Aandacht voor t volgende.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
pionok

09 nov 2011, 22:03 1 x

Ook vandaag weer een tip voor alle A2 rijders onder ons.
Gisteren en vandaag weer bij mijn schoonpa in de garage geholpen en hij had een mooi project voor me.
Een VW passat welke afgesleept was door de anwb, omdat de automatische versnellingsbak niet meer inschakelde en zelfs blokkeerde.
Na een eerste inspectie merkten wij dat de auto erg nat was van binnen en daarom dan ook op onderzoek uitgegaan. wat bleek de auto had een flinke waterlekkage waardoor de gehele rechterbodemplaat zeiknat was. niet een beetje, maar er stond gewoon zo'n 2cm water.
Ik heb al meerdere auto's nagekeken welke nat van binnen waren, maar zo erg had ik het nog niet gezien.

de gehele binnenkleding verwijderd om te laten drogen en verder gaan kijken.

Afbeelding

Want onder de rechter stoel ligt veel bedrading en een regelunit van jawel de automatische versnellingsbak en nog meer functie's.
Na het openen van de kunstofbox waar de computer zich in bevindt, bleek er zelfs water in deze (normaal gesproken waterdichte) box te zitten.
De box heeft dan ook langere tijd onder water gestaan.

Dus op zoek naar een nieuwe computer want deze ging het echt niet meer doen.

Afbeelding

Afbeelding

Een nieuwe kost zo'n 650 ex btw. Gelukkig voor deze eigenaar hebben wij een tweedehands kunnen vinden voor 100,-euro.

De auto rijdt en schakelt weer prima. Maar hoe komt dit water binnen?
Jawel net als bij de vele auto's die binnenkomen met waterlekkage. Verstopte regengootjes onder de motorkap. Het water loopt dan via het interieurfilter naar binnen en loopt gelijk onder de bekleding weg naar achteren en dus ook naar de computer.

Ook bij de A2 ligt er onder de stoelen in de dubbele bodem apparatuur. En ook daar is een nieuwe computer zo'n 650,-euro ex. Dit kon mijn schoonpa mij vertellen omdat hij nl. vorig jaar na heftige regenval een A2 heeft gemaakt welke volgelopen was met water omdat hij op het laagste punt had gestaan op straat. De A2 is toen helemaal volgelopen, met een kapotte computer als gevolg.

De reden dat ik dit stuk plaats is om jullie erop te attenderen goed op te letten of er geen water in de auto terecht komt en dit af en toe te controleren door even de bekleding te checken op vochtigheid. Vaak is er ook al iets mis als je bij je auto aankomt en al je ramen zijn van binnen beslagen.
Het water komt vaak via bijvoorbeeld het interieurfilter ,maar ook via de deuren.
Vaak wordt er bij het vervangen van speakers in de deuren het stuk plastic of wat er tussen zit stuk gemaakt om bedrading weg te werken. Zorg er altijd voor dat dit plastic of ander materiaal 100% afgesloten wordt. Het scheelt je een hoop ellende en een hoop centjes.

gr. rene
Johan

09 nov 2011, 22:08 0 x

Goede tip! Dank je wel.

Ik had laats ook een natte vloer in mijn A4 maar de gootjes waren schoon. Waar het uiteindelijk vandaan is gekomen, is me een raadsel. De auto is nu weer droog....

Misschien een raam op een kier gestaan.
duitse degelijkheid

10 nov 2011, 18:14 0 x

Thanks gelijk gecontroleerd....kurkdroog ik hou het in de gaten
lucien
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

10 nov 2011, 23:26 0 x

Dank voor tip, ga checken, gelukkig nog geen beslagen ramen, toevallig heb ik ook een passat, erg passende tip!
A2robin

23 nov 2014, 19:41 0 x

Een oud onderwerp, maar ik vroeg mij af wat ik kan controleren aangezien ik altijd beslagen ramen heb.
Kofferbak is droog. Begint vaak rechts bij het voorraam.

Hoe kan ik controleren of het niet binnenkomt via het interieurfilter? sluit die klep dan niet goed of is er ergens een afvoer verstopt?

Bedankt alvast!
foppe

23 nov 2014, 20:19 0 x

Ziets heb ik ook wel eens Robin. Beide smokkelcompartimeten zijn kurkdroog,  maar soms beslaat het voorraam toch wel een beetje.  Zijn dat die 2 pijpjes onder de motorkap? 

Ik heb er trouwens de laatste tijd weinig last van. Dit was september en oktober dat het mij opviel
panmanbos
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2024, 13:14 0 x

ik controleer regelmatig het afvoer slangetje bij het voorraam links daar zitten nog wel eens bladeren in.
maar gisteren reed ik door een linkerbocht en er kwam een golf water naar binnen in de rechter voeten ruimte.
vandaag op zoek gegaan en bij het verwijderen van de motorkap zat deze vol met water, het bleek dat de slangen vol zaten met prut, dus hopelijk was dat de oorzaak, wat ik niet snap hoe het dan naar binnen kan komen ?? iemand een idee??
SaluG
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

31 mei 2024, 14:19 0 x

panmanbos schreef:
31 mei 2024, 13:14
wat ik niet snap hoe het dan naar binnen kan komen ?? iemand een idee??
Vermoedelijk via een openening.
panmanbos

31 mei 2024, 14:33 0 x

(<: het komt binnen via het interieur filter maar als de motorkap vol water zit hoe dan helemaal naar het filter? that's the question :s
HansJan
Moderator

31 mei 2024, 14:38 1 x

De rubberen afvoerventielen onderop de motorkap zijn vermoedelijk verstopt. Het water kan dan niet meer worden afgevoerd en zal na een forse regenbui het ventilatierooster doen laten vollopen waarna het bij de eerstvolgende rit via het inlaatkanaal het interieur in zal stromen. Trek de kap er maar eens af, dan zie je de luchtinlaat in het midden onder de voorruit zitten.

Het geniet de voorkeur om de afvoerventielen eens per jaar (voorjaar bijv.) schoon te maken.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie