Startmotor aan zijn einde?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Peter_Maathuis
Moderator
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 jan 2017, 21:54 1 x

Mijn "nieuwe" TDI giert ook (vaak) een seconde na - mijn eerdere benzine-motoren hadden er geen last van.
Maar zolang ie goed start, laat ik het lekker zitten
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Pocoloco

07 jan 2017, 22:20 0 x

Jongens ,ik kan er niet meer tegen tiss toch om te gieren!!
Audi_gekkie

08 jan 2017, 03:07 0 x

[quote="pocoloco;58520"]Jongens ,ik kan er niet meer tegen tiss toch om te gieren!![/quote]

En dat al na 1 seconde!
Dat lukt zelfs Gordon (George) niet. B)
Michiel8560
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2024, 09:37 8 x

Plotseling maakte mijn startmotor verschrikkelijk veel lawaai, dus besloot ik de boel te demonteren en een nieuwe te installeren. Na een half uur werk wenste ik dat ik er nooit aan was begonnen. Ik nam een pauze van een uur, ging wandelen en pakte het opnieuw aan. Uiteindelijk kwam alles toch goed.

Het klusje bleek alles bij elkaar genomen redelijk mee te vallen. Ik wilde mijn startmotor eigenlijk reviseren, maar dat is tegenwoordig bijna onmogelijk in de wegwerpmaatschappij. De bronzen bus waar het pendix (kleine tandwiel) in beweegt, was volledig versleten, en ik wilde deze vervangen. Helaas was de bus nergens meer afzonderlijk verkrijgbaar, dus besloot ik uiteindelijk een geheel nieuwe motor aan te schaffen (BOSCH 1 986 S00 780).

Mijn aanpak was als volgt:

De startmotor is bevestigd met twee lange bouten (18 mm sleutel) - LET OP: ze verschillen in lengte!!! Dus zorg ervoor dat je ze goed markeert!!!

Demonteren:
1. Batterij
2. Onder plaat motor
3. Moertjes van beschermplaat startmotor en elektrisch paneel losmaken (sleutel 10 en 13)
4 Onderste bout van startmotor (18mm) Nadien bout markeren want de twee lange bouten voor de bevestiging van de startmotor verschillen van lengte!!

Bovenaf de motor:

1. Wateropvang bakje
2. Airco koeler los maken zonder leidingen los te maken (3 x 10 mm boutjes) (moet gewoon wat opzij gedrukt kunnen worden)
3. Negatieve pool kabel onder de rem unit
4. Schakel unit gewicht ( auto in neutraal zetten , getande bout positie tegenover gewicht aftekenen , voorzichtige hamer tik geven op de getande bout)
5. Schakel unit kan je nu over de getande bout tillen en aan de kant leggen.
6. Bovenste bevestiging van kunststof afschermplaat.
7. Afscherm plaat van startmotor van de onderzijde uit verwijderen (pain in the ass) (toen ben ik even gaan lopen :) ) Maar voorzichtig aan lukt het wel!!!
8. Elektrisch gedeelte achteraan de start motor voorzichtig los maken.
9. Bovenste dikke bout (18 mm) losmaken
10. Startmotor er voorzichtig langs de bovenzijde eruit tillen.
11. Klaar!!! Monteren in exact de omgekeerde volgorde!!
12. Veel succes!!!

Ik heb dus geen enkele leiding moeten losmaken!!

Veel sleutel plezier
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 jun 2024, 20:21 0 x

Bedankt voor je tips! Het is me ook gelukt, maar het is de eerste keer geen pretje… 2e keer zou zeker 2 keer zo snel gaan…

Enige wat ik niet helemaal snapte is het loshalen van de gaffel van de versnellingsbak. Maar daar maak je eerst de moer los en dan zie je de karteling waar je de markering moet aanbrengen.

Bedankt 👍
Plaats reactie