K seal of stop leak....

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
koozzie
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2023, 21:01 0 x

Hoeveel gelijk hebben jullie! Na vier dagen en ca. 600km rijden heeft de koeling en de motor het begeven: In een fractie van enkele minuten steigt de motortemperatuur en krijg ik een rood temperatuur alarm en meer oranje signalen. Ondanks dat ik direct stop loopt na afkoelen en bijvullen het koelwater over het asfalt en blijkt de motor niet meer te starten. Ik ben er stil van. Ook na alles wat besproken is.
Ik weet niet wat er precies gebeurt is. Hebben resten van het middel na twee keer weggespoeld te zijn dit veroorzaakt? Ik weet niet of de garage er schuld aan heeft. Het voelt niet fijn dat dit vier dagen na reparatie gebeurt. Is er een ander vitaal onderdeel dat plotseling een grote lek heeft veroorzaakt? De Duitse werkplaats wil geen oordeel uitspreken. Wel dat de motor beschadigd is. En dat de auto het volgens hen niet meer waard is om dit te repareren. En dat denk ik ook.
Het doet pijn. Ik schrijf dit om eerlijk verhaal te doen. Ieder die iets herkent, doe er voordeel mee.
toutdroit
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 okt 2023, 23:11 0 x

Moderator: niet de post quoten waar je direct op reageert

zooo, dat is heftig :rolleyes: ! Veel sterkte, veel wijsheid.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
Duckman
Audi A2 clublid

13 okt 2023, 09:28 0 x

Dat is balen zeg. Ik zou op zoek gaan naar een ander blok en die er in zetten
koozzie

13 okt 2023, 12:58 0 x

Nog eens een reactie van de garage gevraagd. Die melden dat de distributieriem met waterpomp de oorzaak zou zijn. De nokkenas kon met de hand heen en weer bewogen worden...

Ik probeer het te begrijpen: als zoiets gebeurt, steigt dan plotseling de temperatuur en komt er dan stoom uit de motorkap en loopt koelwater er direct uit?

Of is het koelwater door een lek er eerst uitgelopen en is daardoor de moter oververhit geraakt en vastgelopen, en is vervolgens de riem kapot gegaan?

Wat ik ook moeilijk te begrijpen vind is dat het temperatuuralarm pas afging toen de temperatuur al tegen de 120graden was gestegen... In enkele minuten begonnen toen ook andere lichten te knipperen: een driehoek met een cirkelvormige peil er om heen, en de letters ABS (meen ik, kan ook iets anders beginnend met een A zijn).

Herkent iemand deze symptomen? Dank!
Peter_Maathuis
Moderator

13 okt 2023, 23:26 0 x

Weet je wanneer de distributieriem (en waterpomp?) het laatst zijn vervangen?

Het koelsysteem was net gerepareerd en dicht naar ik aanneem - afgeperst om vast te stellen dat er geen lekkage meer was? Heel vreemd als dat nu de oorzaak van al je onheil zou zijn.

Als de motor door oververhitting vastloopt, zie ik niet in dat de distributie en/of waterpomp van invloed zijn. De motor stopt met draaien en dat doet ie ook als je hem normaal uitzet...

Als het koelsysteem onvoldoende gevuld is, zal de motortemperatuur snel oplopen - tot 100 graden heb je niets in de gaten (de meter wijst 90 graden aan tussen 80 en 100) en daarna kan het snel gaan. Maar als je de motor snel uitschakelt, zie ik niet hoe er zoveel fatale schade kan ontstaan.
Ik kan me voorstellen dat de waterpomp, als er geen water is om te pompen, verhit raakt en dan blokkeert en de distributieriem laat knappen. Dan heb je gegarandeerd een of meer kromme kleppen. Maar een koprevisie is altijd goedkoper dan een andere auto of alleen maar een andere motor...

Afhankelijk van de staat van de auto kun je een ruilmotor overwegen - als je hem zelf kunt monteren ben je gauw € 500 verder en als je het moet laten doen reken maar minstens het dubbele. Alternatief (als je tijd en ruimte hebt) is de motor bij oud ijzer en de rest in onderdelen verkopen. Kan zo maar € 1.500 tot € 2.000 opleveren...

Maar balen blijft het...
koozzie

14 okt 2023, 08:40 0 x

Dank Peter! Lukas heeft ook meegekeken. De auto heeft bij hem onderhoud gehad. In 2019 zijn de distributieriem en waterpomp vervangen. Vorig jaar is de thermostaat van het koelsysteem vervangen. En vorige week is bijn mijn garage in Amersfoort de thermostaat vanwege het lekken opnieuw vervangen en is het koelsysteem afgeperst en doorgespoeld en opnieuw gevuld. Voordat ik op reis ging heb ik water en olie gecontroleerd.

Lukas merkte op dat de waterpomp zou zijn overleden, ook omdat de rubberen riemen nat waren. Als jij zegt dat bij gebrek aan koelwater de waterpomp kan zijn geblokkeerd dan vind ik dat wel een mogelijk scenario. Alleen is er dan plotseling een groot lek ontstaan want normaal reageert de sensor voor het koelwater veel eerder (dat hebben we de afgelopen tijd ervaren). De temperatuur steeg (ik merkte het doordat de airco warmer werd) en pas toen kwam de rode thermometer en in een minuut de rest. Of kan dat toch?
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

14 okt 2023, 14:34 0 x

Is de waterpomp naderhand nog inwendig bekeken door de garagehouder?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
koozzie

14 okt 2023, 15:55 0 x

Nee. En ja, dat is wel een goede vraag. Ik kan maandag daar duidelijkheid over vragen.
toutdroit
Audi A2 clublid

14 okt 2023, 19:17 0 x

De keren dat er 'waterverlies zonder zichtbaar lek' werd geconstateerd -mijn SSangyong met Mercedes 5cyl diesel - werd uiteindelijk de koppakking schuldig bevonden.
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
Mark

15 okt 2023, 11:35 0 x

Hallo Koozzie, Dat is pech zeker tijdens de vakantie.
Garage werk ?
1-Waarom vervang je een goedwerkende thermostaat als de temperatuur lezingen op het dashboard nog goed waren.
2-Opmerking van Peter :"koelsysteem onvoldoende gevuld". Dat kan ik niet begrijpen. Waterniveau sensor is heel hoog in de expansie tank. Als koelvloeistof niveau ietsje daaronder komt, krijg je de rode STOP melding met water afbeelding.
3-Deze 1,4 L VAG motoren kun je niet zo makkelijk kapot krijgen. Ze hebben wel een leeftijdgebonden lekkage probleem in twee plaatsen (ook tegelijk). Een bij de kunststof thermostaathuis en de tweede bij de waterpomp.
4- Lekkage bij de waterpomp zie je niet. De koelvloeistof verdampt direct. Krijg je de roze aanslag van antivries. Zie foto (Dit is zelf een "Conti merk" waterpomp.
5- Lekkage is niet altijd bij de afdichting van de waterpomp en motorblok , maar bij de afdichting van de lager van de waterpomp.
Inderdaad op een duur lager gaat ook kapot. Dan de distributieriem effecten kan ontstaan. Ik begreep dat distributieriem nog op zijn plaats zit en hoop ik voor jou dat het alleen maar schuiven van de riem bij enkele tanden is. Anders zoals Peter zegt kleppen zijn aan de beurt. Misschien dit is iets voor de sleutelmeeting op de 29st.
6--Opvulling van het koelsysteem moet onder vacuum gebeuren. Anders blijft en luchtbel bij het verwarmingselement. Dat kun je niet ontluchten.
Bijlagen
SAM_1189.JPG
SAM_1189.JPG (731.87 KiB) 920 keer bekeken
Plaats reactie