Kentekenverlichting schroeven loshalen
- Airspeed
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Tsja, sinds een paar dagen brandt één van de twee kentekenverlichting lampjes niet meer.
Helaas weet ik wat dat betekent: die altijd verroeste schroeven moeten los…
Nu zitten die in een plastic huls bevestigd en eigenlijk breekt er altijd wel eentje of beide af bij los proberen te schroeven. Hoe meer roestig, des te eerder draait je kruiskop er ook nog eens dol op.
Dus ofwel de parker draait kapot, breekt dus af, of draait dol op de kruiskop.
Uitboren van de parker is ook kansloos, want je boortje zwaait altijd af naar de zachte plastic zijkant. Ask me how I know’ heet dat dan.
Omdat er bij mij al eentje afgebroken was en je met twee afgebroken schroeven niets meer vastzet, moest er iets verzonnen worden, anders dan de achterklep dubbele huid verwijderen.
Nu heb ik zelf vaak wel goeie ervaring met iets op een houtkap lassen en het opgelaste losdraaien. De truc is dat de hitte van het lassen, de roest verbreekt door geleiding van de warmte.
Ongetwijfeld wordt plastic ook ineens zachter en hopelijk komt het ook in die situatie los.
Probleem is echter een geschikt massa punt te vinden. De lasdraad heeft nml massa nodig en tsja, een schroef in plastic heeft alleen massa op of in zichzelf.
Lang verhaal kort: met een oude puntige schaar massa aan de zijkant van de schroefkop gerealiseerd. Dat vergde een hele constructie op aan en onder de achterklep, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Toen ook de andere maar gedaan, want het verschil in lichtopbrengst van de Ali LED units was echt teveel.
Bij de tweede heb ik het mezelf iets makkelijker gemaakt door vooraf de oude inbussleutel alvast in te korten zodat dopje 5 er meteen op kon.
Foto’s doen vaak meer dan tekst, dus hierbij:
Helaas weet ik wat dat betekent: die altijd verroeste schroeven moeten los…
Nu zitten die in een plastic huls bevestigd en eigenlijk breekt er altijd wel eentje of beide af bij los proberen te schroeven. Hoe meer roestig, des te eerder draait je kruiskop er ook nog eens dol op.
Dus ofwel de parker draait kapot, breekt dus af, of draait dol op de kruiskop.
Uitboren van de parker is ook kansloos, want je boortje zwaait altijd af naar de zachte plastic zijkant. Ask me how I know’ heet dat dan.
Omdat er bij mij al eentje afgebroken was en je met twee afgebroken schroeven niets meer vastzet, moest er iets verzonnen worden, anders dan de achterklep dubbele huid verwijderen.
Nu heb ik zelf vaak wel goeie ervaring met iets op een houtkap lassen en het opgelaste losdraaien. De truc is dat de hitte van het lassen, de roest verbreekt door geleiding van de warmte.
Ongetwijfeld wordt plastic ook ineens zachter en hopelijk komt het ook in die situatie los.
Probleem is echter een geschikt massa punt te vinden. De lasdraad heeft nml massa nodig en tsja, een schroef in plastic heeft alleen massa op of in zichzelf.
Lang verhaal kort: met een oude puntige schaar massa aan de zijkant van de schroefkop gerealiseerd. Dat vergde een hele constructie op aan en onder de achterklep, maar het is uiteindelijk wel gelukt.
Toen ook de andere maar gedaan, want het verschil in lichtopbrengst van de Ali LED units was echt teveel.
Bij de tweede heb ik het mezelf iets makkelijker gemaakt door vooraf de oude inbussleutel alvast in te korten zodat dopje 5 er meteen op kon.
Foto’s doen vaak meer dan tekst, dus hierbij:
- Bijlagen
-
- IMG_0736.jpeg (3.72 MiB) 608 keer bekeken
-
- IMG_0734.jpeg (2.44 MiB) 608 keer bekeken
- Airspeed
https://youtu.be/4uHFEbLLepg?si=wW940jy0I9OrrYm0
Hierboven in de link de eerste video van het losschroeven van de vastgelaste inbussleutel
Hierboven in de link de eerste video van het losschroeven van de vastgelaste inbussleutel

- Airspeed
Bij de tweede (rechter) lamphouder ben ik iets slimmer geworden: de linker schroef was toch al afgebroken en aangezien ik het lamphuis toch zou vervangen, kon deze ook wel opgeofferd worden.
Dus ene afgebroken schroef eruit gewipt en de lamphouder omgebogen, waardoor deze rondom de nog vastzittende bout weg brak.
Dat gaf meer ruimte voor m’n massa punt en het lassen!
https://youtube.com/shorts/FLPDeyhR2KI? ... 5c0CHrvlwY
Dus ene afgebroken schroef eruit gewipt en de lamphouder omgebogen, waardoor deze rondom de nog vastzittende bout weg brak.
Dat gaf meer ruimte voor m’n massa punt en het lassen!
https://youtube.com/shorts/FLPDeyhR2KI? ... 5c0CHrvlwY
- Bijlagen
-
- IMG_0743.jpeg (2.42 MiB) 605 keer bekeken
-
- IMG_0742.jpeg (1.89 MiB) 605 keer bekeken
-
- IMG_0741.jpeg (2.4 MiB) 605 keer bekeken
-
- IMG_0740.jpeg (2.35 MiB) 605 keer bekeken
-
- IMG_0739.jpeg (2.82 MiB) 605 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Airspeed op 18 okt 2024, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Airspeed
Ook had ik de inbussleutel al ingekort, zodat ik dat niet meer aan de auto hoefde te doen.
Resultaat zijn 2 extra achteruit rij lampen
Resultaat zijn 2 extra achteruit rij lampen

- Bijlagen
-
- IMG_0746.jpeg (1.84 MiB) 605 keer bekeken
-
- IMG_0744.jpeg (2.13 MiB) 605 keer bekeken
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bij elkaar vast net zoveel werk als de lamphouder in zijn geheel vervangen, maar de vindingrijkheid verdient 100 punten. Goed opgelost zo!
De kentekenplaat wordt nu wel heel extreem verlicht. Oom agent kan je nu vanaf grote afstand verbaliseren
Voor degenen die de schroeven nog kunnen losdraaien: deze zsm vervangen door RVS varianten. Hoeft niet perse torx te zijn, zolang het maar niet meer roest! En een LED festoon geeft meer dan voldoende licht.

De kentekenplaat wordt nu wel heel extreem verlicht. Oom agent kan je nu vanaf grote afstand verbaliseren

Voor degenen die de schroeven nog kunnen losdraaien: deze zsm vervangen door RVS varianten. Hoeft niet perse torx te zijn, zolang het maar niet meer roest! En een LED festoon geeft meer dan voldoende licht.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Airspeed
Bedoel je dat je het gedeelte eronder ook kunt vervangen? Inclusief de (plastic ondergrond van de ) schroef bevestiging?
Ik dacht dat wat ik nu nieuw erin geschroefd had, de lamphouder heette..
Ik dacht dat wat ik nu nieuw erin geschroefd had, de lamphouder heette..

- HansJan
- Moderator
De kentekenplaat verlichting bestaat uit 2 delen. De zwarte houder die in de afdekplaat van de klep wordt bevestigd en het glaasje met de klemmen voor de lamp die wordt vastgeschroefd. Tsja, wat dan de lamphouder moet worden genoemd ... 

Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- HansJan
- Moderator
Daar zijn de HowTo's voor bedoeld, zie deze.