Even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Fons007
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2023, 17:04 8 x

Hallo allemaal,

Mijn woon-werkauto zou de komende APK niet halen en omdat ik geen zin had om hier nu tijd en energie aan te besteden, moest ik dus op zoek naar een andere auto.
Wilde eigenlijk een Polo kopen, maar zag toevallig gisteravond een A2 op marktplaats staan.
Het betreft een A2 1.4 uit 2000 met 100.000km op de klok.
De auto is de laatste 20 jaar bij dezelfde eigenaar geweest.
Vanmiddag even langs geweest, rondje gereden en toen snel tot aankoop overgegaan.
Nu moet ik zeggen dat ik altijd een zwak voor de A2 heb gehad. Vooral om dat deze destijds mijlenver voor lag op de concurrentie wat betreft innovatie en de looks.
Gezien de prijs wist ik dat er geen perfecte auto voor de deur komt te staan en wil dus de komende tijd hier aan gaan werken.
Als eerste laat ik hem helemaal nalopen door de garage en indien nodig de nodige reparaties uitvoeren.
Wat me als eerste opvalt is dat de koppeling erg hoog zit en het motorlampje brandt. Benieuwd wat hier de oorzaak van is.
Verder al meteen een schakelaar voor de spiegelverstelling (deze was afgebroken) en cruise control hendel met bedrading besteld en ben ook nog op zoek naar een originele radio.
Hopelijk dat ik hier de nodige aanwijzingen en tips kan vinden om de auto weer in perfecte staat te krijgen.
Laatst gewijzigd door Fons007 op 28 okt 2023, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Richie A2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 okt 2023, 17:26 2 x

Welkom Fons007 en veel plezier hier er is zat te lezen en te leren. Ik zelf ben sinds gisteren lid en nog alles een beetje hier aan het verkennen.

Gr. Richie A2
Seven
Audi A2 clublid
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

28 okt 2023, 23:56 0 x

Welkom naamgenoot!
Je zult veel plezier van dit forum hebben, ik heb hier veel van geleerd!

Gr. Fons
Peter_Maathuis
Moderator

29 okt 2023, 11:47 0 x

Leuk dat je min of meer toevallig in een A2 terecht bent gekomen en welkom op dit forum!

Dat de koppeling hoog aangrijpt is niet ongebruikelijk bij de A2. Zolang ie niet slipt, zou ik er niets aan doen. Reparatie is vrij duur: als je het moet laten doen zit je zo op € 500, zelf doen is flinke klus en kost je € 100...150.
De kabelboompjes bij cruise control setjes zijn meestal 50 cm te kort, maar daarover vind je hier meer info viewtopic.php?f=17&t=10178

Ik zou voorzichtig zijn met een garage de opdracht te geven "nakijken en waar nodig repareren". Ik begin met nakijken op veiligheid (voldoet de auto aan de eisen van de APK) en pak dat als eerste aan (meestal zelf, soms is een vakgarage/dealer onvermijdelijk). Daarna komen de overige zaken.
Een lijstje van aan te pakken zaken hier op het forum geeft vaak een hoop suggesties wat eraan te doen is.
Fons007

30 okt 2023, 23:13 0 x

Afspraak gemaakt bij de garage gemaakt om inzichtelijk te krijgen wat er urgent opgelost dient te worden.
D-Riem heeft er 30.000 opzitten, maar is wel 7 jaar oud.
En hopelijk is de LMM of lambda-sensor oorzaak van het branden van het motormanagementlampje. (Helaas lukt het niet om met mijn eigen 'ali-express' OBD reader contact te maken met de auto)
Ik heb een goede relatie met de garage hier. Heb er meerdere auto's al vele jaren in onderhoud, dus vertrouw ze volledig.
Plaats reactie