de injectoren vervangen door betere na 1e keer garantie en 2e keer betalen....

Conclusie; Deze vieze lekke dak auto met bijpassende stoelen viel eigenlijk na veel werk best mee... ook de rotte koppeling en spatbord randen waren betaalbaar dankzij Plamuur en Plastidip... en het ziet er nu tenminste weer goed uit....

Deze eigenaresse die ruim 100.000 Km per jaar rijd als muzikante is zeer tevreden maar zonder achterbank voor de instrumenten...
Dan valt de Dubbel bodem op... toch drempel maar de 55 liter gastank is wel erg dik... 36 cm + rekje dus kan er net onder!
de accu staat nu ook hoger dus minder bagage ruimte en voertuigen zonder deze dubbele bodem.. lelijke tank die je alleen op deze manier netjes onzichtbaar maakte en alle gereedschap nu voorin!

Naast mijn eigen, ik heb er nu diverse gehad en rij er 2... ook veel Km is probleemloos mogelijk en net een nieuwe Conti Riem + waterpomp gemonteerd en dat was..... iets te laat... vorige bij 310.000 km gedaan en de waterpomp van toen SKF voelde na 180.000 km bepaald niet soepel draaiend die eruit kwam!

Elke 120.000 km of 8 jaren voor de 1.4 Benzine (diesel 90.000/6 jaren) maar uitstel was dus wel risico en ook de diverse rollen hadden ietsje speling.... riem was nog netjes maar de rest!

Waarom geen diesel... ze zit zowel hier in NL als elders vaak in Europa in het Centrum om op te treden en de oudere diesels mogen in vele steden niet meer naar binnen!
Ze wilde graag... en LPG, haar 55 liter tank was eerst maar 44 netto met 80% vulling en na leeg rijden en bijbuigen deze beveiliging kan ze soms 51,8 liter tanken....mag niet maar.....

Als ik de foto' s terug keek van de toen 12 jaren oude Berliner Bolletje met gebreken en nu.... 15 jaren oud... wel is deze na dit vele werk en herstel en ondanks de extreme KM stand wel 3x duurder geworden!
Ik heb alles bijgehouden en bij een garage was deze auto aan herstel 2x duurder dan de aanschaf geworden!
Zelf doen is betaalbaar maar erg veel uren!

Zij heeft vaak op de Cruise Control rijdende met 100Km en Bose aan.... vaak op de 52 liters LPG regelmatig 700 Km gehaald...dus Diesels hoeft niet meer.
Dit alternatief, de belasting is maar €60,- per jaar meer dan Benzine en Diesels betalen erg veel meer!
Wel is de 10W40 olie pure noodzaak geworden om niet wekelijks bij te moeten vullen...
De motor word duidelijk minder maar de Skoda van de sloop licht al klaar!
Ook de bak is daar iets andere overbrenging maar omdat het schakelen van 1e en 2e wel erg zwaar begint te worden met dubbel klutsen... dat is iets van 50 er jaren voor oldtimers!

Ik heb voor deze Skoda motor gelijk maar even een Conti setje van Waterpomp en Sachs koppeling besteld want nu kan ik er makkelijker bij!
Gezien de huidige KM stand en haar huidige gebruik zou ze binnen 5 jaren hier als eerste Miljonair een feestje moeten geven met haar Berlinerbol want ik maakte gister even een ritje en niets mis mee, ondanks de vele Km...

Het kan dus wel, €1450,- voor een sloper voor onderdelen kopen en nu 3 jaren later zou deze tenminste €4500,- moeten opbrengen....

Conclusie, het was 3 jaren hard werken en veel werk maar het kan als je handig bent..
Maar als deze sneuvelde is jonge en weinig KM Jan Eenink wel rendabel....

Ja een lang advies maar ik heb wel geleerd dat goedkoop vaak veel werk betekende en met mijn rugklachten duurde het vaak wel iets te lang.....
Ik heb nu een lade vol versleten zooi... nee geen huisvuil maar de tandriemen vallen best mee maar de Waterpompen en spanrollen... ik weet nu welke merken je beter niet kunt hebben...
SKF en Conti zijn vaak de minst slechte na iets te veel Km...

Dus weet wat je kunt en koop alleen een rommelaar als wilt en kunt sleutelen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Spinazie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2018, 17:22 0 x

eekhoorntje schreef:
08 aug 2018, 11:38
Heel verhaal.
@eekhoorntje Ik waardeer je enthousiasme, maar je relaas gaat wel behoorlijk off-topic. Graag de topic titel en de vraagstelling in het achterhoofd houden, anders moeten we gaan knippen om het een en ander leesbaar te houden en dat zou jammer zijn.
Spits
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

08 aug 2018, 17:49 1 x

Nou, hoop niet dat karolography denkt; "zo zeg, da's een hoop werk, zo'n A2 willen kopen....."
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
karolography
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 aug 2018, 18:02 0 x

trebbor77 schreef:
07 aug 2018, 19:33
www.google.nl/search?q=fens+occasion+ce ... 2520Center

Sommige reviews zeggen voldoende... Ik zou verder kijken
Hmm, er staan wel wat negatieve reviews, maar ik denk dat elk bedrijf die wel heeft, niet alle klanten zijn ook even heilig natuurlijk. ;) Maar ik had ze inderdaad al gezien en het was een beetje teleurstellend, vooral de inhoud ervan.
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
karolography
Audi A2 clublid

08 aug 2018, 18:10 0 x

HansJan schreef:
07 aug 2018, 22:44
Welkom hier en fijn om te zien dat er weer een A2 (Colour Storm) liefhebber in ons midden is! :cool: Zie dat het citeren ook goed gebruikt wordt, fijn!
Thanks, ben een beetje jaloers op jouw gele. ;) (tenminste, ik neem aan dat die van jou in je avatar staat)
HansJan schreef:
Het OSS is wel een punt van aandacht. Als het niet meer functioneert kan dat wellicht nog hersteld worden. Kies je daar niet voor dan is het wel ontzettend van belang dat de afvoerkanalen vrij zijn. Anders volgt er onherroepelijk lekkage met alle gevolgen van dien.
Thanks, had ik dan weer niet aan gedacht... :\
HansJan schreef:
Er is laatst een heel mooie blauwe CS op dit forum aangeboden, maar die staat nu met flinke verhoging bij een garagebedrijf. Op Autoscout DE staat momenteel deze mooie rode met 17 inch Bolero velgen en sportstuur. Voor de rest is het een auto met de hoogstnoodzakelijke opties. Sommigen zijn goed achteraf in te bouwen.

Deze gele CS heeft meer ervaring maar staat er heel goed bij en wordt zeer onderbouwd aangeboden. Eigenaar heeft er ook moeite voor gedaan om hem een meer Allroad uitstraling te geven ;)
Gaaf, allebei. Kan ik hieruit concluderen dat de gele waarover ik twijfel geen goede optie is? Ik heb naar aanleiding van je post eens uitgezocht hoe het gaat, dat invoeren van een auto. Het is een gedoe, maar geen te groot gedoe, denk ik. We denken erover na of dat een haalbare optie is voor ons. Enige dat het moeilijk maakt is dat we nu even geen auto hebben, dus er een bekijken in Nederland gaat nog oké met openbaar vervoer. Omdat ik in Arnhem woon is het wellicht een optie er een in Duitsland te bekijken die een beetje te bereiken is met ov.
HansJan schreef:
Wat is het budget? Dat maakt het gericht meezoeken ook eenvoudiger. Op deze manier hebben we hier al vaker hulp geboden. Import is goed zelf te doen, of met hulp van bijv. Jan Eenink (geen aandelen).
Het budget is een beetje afhankelijk van wat we ervoor krijgen. Ik merk dat ik doorgaans de auto's die zo rond de € 3.000,- kosten acceptabel vind en die rond de € 4.000,- zijn helemaal top voor mij. Maar als een auto echt tof is kan er wel wat bij. Leeftijd maakt me niet gek veel uit, maar kilometerstand wel, liefst maximaal 200.000 km (maar ook dat is weer helemaal afhankelijk van hoe hij is gebruikt en onderhouden).
karolography
Audi A2 clublid

08 aug 2018, 18:17 0 x

Allereerst dank voor alle reacties! Jeetje, ik had niet verwacht dat er zó veel en zo goed werd meegedacht. Leuk om te zien dat iedereen wat toe wil en kan voegen aan zo'n zoektocht!

Ik heb al met al wel het idee dat de meeste mensen hier op het forum de Audi A2 waar ik over twijfel niet zouden kopen. Nu neem ik het natuurlijk een beetje mild op, want jullie zijn echte fans, dus jullie willen alleen de crème de la crème. ;) Ik ga de feedback meenemen, ik denk nog na of ik hem nog een keer ga bekijken samen met alle tips, of dat ik mijn aandacht ga besteden aan een andere...
karolography
Audi A2 clublid

08 aug 2018, 18:19 0 x

jaapje schreef:
07 aug 2018, 22:54
Volop meedenken vandaag!
Ik vindt de “August ” CS eigenlijk ook wel een vrolijk kleurtje.
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/aud ... ousPage=lr
Yes, super mooi. Ik bekijk morgen ook een rode. :) Het wordt waarschijnlijk een gele of rode. :heart:
bjmeengs
Audi A2 clublid

08 aug 2018, 18:53 1 x

Jan Eenink in Vorden heeft er een mooie staan. Wel boven genoemd budget , maar wel een aparte. Rode 1.6 fsi Colourstorm .
Mooie km stand.
karolography
Audi A2 clublid

08 aug 2018, 20:42 0 x

bjmeengs schreef:
08 aug 2018, 18:53
Jan Eenink in Vorden heeft er een mooie staan. Wel boven genoemd budget , maar wel een aparte. Rode 1.6 fsi Colourstorm .
Mooie km stand.
Yes, die gaan we morgen bekijken. Inderdaad boven ons budget, maar ik wil ook eens zien of een A2 in die prijscategorie echt meer te bieden heeft en of ik dat de meerprijs waard vind. :)
Plaats reactie