K seal of stop leak....
- koozzie
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Wie van jullie heeft ervaring met antilekvloeistoffen in het koelsysteem? Ik heb een lekkend systeem en moet nog een week overbruggen voordat ik naar de garage kan. Is het onverstandig om k seal of stopleak (protecton) of bar toe te voegen? Ben benieuwd naar jullie mening!
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ja, gewoon een week laten lekken, fles G12 in de auto leggen en bijvullen wanneer het niveau onder MIN komt.
- Mark
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ja , wat Ticcie zegt kan waar zijn . Ik heb het een keertje in mijn Passat gebruikt. Een paar maanden later moest ik de verstopte oliekoeler vervangen. Ik weet niet voor zeker, dat kan ook een toeval zijn.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Het anti lek middel klinkt leuk maar ik weet dat een radiateur of kachel vervangen omdat die ook dicht ging zitten duurder is.
Het zijn wonder middelen of Wonderlijke kwakzalvers?
Het zijn wonder middelen of Wonderlijke kwakzalvers?
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
- koozzie
Dank voor jullie reacties. De opmerkingen over verstopping van het koelsysteem door deze middelen waren mij al ter ore gekomen. Tegelijk zijn er heel veel berichten van mensen die jaren hebben doorgereden met deze middelen in hun systeem. Ik vond het moeilijk om een beslissing te nemen maar heb uiteindelijk toch een middel (Toralin copper) toegevoegd. Het heeft direct geholpen om de lek (1 liter per 50km) in het koelwatersysteem te stoppen. Wat ik nu overweeg is om bij de komende garagebeurt het koelwater volledig te laten vervangen en dan nog eventuele lekkage te laten opsporen (door druk op het systeem te zetten).
Visueel kon ik niet vinden waar het koelwater lekte. De motor is inmiddels 20 jaar oud. Pakkingen en andere afdichtingen zijn op een bepaald moment aan vervanging toe. Met dit middel rek ik die tijd op. Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen. Nogmaals dank.
Visueel kon ik niet vinden waar het koelwater lekte. De motor is inmiddels 20 jaar oud. Pakkingen en andere afdichtingen zijn op een bepaald moment aan vervanging toe. Met dit middel rek ik die tijd op. Ik houd jullie op de hoogte van verdere ontwikkelingen. Nogmaals dank.
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Sorry maar.....
Ik kreeg goede vriend die ook iets erin pleurde, (merk van eind vorige eeuw is verdwenen)
Hij had een lek maar met afpersen niets gevonden.
3 jaren later groot lek en net op tijd gestopt en wegslepen vanuit Noord Frankrijk.
Hij had naast Radiateur toen ook nieuwe kachel nodig die nog steeds weinig warmte gaf en half dicht of moet ik half open zeggen?
Liever gelijk goed oplossen dan kans op dat je Lek niet meer kunt vinden.
Met 1e keer, 2e flesje erin en 3e spoelen en geen lek te vinden de 4e veel later alles vervangen!
De ooit goede kachel dus ook minder heet geworden en moest ook vervangen worden.
Deze Audi 80 met gebruikte delen gedaan want anders was het voor deze te duur geweest.
Ik kreeg goede vriend die ook iets erin pleurde, (merk van eind vorige eeuw is verdwenen)
Hij had een lek maar met afpersen niets gevonden.
3 jaren later groot lek en net op tijd gestopt en wegslepen vanuit Noord Frankrijk.
Hij had naast Radiateur toen ook nieuwe kachel nodig die nog steeds weinig warmte gaf en half dicht of moet ik half open zeggen?
Liever gelijk goed oplossen dan kans op dat je Lek niet meer kunt vinden.
Met 1e keer, 2e flesje erin en 3e spoelen en geen lek te vinden de 4e veel later alles vervangen!
De ooit goede kachel dus ook minder heet geworden en moest ook vervangen worden.
Deze Audi 80 met gebruikte delen gedaan want anders was het voor deze te duur geweest.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
In mijn auto was kennelijk voordat ik hem kocht ook een dichtmiddel in het koelwater gedaan. Dat leidde ertoe dat de kachel steeds slechter ging functioneren. Met heel veel spoelen is dat later opgelost, zodat dat zich weer een lek openbaarde.
- koozzie
Vandaag is het lek gerepareerd. Nieuwe thermostaat van €160,-. De koelvloeistof is vervangen na grondig spoelen. Nu afwachten wat zich nog openbaart. Na bovenstaande reacties ben ik niet te optimistisch. Dank. Ik laat weten als er zich iets aandient.