Hoi Forum leden,
Ik heb vandaag de foutcode uitgelezen alleen mijn engels is niet zo goed dus heb de meter uitlezer op nederlands gezet wellicht voor audi fanaten niet zo handig!
Ik heb zelf maar een Autophix OM126P gekocht omdat ik elke keer 25 euro moest aftikken dus deze vandaag aan de A2 benzine / gas auto gehangen omdat na meerdere keren starten de melding ook weer verdwijnt.
De eerste melding P0106 >> geeft als omschrijving>> verdeelstuk, Absolute druk / barometrische druk Circuit Bereik / Prestaties.
De tweede melding P0170 >> geeft als omschrijving >> Brandstof Trim Bank 1
Mijn A2 is sinds 2018 omgebouwd naar gas met 140.000 km op de teller en nu inmiddels 265.000 km en heeft het eigenlijk altijd goed gedaan zonder storingen. Maar nu komt het ééns per 1 á 1,5 maand voor dat ik vooral bij lage toeren en meestal in een bocht een foutmelding krijg. Waar moet ik in godsnaam dit probleem aanpakken. Gelukkig is het na circa 6 á 7 keer opnieuw starten weer verdwenen maar gisteravond toen nam het vermogen ook af dus dat is allemaal niet zo handig.
Wie weet raad.....??
Alvast hele goede kerstdagen en een probleemloos 2025 jaar toegewenst met vele veilige kilometers!
Foutcode P0106 & P0170 na langzaamrijden na de snelweg afslag..
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
ik zou bijna willen zeggen ook al die code, is erg populair, de ene na de andere heeft dit probleem bij de 1.4 bby motorvariant, bizar wel.
p0106 heeft met drukverschil/drukverlies te maken. (lekage inlaattraject/map sensor/ecu luchtdruksensor) is bij mij dus allemaal in orde met o.a nieuwe mapsensor en pakkingen gasklephuis . gasklephuis ook schoongemaakt.
maar bij jou zou dit nog wel iets zijn om dit te controleren om er zeker van te zijn dat dat goed is !
code p0107 bank 2 camshaft b exhaust position actuator. dit slaat nergens op omdat het een 4 in lijn motor is dus hoezo bank 2..?!
dat zou dan weer een softwarefout wezen. leuk, maar de auto vliegt hierdoor wel in storing !
intussen veel over deze storingen gelezen, maar eigenlijk niemand met een blijvende oplossing, wat wel werg jammer is !
ik hoop dat je hieruit komt ! ik ben zeer benieuwd ook.
p0106 heeft met drukverschil/drukverlies te maken. (lekage inlaattraject/map sensor/ecu luchtdruksensor) is bij mij dus allemaal in orde met o.a nieuwe mapsensor en pakkingen gasklephuis . gasklephuis ook schoongemaakt.
maar bij jou zou dit nog wel iets zijn om dit te controleren om er zeker van te zijn dat dat goed is !
code p0107 bank 2 camshaft b exhaust position actuator. dit slaat nergens op omdat het een 4 in lijn motor is dus hoezo bank 2..?!
dat zou dan weer een softwarefout wezen. leuk, maar de auto vliegt hierdoor wel in storing !
intussen veel over deze storingen gelezen, maar eigenlijk niemand met een blijvende oplossing, wat wel werg jammer is !
ik hoop dat je hieruit komt ! ik ben zeer benieuwd ook.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Zo maar even out of the box.
Kleine check; zoals @MarcA2 al aangeeft alle pakkingen even nalopen/ vervangen. Achter jouw inlaatresonator (dat wat je moet verwijderen om bij de gasklep te komen) hangt de slang van de carterventilatie. Voel met je hand langs deze (slappe) slang en check voor beschadigingen. Zo ja, dan vervangen of dichtmaken.
Verder krijg je de storing lean trim ook vaak icm een verstopte egr klep. Brandt het storingslampje? MIL gele motor blokje? Dan kan schoonmaken of vervangen van de egr klep en reiniging van egr pijp mogelijk helpen.
Kleine check; zoals @MarcA2 al aangeeft alle pakkingen even nalopen/ vervangen. Achter jouw inlaatresonator (dat wat je moet verwijderen om bij de gasklep te komen) hangt de slang van de carterventilatie. Voel met je hand langs deze (slappe) slang en check voor beschadigingen. Zo ja, dan vervangen of dichtmaken.
Verder krijg je de storing lean trim ook vaak icm een verstopte egr klep. Brandt het storingslampje? MIL gele motor blokje? Dan kan schoonmaken of vervangen van de egr klep en reiniging van egr pijp mogelijk helpen.
Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
- wouterduijndam
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb dit bij mij 1.4BBY ook gehad.
Ik heb het uiteindelijk op weten te lossen door het gasklephuis, de EGR- aansluiting en pijp schoon te maken.
Ik heb hierna de gasklep met Vagcom naar zijn basiswaardes laten programmeren.
In eerste instantie had ik de gasklep naar de basis waardes terug gezet met een Snapon tester en later een Hella brainbee. Beide testers zorgde voor een verkeerde adaptatie aan het kenveld waardoor ik dus P0106 en P0170 kreeg.
Na de gasklep opnieuw te hebben ingeleerd volgens fabrieksgegevens was er niks meer aan de hand.
Ik had om dit probleem op te lossen de volgende componenten vervangen;
- Gasklephuis Siemens
- MAP-sensor
- EGR-klep
De klachten die ik had waren als volgt:
- P0106 en P0170, motor liep hoog (1200rpm) stationair en heel onrustig. Smoorde enorm na gas gegeven en kwam pas boven de 3000rpm tot leven.
Uiteindelijk heb ik alle spullen terug kunnen brengen naar de auto materialen zaak en liep de motor na inleren gasklep en goed schoonmaken weer als een zonnetje.
Ik heb het uiteindelijk op weten te lossen door het gasklephuis, de EGR- aansluiting en pijp schoon te maken.
Ik heb hierna de gasklep met Vagcom naar zijn basiswaardes laten programmeren.
In eerste instantie had ik de gasklep naar de basis waardes terug gezet met een Snapon tester en later een Hella brainbee. Beide testers zorgde voor een verkeerde adaptatie aan het kenveld waardoor ik dus P0106 en P0170 kreeg.
Na de gasklep opnieuw te hebben ingeleerd volgens fabrieksgegevens was er niks meer aan de hand.
Ik had om dit probleem op te lossen de volgende componenten vervangen;
- Gasklephuis Siemens
- MAP-sensor
- EGR-klep
De klachten die ik had waren als volgt:
- P0106 en P0170, motor liep hoog (1200rpm) stationair en heel onrustig. Smoorde enorm na gas gegeven en kwam pas boven de 3000rpm tot leven.
Uiteindelijk heb ik alle spullen terug kunnen brengen naar de auto materialen zaak en liep de motor na inleren gasklep en goed schoonmaken weer als een zonnetje.