Dank Mark voor je uitgebreide commentaar. Ad 1 - volgens de garage omdat het daar lekte; Ad 2&3 - in de voorafgaande weken hadden we steeds een melding van de waterniveausensor, deze keer niet en kwam in één keer het rode lampje met de thermometer - dat is m.i. vreemd; Ad 4 - Ik kon geen roze aanslag detecteren (zie ook foto en filmpje); Ad 5&6 - het koelsysteem was op lekkage gecontroleerd (afgeperst), 2x met reiniger doorgespoeld en tenslotte opnieuw gevuld - dat dit onder vacuum is gedaan neem ik aan omdat de airco het eerste deel van de reis prima werkte. Hierbij een filmpje van de 'Werkstatte' en een foto die ik zelf na het advies van de garage nog maakte.
https://drive.google.com/file/d/1-tJdBC ... sp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1-hMc5D ... sp=sharing
Het afvoeren naar Nederland was niet verzekerd (beperkt casco zonder pech en geen buitenland-dekking bij ANWB). Ik heb nog bij de duitse A2 Freunde gepolst of iemand belangstelling had de wagen over te nemen. Dat was het geval maar te laat: ik had met de garage besloten de wagen van de weg te nemen en deze had de A2 dezelfde dag (vrijdag) nog naar de sloper gebracht.
Dit is het dramatische einde van het verhaal. Het is moeilijk om iemand aansprakelijk te stellen. Er is geen duidelijk aantoonbaar bewijs wat er gebeurd is. Duidelijk is dat het koelsysteem gekookt heeft en dat, na het incident, water wat we toevoegden direct weer op de weg lekte. De garage constateerde dat de distributieriem gebroken was. Als reden zagen zij niet de waterpomp. Op dat moment was het nodig om beslissingen te nemen: de kosten zouden anders alleen maar verder oplopen en de tijd was er niet (we zouden zelf de volgende dag terugreizen).
Nogmaals dank voor de reacties. Wie nog meer verbanden/oorzaken ziet, ik verneem het graag! Hier onder nog de samenvatting die ik voor de reisverzekering schreef:
Vooraf aan onze geplande vakantie in Obernzell aan de Donau, op 5 oktober, hebben we onze auto op APK laten keuren, een kleine beurt laten ontvangen, en de koeling die in de weken daarvoor gelekt had laten repareren, schoonmaken en opnieuw laten vullen. We waren in de stellige overtuiging dat we zonder zorgen op vakantie konden gaan. Op de ochtend van het vertrek heb ik de motorolie en de koelvloeistof gecontroleerd. Het was niet nodig deze bij te vullen. Op maandag 9 oktober vertrokken wij naar Frankfurt am Main en op dinsdag 10 oktober reisden we om ca. 12uur af naar Obernzell.
We reden probleemloos over de A3 richting Passau met een snelheid van ca. 120km/u. Omstreeks 17:00uur merkte ik dat de airco geen koele maar warme lucht uitblies en zag ik op de temperatuurmeter dat de wijzer in de richting van 120graden ging. We zochten een plek om te stoppen, maar nog voor we die vonden, binnen een minuut, ging het temperatuuralarm af (rode thermometer) en gelijk daarmee begonnen diverse oranje lampjes te knipperen. We hebben de wagen daarop direct aan de kant gezet bij de afslag naar Straubing. De motor maakte een raar schurend geluid en er kwam rook uit de motorkap. We zetten het contact af.
Na enige tijd te hebben gewacht om de motor af te laten koelen - tot de rook (stoom) niet meer naar buiten kwam - hebben we de motorkap geopend en water in de koeling gegoten. Het water liep direct onder de motor over het asfalt weer naar buiten. Na weer enige tijd te hebben gewacht probeerden we de motor opnieuw te starten om een klein stukje te rijden naar een veiliger plaats. Dat lukte niet: de startmotor reageerde wel maar de motor sloeg niet meer aan.
K seal of stop leak....
- Mark
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
ONGELOFELIJK ! Peter wil je in dat film nog een keer kijken. Ik kan mijn ogen niet geloven. De man trek de hoofd riem af van het nokkenastandwiel toen deze op de linkere positie was en druk dat terug als het tandwiel op de rechtere positie stond. Zie ik dat goed? Daarmee hele tijdzetting is veranderd bij enkele graden?
Dat de riem zo makkelijk af te halen is ook niet normaal. Een spannerwiel veer is kapot of los gerakt en geslipt? Deze dingen zetten we op druk maken we vast op 20Nm of meer. Zo makkelijk kun je niet weg trekken en zeker niet terugdrukken.
Dat de riem zo makkelijk af te halen is ook niet normaal. Een spannerwiel veer is kapot of los gerakt en geslipt? Deze dingen zetten we op druk maken we vast op 20Nm of meer. Zo makkelijk kun je niet weg trekken en zeker niet terugdrukken.
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Het filmpje toont aan dat de distributieriem niet was gespannen, maar dat filmpje is (neem ik aan opgenomen) bij een garage in Zuid-Duitsland ná de vastloper. Er is sprake van een geknapte distributieriem en die laat zich gemakkelijk afnemen. Inderdaad wordt de riem teruggezet vele tanden naast de correcte plek, maar dat maakt na een vastloper weinig uit...
Jammer dat de auto niet een paar dagen bij de garage kon blijven staan - er was mogelijk hier wel iemand geweest, die 'm met een autoambulance had kunnen / willen repatriëren. Dat is eerder vertoond...
Jammer dat de auto niet een paar dagen bij de garage kon blijven staan - er was mogelijk hier wel iemand geweest, die 'm met een autoambulance had kunnen / willen repatriëren. Dat is eerder vertoond...