Mijn eerste A2

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 nov 2019, 22:43 0 x

Dat ziet er inderdaad heel netjes uit - vooral bij lichte bekleding zie je al snel vlekken...
Balen dat er tijdens het klussen vaak iets anders de geest geeft, maar straks weet je zeker dat dat onderdeel weer jaren mee kan :mrgreen: Overigens zijn plastic onderdelen vaak verrassend goedkoop gewoon bij de dealer te bestellen en die kan aan de hand van je chassisnummer meteen het goede onderdeel vinden en leveren.
Ticcie
Audi A2 clublid

03 nov 2019, 11:45 0 x

Ja via de dealer valt het af en toe mee en soms flink tegen. In dit geval kostte de imitatie versie 1/3 van de prijs.... maar zou eigenlijk zelf wel een recente etka versie willen met de prijzen en de nummers.

Gister een beurt gegeven en kwam er helaas achter dat ie toch ergens een klein beetje koelwater lekt, dus dat is dan een heel vervelend klusje aan t worden zo.... wel lastig zo weinig bewegingsruimte in de motorruimte en geen brug... nou ja, het is iig droog hier, dus maar es kijken.
Spaceframe

03 nov 2019, 14:58 0 x

Leuk om te lezen, dit verslag. Ik wil zelf ook mijn beige interieur reinigen. Zo'n stoomreiniger van de Gamma werkt dus naar behoren? Heb je daar dan nog een schoonmaakgoedje bij nodig? En zo ja, welke zou je aanraden?
Ticcie
Audi A2 clublid

03 nov 2019, 17:22 0 x

Ik heb m inderdaad bij de gamma gehuurd. Je kunt daar verschillende reinigers bijkrijgen, oa voor tapijt en eentje voor bekleding. Die laatste hadden ze niet, dus die voor tapijt genomen en was prima. Wel alles zelf ook nog een keer geschrobd met wasmiddel en een borsteltje.
Best leuk werk als je t zo ziet opknappen.

Mijn nieuwe thermostaathuis lekt dus koelvloeistof aan de achterzijde onder het inlaatspruitstuk waar deze verbonden wordt met een klemfitting op een rubberen buis/slang. Ik kan er echt niet bij zonder het inlaatspruitstuk los te halen geloof ik. Iemand nog een tip??
Ticcie
Audi A2 clublid

05 nov 2019, 21:36 1 x

Nou nog een poging gedaan met inlaatspruitstuk, maar inmiddels toch maar het inlaatspruitstuk gedemonteerd. Dat viel nog niet tegen.

Maar een nieuwe pijp en pakkingen besteld om dan helemaal zeker te zijn dat ie niet meer lekt straks.

Toen ik de ruitenwisserarm aan het demonteren was, dacht ik er nog aan dat dit begon met den sissende rembekrachtiger :confounded:
Ticcie
Audi A2 clublid

10 nov 2019, 18:05 4 x

Dat viel niet tegen! De benodigde leiding / pijp was slechts e10 incl 2 nieuwe rubbers aan de uiteindes en was er de volgende dag al. Montage van alles ging eigenlijk best vlot en zonder tegenvallers. Behalve dat ik regelmatig werd opgeschrikt door meldingen uit het interieur. Terwijl het contact uit stond, bleef ie allerlei meldingen geven. Ik had de accu al 2 keer opgeladen de afgelopen 2 weken, maar die was dus echt goed op. Die accu houdt het 18 jaar vol en net als ik m 2 weken heb... maar goed, kost niet de wereld en geeft wel een comfortabel gevoel als ie het doet.

Koelsysteem weer gevuld en starten maar. Gelukkig blijft nu alles droog en startte ie ook in 1 keer! Gasklep goed schoongemaakt en dat lijkt mss een beetje te helpen.

Daarna de Audi verwend met een wasbeurtje en daar kwam ie best goed onder vandaan. Her en der een kras, maar niks verschrikkelijks. Alleen de koplampen zijn behoorlijk dof en eentje enorm lek. Dus die onder handen genomen, maar dat bleek een niet zo handige Harrie voor mij ook al eens te hebben geprobeerd..... hopelijk heeft ie er wat van geleerd. Iig binnen en buiten gepolijst, alles schoongemaakt, goed gekit en wat gaten geboord. Ziet er een stuk frisser uit. Alleen de reflector vd rechter lamp is qua chroom maar matig, dus hoop dat dat goed gaat met de apk.

Volgende stap is de auto voorzichtig naar de garage hier in de buurt rijden voor een rondje ontluchten incl de ABS en koppeling. En nog een paar betere bandjes en dan.... heb ik er eindelijk een beetje vertrouwen in om er een flinke rit mee te maken.

Wordt ongetwijfeld vervolgd ;-)
Peter_Maathuis
Moderator

10 nov 2019, 21:47 0 x

Flink doorgepakt en mooi verhaal! :thumbmin:
Ik vind het ook altijd heel bevredigend een wat verwaarloosd exemplaar weer te laten glimmen, te zorgen dat ie weer lekker loopt en alle zwakke plekken te hebben aangepakt, zodat je weer een tijdje onbezorgd vooruit kunt.
Ticcie
Audi A2 clublid

16 nov 2019, 22:22 0 x

En weer een stapje verder!

De remmen en koppeling zijn ontlucht en doen het weer prima! Daarnaast heeft mijn garage m uitgelezen, gereset en opnieuw uitgelezen. Er blijft 1 storing over, p1178. Dat is de lambdasonde. Maar welke van de 2....tijd gegoogled en het zou sensor 1 zijn, degene voor de katalysator. Dus die eruit gehaald, contacten en draden gecontroleerd, maar ziet er allemaal ok uit. Nieuwe NGK sensor besteld dan maar (uiteraard de dure van de 2 mogelijkheden....) en dan hopelijk t motorlampje ook uit tijdens t rijden.

En hoewel nog geen andere banden, toch een eerste lange rit gemaakt, 120km heen gister en vandaag weer terug: prima resultaat!! Hij rijdt echt goed en heb nog geen extra aandachtspunten kunnen ontdekken! En ook geen abs of epc of andere storingen meer. Ik vermoed dat de totaal rotte accu daarvoor zorgde.

Onder de indruk hoe zo’n autootje nog rijdt na 280000km en een beetje aandacht!

Als iemand toevallig nog een set goede zomerbanden weet in de maat 185/60/15, dan hou ik me aanbevolen. En ik kan mn been niet helemaal lekker op t gaspedaal zetten voor de lange stukken, dus mss eens kijken naar een cruise control. Daarvoor hoef je geloof ik niks te programmeren en alleen te wisselen?
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 nov 2019, 22:31 0 x

Cruisecontrol moet wel worden aangemeld mbv VCDS...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Peter_Maathuis
Moderator

17 nov 2019, 00:27 0 x

En je moet wat draadjes trekken van de (nieuwe) schakelaar aan de stuurkolom naar de ECU in het "geheime" vak onder de bestuurdersvoetenruimte...
Plaats reactie