Meedenken gevraagd - drukopbouw koelsysteem

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 aug 2024, 22:19 1 x

Net achter een (troost)biertje om m’n frustratie even weg te drinken. Wat is het toch frustrerend als je na lang sleutelen niks bereikt lijkt te hebben…. Misschien dat jullie raad weten….

De A2 (AUA met 310dkm) gebruikte al even wat koelvloeistof. De verwarmingslangen leken te lekken, dus die vervangen, daarna t koelvloeistoftankje vervangen door een nieuwe (overigens de kleine versie voor auto’s zonder airco). Hielp allemaal niet echt en het leek toch meer op drukopbouw - lekke koppakking dus leek me, dus onderdelen besteld, aangezien de distributie ook al enige tijd aan vervanging toe was. In de tussentijd reed een zeker iemand door met a2, negeerde alle lampjes, piepjes en andere waarschuwingen en kwam stil te staan. Volgende dag gevuld met water en warempel, starten en lopen en naar huis (30km) half litertje erbij moeten gooien. Het leek me nu ook tijd voor een nieuwe kop, want die zal ongetwijfeld zo krom als een hoepel zijn (kunt m laten vlakken, maar dan heb je kleppen van 310dkm etc).

Dus:
- Gevlakte en afgeperste kop via de onderdelenlijn gekocht met 150dkm. Zelf nog de klepseals vervangen de kleppen ingeslepen;
- kop gemonteerd met nwe pakkingen en bouten;
- Distributieset vervangen incl alle spanners en waterpomp + die koelpijp achter het blok die in de waterpomp steekt;
- nieuwe dynamo met spanner (ging nl ook nog kapot na de redding met water);

Alles netjes gemonteerd, timing goed gecheckt en het was starten lopen! Nieuwe kop mooi rustig (oude tikte wat). Vandaag afgebouwd, nieuwe koelvloeistof erin en proefrijden. Leek allemaal goed te gaan, maar de temp.meter ging na 10 min toch weer wat over het midden… en hij bouwt &g#d@ nog steeds druk op….. proefrit gemaakt, werd niet beter, bougies eruit en die waren droog en zie ook geen koelvloeistof op de cilinders als ik er met een zaklampje op schijn.

Even biertje nr 2 halen…

Ok, ik was blijkbaar te snel met mijn koppakking conclusie eerder? Waardoor zou die oververhitting / drukopbouw dan komen?

- De kachel doet het, maar er komt niet echt superhete lucht uit en het duurt ook een tijdje.
- De temp.meter gaat ri midden en blijft daar een tijdje staan, maar gaat dan wat verder. Maar vlgs mij zit er iets van een weerstand in die m zo lang mogelijk in het midden houdt?
- de koelslangen worden allen warm;
- de fan slaat aan;
De radiateur heb ik niet gecheckt qua warmte…

Mogelijke oorzaken:
Thermostaat?
Verstopte radiateur?

Wie heeft goede ideeen?

Het werkt sowieso therapeutisch om het even van me af te schrijven :)
Airspeed
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

27 aug 2024, 22:37 1 x

Eerst thermostaat vervangen zou ik doen.
Schijnt toch echt een slijtage onderdeel te zijn..
Ticcie
Audi A2 clublid

27 aug 2024, 23:17 0 x

Ik heb m denk ik ook al eens vervangen, maar ik weet t niet meer… is in ieder geval t proberen waard.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 aug 2024, 17:31 1 x

Hoe zag de koelvloeistof die eruit is gekomen?
Kun je iets terugvinden dat er in het verleden aan het koelsysteem is gewerkt?
Had je al langer last van een oplopende temperatuur? Heb je een mogelijkheid om via VAG-com de werkelijke temperatuur uit te lezen?
Je zou nog kunnen proberen met de tuinslang de (afgekoppelde) radiateur door te spoelen.
En na 20 jaar kan de radiateur ook gewoon stuk aan het gaan zijn door oxidatie ...

:thumbmin: dat je hem in leven probeert te houden, de voldoening komt als hij (zij) het weer doet ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Ticcie
Audi A2 clublid

28 aug 2024, 19:25 2 x

Radiateur doorgespoeld en dat ging meteen prima.

Thermostaat in heet water gegooid en die deed niks! Met een tikkie erop wel, thermostaat nu verwijderd en alles prima! Even gekeken in m’n mail en die thermostaat was pas 3 jaar oud…

Maar toch blij!!!
Ticcie
Audi A2 clublid

28 aug 2024, 19:32 0 x

De oude koelvloeistof bleef overigens helder en geen witte sludge ad peilstok. De oude koppakking was wel wat doorgeslagen, ik zag een lekspoor.
Plaats reactie