Tips rondom aankoop gevraagd!

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2018, 13:41 2 x

Als je zeker wilt zijn je geen wagen gaat kopen waarvan er lekkage aanwezig is.

Je de verkopende partij vraagt op jou kosten het geen probleem is door een wasstraat te mogen gaan of was cabine de wagen met veel water met spuitlans mag afspuiten langs de raamstijlen en of oss dak.

Er zijn wagens die lekkage hebben bij de raamstijlen en soms ook bij de achter stijlen in de hoeken vooral bij OSS daken die kunnen lekken vanwege verstopte water afvoer gaatjes of slecht sluitende Oss dak.

Let ook op slecht herstelde schadewagens bekijk of je vreemde spuitnevel kunt waarnemen.

Alluminium is niet gemakkelijk en kostbaarder deze te herstellen na een schade dan een reguliere wagen van "roestend " plaatwerk waar gemakkelijker met richtbank netjes weer "recht" getrokken kan worden binnen de normen.

Ook wordt vaak delen in zijn geheel vernieuwd waarde mogelijk is.

Allu oxideert minder snel als laklaag met grondlak beschadigd is geweest maar roest dus ook en wordt dan zwakker te zien aan witte poedervormige oxidatie plekken als lak loskomt bij gescheurde lak na jaren geleden schade.

Succes met het vinden van een A2
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :blush: 522.300.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 301.375km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

07 aug 2018, 15:14 2 x

Ja dit nog vergeten te vermelden....Je zou de audi dealer bij jou in de buurt kunnen vragen wat bij de erkende audi dealer de bij hun laatste Km stand bekend was en eventueel uitdraai kunnen vragen ...

Of eventueel @Koop9 kunnen benaderen .
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2018, 16:11 1 x

Dan moet je, wanneer je de auto gaat bekijken, wel het chassisnummer even noteren / fotograferen. Bij de A2 staat het chassisnummer ingeslagen onder het bakje tussen de voorstoelen, direct achter de handrem.

Met het chassisnummer kun je erachter komen hoe de auto bij aflevering was uitgerust qua opties en je kunt met dat nummer bij de dealer (of koop9) de onderhoudshistorie inzien, let wel: voor zover bij een VAG-dealer uitgevoerd.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

07 aug 2018, 16:25 1 x

Zijn de papieren op foto of werkelijk aanwezig, soms laten ze iets zien van andere om betere prijs te maken en liggen op kantoor en later zoek....

Een grote handelaar met 350 voertuigen en ik reken niet op goede garantie....
Wel is inruil mogelijk en als je hoge prijs kreeg voor oude of zonder inruil korting?
Wel een lastige kleur als je deze koopt, de andere Gele van Hans Jan, iets ander tintje is populairder.

Wel een nette auto, en je kunt een NAP uitdraai vragen...

De gaten in de bodem, geen idee maar blijkbaar hebben ze iets zo vastgezet en een raadsel!

En zet te temperatuur eens onder de 18 en er komt Lo te staan en je voelt of je een biertje kunt koelen of dat je duur de airco moet vullen.

Ook onder de kap vind je vaak de tandriem sticker met datum of Airco vullen... en die info is ook van belang.

Het is niet bepaald mijn kleur, maar beter dan grijze, daar rijd 60% al in en past teveel bij mijn haren!
Dus eerst de papieren op de foto ter inzage vragen en dan pas proefrit....
Ook is voor €150,- een keuring bij vakgarage mogelijk met die garantie die bij elke aangesloten dan uitgevoerd kan worden.... wel komt er vaak een lijstje met eerst te doen voor ze garantie geven en betalen zij dat of niet?
Vragen kan en als ze lastig worden weet ik genoeg.

Of zoek hier een forum lid in die regio want die hebben meer ervaring in deze voor ons forum onbekende eigenaar.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
AudiFanSedert1971
Audi A2 clublid

07 aug 2018, 16:29 2 x

Bij origineel op Nederlandse kentekens wagens is dit blijkbaar niet nodig bij de grote dealers ?

Ik ook eens met alleen met het kenteken in de hand info vroeg van een toen in 2013 te koop staande A2 1.4 TDI. ..bleek met een behoorlijk hogere Km stand dat jaren daarvoor al bekend was bij de dealers dan de wagen in 2013 op de teller had staan.. :D ...
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

07 aug 2018, 16:49 1 x

Uh....

Ik weet dat Jan Eenink geen dealer is en Jos B ook niet maar om die nu uit te sluiten?
Ook VAG speciallisten en onze hobbyist uit Tilburg doet ook goed werk, vaak beter dan dealers...
De universele garage's zijn soms ex dealers die stopte of monteurs die voor zichtzelf begonnen en bij dergelijk onderhoud is het niet aanwezig.

Maar ik zag Audi logo op papier bij de foto's en is dat van deze of een andere vorige?
Het blijven handelaren en ze wekken zo wel eens vaker de indruk en bij afleveren is het dan plotseling verdwenen maar zodra we vinden gaan we nasturen!

Ook ik heb ooit in Venlo dit gehad, Dealer onderhouden en boekjes aanwezig bij elke advertentie en telkens dezelfde foto's en ze hadden niets!
Bij zelf uitlezen van 340.xxxx naar 134 op teller en daar waren ze niet blij mee!

Daarom is zelf uitlezen beter, hoewel een Taxi Chauffeur een dealer onderhouden Mercedes met NAP inruilde maar als je elk jaar 2 beurten elders gaf en teller jaarlijks terug draaide...
Ook die hoef ik niet, en netjes in boekje weinig km en dealer beuren met APK... en alleen met uitdraai bleek hoe deze Taxi Chauffeur een hogere inruil kreeg voor zeer nette auto...

Ik zag aan plekken op stuur en pedaal rubbers sporen en ja, uitlezen is zekerheid.... en ook deze niet gekocht voor een collega van mijn!
Paar dagen later hoorde ik dat de Taxi Chauffeur zijn inruil auto weer terug kreeg met de door mij uitgelezen stand en zonder boekjes, zal hij niet blij mee zijn!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
karolography
Audi A2 clublid

07 aug 2018, 19:20 0 x

Peter_Maathuis schreef:
07 aug 2018, 13:18
Je hebt zorgen over het lange stilstaan, maar je mag aannemen dat in het afgelopen halfjaar wel af en toe de motor is gestart of er zelfs een (proef)rit mee gereden is. Als jouw proefrit prima verliep, zou ik me daar geen zorgen over maken.
Oké, top, dat stelt mij gerust!
Peter_Maathuis schreef:
Dat de tellerstand niet "logisch" is, terwijl het een origineel Nederlandse auto betreft, vind ik wel iets om uit te zoeken. Met VCDS kun je de tellerstand van de ECU uitlezen - daar wordt onafhankelijk van het instrumentenpaneel de km-stand bijgehouden. Ook de onderhoudshistorie (boekje, facturen) kunnen je meer info geven. Het wordt zorgwekkend als het serviceboekje "helaas zoek" is... Maar met die "niet-aantoonbare km-stand" gaat de prijs verder omlaag en deze motoren kunnen best 300.000 km mee...
Eens, bedankt voor de tips, nu nog uitvinden hoe ik dat dan het beste kan (laten) doen. Wil natuurlijk niet een auto met geknoei.
Peter_Maathuis schreef:
En overigens lijkt mij niet dat deze kleur als "metallic" kan worden aangeduid - nog een claim van de verkoper die hij niet kan waarmaken => prijs omlaag.
Dat was inderdaad een hele rare aanprijzing bij die kleur... :joy:
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
trebbor77
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 aug 2018, 19:33 1 x

www.google.nl/search?q=fens+occasion+ce ... 2520Center

Sommige reviews zeggen voldoende... Ik zou verder kijken
karolography
Audi A2 clublid

07 aug 2018, 19:43 0 x

AudiFanSedert1971 schreef:
07 aug 2018, 13:41
Je de verkopende partij vraagt op jou kosten het geen probleem is door een wasstraat te mogen gaan of was cabine de wagen met veel water met spuitlans mag afspuiten langs de raamstijlen en of oss dak.
...
Let ook op slecht herstelde schadewagens bekijk of je vreemde spuitnevel kunt waarnemen.
Goede tips. We zullen het vragen en anders zet ik hem gewoon even onder mijn tuinslang. :)
:heart: Audi A2 1.4 benzine 2003 75pk colour.storm imolagelb
:heart: BMW i4 eDrive40 2023 340pk M-Sport Sunset Orange
:heart: Mercedes-Benz EQS 2025 AMG Vintage Blue (besteld)
HansJan
Moderator

07 aug 2018, 22:44 1 x

Welkom hier en fijn om te zien dat er weer een A2 (Colour Storm) liefhebber in ons midden is! :cool: Zie dat het citeren ook goed gebruikt wordt, fijn!

De auto uit de advertentie wordt aangeboden als "nieuw binnen" maar is dat zeker niet. Zoals door anderen aangegeven staat deze al even te koop. De hoge kilometerstand is de auto aan te zien, de gebruikssporen zijn op de foto's goed overduidelijk aanwezig. Maar dat kan hersteld worden.

Het OSS is wel een punt van aandacht. Als het niet meer functioneert kan dat wellicht nog hersteld worden. Kies je daar niet voor dan is het wel ontzettend van belang dat de afvoerkanalen vrij zijn. Anders volgt er onherroepelijk lekkage met alle gevolgen van dien.

Er is laatst een heel mooie blauwe CS op dit forum aangeboden, maar die staat nu met flinke verhoging bij een garagebedrijf. Op Autoscout DE staat momenteel deze mooie rode met 17 inch Bolero velgen en sportstuur. Voor de rest is het een auto met de hoogstnoodzakelijke opties. Sommigen zijn goed achteraf in te bouwen.

Deze gele CS heeft meer ervaring maar staat er heel goed bij en wordt zeer onderbouwd aangeboden. Eigenaar heeft er ook moeite voor gedaan om hem een meer Allroad uitstraling te geven ;)

Wat is het budget? Dat maakt het gericht meezoeken ook eenvoudiger. Op deze manier hebben we hier al vaker hulp geboden. Import is goed zelf te doen, of met hulp van bijv. Jan Eenink (geen aandelen).

Veel succes met de speurtocht! :thumbmin:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie