Even voorstellen

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Plaats reactie
Gaudemar
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 jul 2025, 12:22 3 x

Hallo allemaal,
Al zo'n jaar of 5 kan ik mij de trotse eigenaar noemen van een A2. "Je hebt een kleine Rolls-Royce gekocht", zei mijn vriend L. nadat ik hem een dagje door de provincie had gereden. Ik ben inmiddels vergroeid met dat ding, de A2 is een verlengstuk van me geworden. Toen ik besloot dat ik maar weer eens een auto moest, las ik een artikel van Bas van der Putten in NRC waarin hij de A2 de hemel in prees. Hij stond voor 3000 euro, ik bood 2500 en heb uiteindelijk 2850 betaald. Lager kon niet, zei de handelaar, want hij had er een nieuwe koppeling in moeten zetten. Na 3 maanden rijplezier stond ik met gillende motor stil in een naburig dorp: koppeling totaal versleten. Voor 600 een nieuwe (bij mijn eigen monteur). Nu staat mijn geliefde wagentje al maanden stil: bij de APK bleek (o.a.) de lichtschakelaar kapot. Wat mijn monteur ook probeerde, nergens een schakelaar te krijgen. Nu ben ik een paar jaar flink in de lappenmand geweest en nu langzaam aan het herstellen met overigens een conditie van 0,0, dus ik heb niet veel kunnen doen. Op internet zie ik wel aanbieders van schakelaars die erop lijken, alleen zitten daar de andere knoppen aan de andere kant.
Sorry voor de wat wazige foto's: ik heb mijn smartphone laten vallen (ook dat nog). Wat ik bij aankoop nog niet wist is dat, zoals je kunt zien, de verchroomde ringen om de meters ontbreken. Welke mafklapper sloopt die er nou uit (of was het een optie?). Verder de gebruikelijke - lees ik hier - gebrekjes: hemel laat los, motormanagementlampje brandt af en toe. O ja, en km-stand bij aankoop: 164.000 (nu 124.000). En de mokhouders willen niet meer dicht.
Als iemand een tip heeft over de lichtschakelaar, bij voorbaat dank. Die ringen komen wellicht nog wel eens. Eerst maar weer aan de praat en door de APK krijgen.
Nog bedankt voor de supersnelle toezending van de clubsticker!
Bijlagen
20241223_123043.jpg
20241223_123043.jpg (2.52 MiB) 401 keer bekeken
20250220_153527.jpg
20250220_153527.jpg (3.12 MiB) 401 keer bekeken
20250220_153515.jpg
20250220_153515.jpg (3.79 MiB) 401 keer bekeken
20250220_153451.jpg
20250220_153451.jpg (3.1 MiB) 401 keer bekeken
20250207_122705.jpg
20250207_122705.jpg (3.14 MiB) 401 keer bekeken
Gaudemar
Audi A2 clublid

01 jul 2025, 12:37 0 x

Twee foutjes rechtzetten. De huidige km-stand is natuurlijk 224.000 en niet 124.000. Verder nog de foto waarop je ontbrekende chroomring bij de snelheidsmeter kunt zien (nou ja zien...) en de overijverige mokhouders. De grijze aanslag op het stuur is inderdaad schimmel maar gelukkig makkelijk weer weg te vegen. Op de bijrijdersplek liggen onderdelen van het linkerachterportier dat op geen enkele manier meer open wilde.
Bijlagen
20250220_153606.jpg
20250220_153606.jpg (2.98 MiB) 400 keer bekeken
Peter_Maathuis
Moderator

Gisteren, 09:44 3 x

Welkom bij de club!
Als ik je introductie zo lees, heb je wel wat pech gehad en niet alleen met de A2. Hopelijk vanaf nu beter!

Om te beginnen zou ik wel even zijn terug gegaan naar de verkoper die "de koppeling vernieuwde". Hier is m.i. sprake van oplichting en hij zou gerust de helft van de reparatie hebben kunnen betalen. Als hij daartoe niet bereid is, zou ik hem met naam en toenaam hier bekend maken, zodat anderen niet ook worden belazerd.

Wat betreft je lichtschakelaar: die is inderdaad lastig te vinden, maar je zou als tijdelijke oplossing een vw-schakelaar van ali... kunnen monteren. Kun je de verlichting weer gebruiken. Ook een UK-versie (met de twee draaiknopjes aan de verkeerde kant) is te gebruiken, maar niet in te bouwen.

Niet alle A2's hebben chroom (of titanium) ringen rond de klokken. Een ander instrumentenpaneel (met ringen) is wel in te bouwen, maar let op: er zijn veel verschillende uitvoeringen en omwisselen is niet simpel: de startblokkering zit in het instrumentenpaneel en dat werkt samen met de ECU (ze herkennen elkaar aan de pincode, die moet correct worden geprogrammeerd). Mijn suggestie: wen aan de zwarte ringen of probeer ze over te zetten uit een ander instrumentenpaneel.

De bekerhouders zijn vrij simpel uit te bouwen (samen met de ventilatie-openingen erboven). Dan kun je kijken of ze te repareren zijn dan wel vervanging zoeken.

Ik denk dat het een APK-eis is, dat alle portieren van binnenuit te openen zijn. Je moet dus wat met je LA portier. Ik heb weleens een gaatje geboord aan de binnenzijde om het slot open te krijgen (je moet wel weten waar je ongeveer moet zijn - de RA deur kan je daarbij helpen). Als je de deur open hebt, kun je het slot vervangen door een goed werkend slot.
Duckman
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

Gisteren, 09:51 1 x

Welkom!

Ik heb volgens mij nog een lichtschakelaar liggen. Ik probeer vandaag even te kijken voor je! Is geen nette, maar wel werkend uit een donorauto gekomen.
Gaudemar
Audi A2 clublid

Gisteren, 18:01 3 x

Hartelijk dank voor dit warme welkom! Mijn monteur kende het verhaal van de "vernieuwde" koppeling en had de oude voor me bewaard (als bewijs). Ik heb geaarzeld omdat het euvel pas na 3 maanden optrad (mijn moeder is er ooit in geslaagd om in ongeveer dezelfde tijdspanne een koppeling finaal te verslijten omdat ze alles in de derde versnelling deed). Bovendien twijfel ik aan de slechte bedoelingen van de verkoper in Sneek. Toen ik tot de aankoop had besloten gaf hij mij eerst de sleutels van een andere A2 mee. Hij kan zich dus vergist hebben. En het is inmiddels 5 jaar geleden. Nou ja, 600 voor een compleet nieuwe koppeling lijkt me niet zo raar. Geen glimmende ringen om mijn meters, inderdaad te overleven. Wat de lichtschakelaar betreft: ik dacht eerst aan het ondersteboven monteren van de UK-versie, maar zie: daar is Duckman die misschien de goeie heeft! De tip over de bekerhouders ga ik, als de rust weer wat teruggekeerd is, ter hand nemen. Het probleem met het achterportier is eigenlijk al opgelost: mijn monteur heeft een nieuw (sloop)slot kunnen bemachtigen.
Plaats reactie