Sporadisch startprobleem/klepstoters

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

18 feb 2024, 12:42 0 x

Ik had ook getik ooit, alle 16 klepstoters gedemonteerd en gereinigd, waren erg vuil binnen + rest motor gereinigd.

Vele kopen dan Action olie en dat gaat prima als je die binnen 100.000 km weg doet en de kopers zitten met de problemen!

Bobine's ik moest ook zoeken welke maar beste is alle 4 vervangen en defecte in kliko en rest op reserve houden.

A 2 Dokter in (K)Waalwijk? Tijdig afspraak maken en gelijk alles iets eerder laten doen, want wie heeft ook vervangen.
Een te strakke spanner kan rol beschadigen en is ooit riem of ook alle rollen vervangen?
Rollen nog goed, zelf gevoeld maar hoe lang nog?
Vele handelaren doen vaker kale riem en ik wil geen risico voor €35,- verschil voor rolletjes niet doen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
J@ck
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 feb 2024, 11:13 0 x

Ik heb jullie duidelijk op het verkeerde been gezet. Ik heb wel 14.1v met draaiende motor gemeten maar schreef het bovenstaand niet op. Ik heb de accu wel vervangen, gaf zelfs regelmatig 11,4 aan op de multimeter. Na een uur rijden zakte de volts van 12.3 naar 11,9v dus opladen deed hij nauwelijks zeg maar niet. De accu bleek 12jaar oud met oxidatie op de plus echt aan vervanging toe. Het viel me eerder op dat de kentekenplaat verlichting ook erg zwak was. Na vervanging weer normaal(1glaasje heeft nog 1schroef, vervangen lampjes met RVSschroeven op het lijstje met te doen)
Ik was ook niet echt in de veronderstelling dat de sporadische startproblemen alleen met de accu opgelost zouden zijn. Vervelend is het zeker wel het startprobleem is totaal onvoorspelbaar maar de accu kan ik in ieder geval uitsluiten als oorzaak. Dankzij het forum sleutels weer ingelezen. Nu verder met het startprobleem.
J@ck

23 feb 2024, 12:05 0 x

De staat van de klepstoters is zeker iets waar ik iets mee wil gaan doen wanneer ik bij de A2dokter ben geweest. Het is echt bizar wat voor verschil 4 nieuwe penbobines en 4 bougies(bosch) en de kroon 5w30longlife al heeft gemaakt voor de motor. Tikken is nu na 2min veel minder luid (met warme motor; klepstoters zijn dan bijna stil), hij trekt beter op, rijd beter en de olie blijft nu mooi schoon. Slecht onderhoud doet veel kwaad dat is mij wel duidelijk geworden. Ik had steeds een vermoeden dat de sporadische startproblemen met leeglopende klepstoters te maken zou kunnen hebben. Nu vraag ik het mij af.
Gisteren reed ik 50km, we zeiden nog tegen elkaar wat rijd hij fijn en rustig. Ik parkeerde de auto met de storm onder een boom en zette het contact uit, ik besloot daarna de auto toch maar 50m naar achteren te zetten ivm vallende takken, starten ging gewoon goed.
Ik liep naar de parkeerautomaat maar het weer was zo slecht dat ik besloot toch uit deze straat weg te gaan.
Ik probeerde weer te starten, de startmotor ging erg vaak rond, met veel moeite met wat subtiel gas geven kreeg ik de motor net al pruttelend aan het lopen. Op gang gekomen liep hij weer zonder problemen.
Kan ik nu de leeglopende klepstoters uitsluiten? De motor had immers maar 3min stil gestaan.
Ik kom maar niet verder met zoeken naar de oorzaak want nu is het weer starten en direct lopen. Ik wil nog proberen om het brandstoffilter te gaan vervangen.
Zou ik nu toch een motorflush doen, aangezien ik laatste keer tot mijn spijt het oliefilter niet heb kunnen vervangen (ik had alleen de 12kantdop en niet de nodige 30mmsleutel). De olie was er toen al uit echt balen.
Toch denk ik dat hiermee niet direct de oorzaak voor de startproblemen ga vinden of heb ik het (weer) mis.
Wat zou ik verder nog kunnen proberen?
Miel
Audi A2 clublid

23 feb 2024, 17:42 2 x

Om het even over een geheel andere boeg te gooien: heb je al gedacht aan de benzinetoevoer? Ik had deze startproblemen ook (af en toe), en kwam er vrij snel achter dat het lag aan een vervuild brandstofsysteem (motor stotterde ook op de snelweg bij een bijna lege tank). De 'oplossing' voor het starten was in mijn geval de brandstofpomp wat langer laten lopen voor het starten. Te snel starten veroorzaakte gepruttel en slecht lopen, even een seconde of drie voor het starten de de pomp laten lopen werkte altijd perfect. Ik zou zeggen: probeer het eens. En vervang voor de zekerheid je benzinefilter, het is een vrij eenvoudig klusje. En wordt vaak ook over het hoofd gezien / voor het gemak overgeslagen bij een onderhoudsbeurt.
J@ck

23 feb 2024, 20:46 0 x

Hoi Miel, kreeg inderdaad dezelfde tip van Lukas de A2dokter om de brandstofpomp wat langer af te wachten ik ga het zeker blijven proberen te doen.De brandstoffilter ga ik zelf proberen als het lukt zonder brug, eventueel garage, al wil ik dit soort klusjes graag zelf doen. Heb op een volle tank 1 injectorcleaner gebruikt met merkbaar resultaat. Wil ook nog een compressietest gaan doen dat geeft in ieder geval weer wat extra inzicht. Er is hierover vast wel een stappen instructie te vinden op het forum.
Controleren Carterventilatie, uhh waar zit dat ding eigenlijk precies. Het ontbreekt mij dus soms nog wel wat in het zelfvertrouwen. Ik doe het stap voor stap en kom langzaam wel verder. Ik wil natuurlijk ook graag weer vertrouwd een lange afstand rijden zonder angst voor het niet kunnen starten of het misschien uiteindelijk zelfs helemaal niet meer kunnen starten.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

24 feb 2024, 07:50 0 x

J@ck schreef:
23 feb 2024, 12:05
.......
Gisteren reed ik 50km, we zeiden nog tegen elkaar wat rijd hij fijn en rustig. Ik parkeerde de auto met de storm onder een boom en zette het contact uit, ik besloot daarna de auto toch maar 50m naar achteren te zetten ivm vallende takken, starten ging gewoon goed.
Ik liep naar de parkeerautomaat maar het weer was zo slecht dat ik besloot toch uit deze straat weg te gaan.
Ik probeerde weer te starten, de startmotor ging erg vaak rond, met veel moeite met wat subtiel gas geven kreeg ik de motor net al pruttelend aan het lopen. Op gang gekomen liep hij weer zonder problemen.
Kan ik nu de leeglopende klepstoters uitsluiten? De motor had immers maar 3min stil gestaan.
....
Wat je zou kunnen testen is het volgende:

Maak een lange(re) rit, zodat de motor goed is opgewarmd.
Zet de auto (bij voorkeur) thuis neer en probeer na 3 minuten te starten. Kijk even hoe makkelijk de auto start.
Zet de auto weer uit en wacht nu een uur met starten. Kijk dan hoe makkelijk hij nu start.

Als de auto na 3 minuten slecht start, maar na een uur (weer) goed start, zijn het waarschijnlijk de verstuivers die (na)lekken.
De brandstof loopt dan in het inlaatspruitstuk en de motor ""verzuipt" tijdens de start.
Na een uur is de gelekte brandstof weer verdampt en kan de auto zonder problemen worden gestart.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
J@ck

26 feb 2024, 10:21 0 x

Ik moet denk ik toch maar met het brandstoffilter vervangen gaan beginnen. Na 30x goed starten, en of ik grote of kleine afstand rijd het gebeurt eigenlijk totaal onvoorspelbaar. Gisteren na 10km motor uitgezet na 10min opnieuw zelfde probleem. Het niet willen aanslaan/starten. Het mogelijke nalekken, verklaart dan niet waarom het ook gebeurt na langer stilstaan. Begin wel een beetje moedeloos te worden. Ik ben bang dat opnieuw een garagemonteur laten kijken ook geen relaas gaat bieden.
Het is geen leuk probleem als iets niet echt stuk is lijkt het zoeken naar een speld…
Miel
Audi A2 clublid

26 feb 2024, 21:16 1 x

Brandstoffilter vervangen kost minder dan een half uurtje. Het kan zonder brug, er hoeft vrijwel niets losgehaald te worden. Kijk voor de zekerheid met een goede zaklamp onder je auto of er drie of twee slangetjes naar je huidige filter gaan. Ik heb voor €25 een filter van Mann met drukregelaar besteld bij Winparts (drie slangetjes - art. nr. 0330188), die paste één op één. En loste het probleem op.
J@ck

27 feb 2024, 11:58 0 x

Hoi Miel heb inmiddels brandstoffilter met drukregelaar besteld. Ik ga het deze week proberen te monteren.
Heb de tank nu bijna leeg tot een kwart en overweeg ook nog 1x injectorcleaner toe te voegen aan straks een volle tank RON98.

Dank
J@ck

04 mar 2024, 13:52 2 x

Heb het benzinefilter kunnen vervangen. Het ging niet bepaald makkelijk, de 2 verbindingen aan de kant van de drukregelaar kon ik indrukken en met een sleuteltje loswrikken. De verbinding aan de andere kant van het filter, daar kreeg ik het halve ringetje er wel af maar kreeg hem niet los van het filter. Ook het gebrek aan ruimte maakte het niet makkelijker. Gaat het niet zoals het moet, dan moet het zoals het gaat. Het buisje brak af in de verbinding, gelukkig kreeg ik deze er makkelijk uit.
De nieuwe filter klikte er makkelijk op. Zal met loshalen toch wel iets verkeerd hebben gedaan al weet ik niet wat.
Er kwam ongelofelijk veel zooi uit de leiding, ik denk dat totale verstopping dichtbij was. Ik heb tot nu toe geen sporadische startproblemen meer gehad en ben voorzichtig positief.(maar nog niet helemaal zeker).
De brandstofpomp lijkt wel iets korter hoorbaar voor het starten. Blij dit gedaan te hebben, met dank aan jullie weer wat verder gekomen zonder veel kosten te maken.

De relatie slecht starten/klepstoters kan niet hard gemaakt worden. Ben ook nog niet absoluut zeker of het tikken wel daadwerkelijk de stoters zijn. Ondanks geen abnormaal olieverbruik zouden het ook de beruchte kantelende zuigers kunnen zijn. Ik heb een draadje gemaakt “compressie meten”).
groet Jaap/J@ck
Plaats reactie