manual guide

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
frans

20 nov 2010, 20:51 0 x

Ik heb van de week net een superstrakke zwarte A2 1,4TDI 55KW gekocht waarvan de temperatuur alleen veel te langzaam oploopt. Thermostaat dus....
Omdat ik redelijk technisch ben is het plaatsen van deze thermostaat dan ook geen probleem.
Het probleem is alleen dat ik waarschijnlijk aan de achterkant van dit blok ergens de thermostaat moet plaatsen. Heeft iemand van dit type audi een technische handleiding zodat ik i.p.v. te zoeken gerichter aan de slag kan? Mag een boek zijn maar mag ook in Word, PDF, enz...
Alvast mijn vriendelijke dank, Frans
Gompie

21 nov 2010, 00:53 0 x

Hoi Frans,
In het tweede bericht van deze link staat een PDF over de thermostaat bij de TDi.
http://www.a2oc.net/forum/showthread.ph ... thermostat
Succes en zoek anders eens verder op het Engelse of Duitse forum als dit je niet verder
helpt.
Groeten, Gompie
mister

21 nov 2010, 01:26 0 x

Hoi,

Ik heb bijna het zelfde probleem als topic starter. Ik heb een 1.4 benzine. Bij loopt temperatuur meter ook langzaam op tenminste dit had ik bij mijn vorige auto (seat arosa 1.0) niet zal ik maar zeggen. Daar ging het wel sneller richting 90 graden. Kan het ook aan aan motor liggen? Omdat 1.4 groter is en langer over doet om op bedrijfstemperatuur te komen?

Binnen in de stad doe ik er zeker 6 km over voordat de naald 90 graden aan geeft!

En hoe zit het bij de 1.4 benzine motoren? Is thermostaat alleen te vervangen of moet je hier net als andere VAG auto's de hele huis vervangen?
frans

21 nov 2010, 11:08 0 x

[quote="Gompie"]Hoi Frans,
In het tweede bericht van deze link staat een PDF over de thermostaat bij de TDi.
http://www.a2oc.net/forum/showthread.ph ... thermostat
Succes en zoek anders eens verder op het Engelse of Duitse forum als dit je niet verder
helpt.
Groeten, Gompie[/quote]

Bedankt! Ik maar denken dat dit aan de achterkant vh blok zat. De link is wel afkomstig van iemand met een 1.4 benz. uitvoering maar wellicht maakt elkaar dat niet zo veel.
Morgen onder de kap kijken en anders ga ik nog wel even naar een engels forum opzoek zoals jij zei. Tot de volgende keer. Gr. Frans
frans

21 nov 2010, 11:18 0 x

[quote="mister"]Hoi,

Ik heb bijna het zelfde probleem als topic starter. Ik heb een 1.4 benzine. Bij loopt temperatuur meter ook langzaam op tenminste dit had ik bij mijn vorige auto (seat arosa 1.0) niet zal ik maar zeggen. Daar ging het wel sneller richting 90 graden. Kan het ook aan aan motor liggen? Omdat 1.4 groter is en langer over doet om op bedrijfstemperatuur te komen?

Binnen in de stad doe ik er zeker 6 km over voordat de naald 90 graden aan geeft!

En hoe zit het bij de 1.4 benzine motoren? Is thermostaat alleen te vervangen of moet je hier net als andere VAG auto's de hele huis vervangen?[/quote]

Normaal moet je motor in ca. 3 á 4 km wel op temp. zijn. De grote vh blok heeft er niet zoveel mee te maken. Dus je blok moet binnen 6 minuten wel op temp. zijn. Omdat een klep ook half vast kan zitten stroomt het water bij een koude motor gelijk door wat de opwarming vertraagt maar kan bij stevig doorrijden ook weer te warm worden omdat deze dus niet verder open gaat en de warme koelvloestof niet snel genoeg je radiateur bereikt. Kortom, haperende motor temp. is vaak de oorzaak van een termostaat. Ook al zou het iets anders zijn, maar voor € 8,- (nwe thermostaat) weet je het snel genoeg. Diagnose bij de garage is duurder. Succes!
mister

22 nov 2010, 03:14 0 x

Hoi,

Waar zit thermostaat bij 1.4 benzine motor? Is dit makkelijk te vervangen? Ik heb op foto gekeken van link hierboven op engelse site maar niet echt duidelijk.

Moet ik eerst koelvloeistof aftappen ergens? Of gewoon die thermostaat huisje losschroeven en koelvloeistof daar leeg laten lopen? Ik heb dit nooit eerder gedaan. Maar ik ben wel een beetje handig. Als ik weet waar ik moet zijn komt het wel goed.

Alleen is het zeker dat het de thermostaat is? Want meter geeft op den duur altijd 90 graden aan. Ook op snelweg en met dit koude weer (5 graden). Alleen het duurt ff...

Verwarming werkt ook naar behoren geen last van. En is het erg om zo door te rijden? Want anders wil ik dit met grote beurt laten doen in januari.

Ik hoor het graag van jullie. Bedankt!
frans

22 nov 2010, 10:00 0 x

[quote="mister"]Hoi,

Waar zit thermostaat bij 1.4 benzine motor? Is dit makkelijk te vervangen? Ik heb op foto gekeken van link hierboven op engelse site maar niet echt duidelijk.

Moet ik eerst koelvloeistof aftappen ergens? Of gewoon die thermostaat huisje losschroeven en koelvloeistof daar leeg laten lopen? Ik heb dit nooit eerder gedaan. Maar ik ben wel een beetje handig. Als ik weet waar ik moet zijn komt het wel goed.

Alleen is het zeker dat het de thermostaat is? Want meter geeft op den duur altijd 90 graden aan. Ook op snelweg en met dit koude weer (5 graden). Alleen het duurt ff...

Verwarming werkt ook naar behoren geen last van. En is het erg om zo door te rijden? Want anders wil ik dit met grote beurt laten doen in januari.

Ik hoor het graag van jullie. Bedankt![/quote]

Waar de thermostaat bij een 1.4 benz zit weet ik niet. (zou ongeveer op dezelfde plek als de diesel kunnen zijn, daar waar de koelwaterslang het blok in gaat.)
Vaak als je deze slang loshaalt loopt het water uit het blok. Daarom kun je ook bij je expantievat (bijvul) de leiding loshalen. Hier heb je vaak wat meer ruimte om de koelvloeistof op te vangen.
Laat de vloeistof tot onder de thermostaat nivo weglopen. Dit kun je checken door een denkbeeldige horizontale lijn over het blok te trekken en de leiding die leegstroomtonder onder het themostaat nivo te houden. (communicerende vaten) Zodra je de thermostaat hebt vervangen en weer koelvloeistof heb bijgevuld, zorg er voor dat je enkele malen in de slangen knijpt om er voor te zorgen dat er niet te veel lucht in de kop zit. (hierbij dop van expansievat laten) Want opgewarmde lucht zet uit en je koelvloestof stroomt niet meer door. Vaak zit op het hoogste punt een ontluchtings nippel om de lucht eruit te laten. Maar zoals ik al zei, ik weet niet precies hoe de 1.4 benz. eruit ziet.
Succes!
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

22 nov 2010, 14:09 0 x

Hierbij een drietal foto's waarop de plaats en de wijze van de- en monteren te zien is van de thermostaat van de 1.4 benz A2.

V.w.b. de werking, indien de thermostaat defect gaat blijft hij bijna altijd in de "open" stand staan! Gevolg hiervan is dat het opwarmen van de koelvloeistof langer duurt aangezien er direkt ook doorstroming via de koeler (raditeur) plaats vindt!

Hoe lang e.e.a. maf duren is zo moeilijk te zeggen aangezien er meerdere factoren van invloed hierop zijn, denk hierbij aan de buitentemperatuur, waar wordt gereden (stad veel schakelen c.q. snelweg, weinig schakelen). Ook het rijgedrag van de bestuurder is van invloed (snel schakelen naar een hogere versnelling of langer in een versnelling blijven doorrijden).

Een snelle controle op werking van de thermosstaat kan men doen door direkt na het starten (koude motor met gesloten thermostaat) de hand op de radiateur te houden, deze mag dan zeker ennige tijd niet opwarmen (er mag dus geen doorstroming plaats vinden)
Het eerder gesugereerde "langzaam open gaan" is geen reeële optie en komt niet voor.
Om 's winters sneller op te warmen kan men ook wat eerder opschakelen, d.w.z. doordat er eigenlijk overgeschakeld moet worden en dit eerder te doen moet de motor meer werk verrichten(waarddoor meer vermogen gevraagd wordt), eigenlijk rijdt je iets te vroeg in een hogere versnelling waardoor de motor sneller op bedrijfstemperatuur zal komen.

Bij het ventueel vervangen van de thermostaat, na montage vullen via het expansievat tot streep maximum(dop eraf zodat de lucht kan ontsnappen), daarna laten draaien (stationair) tot de thermostaat is geopend en de ventilator aanslaat. Nu af laten koelen. Na afkoeling eventueel bijvullen tot maximum.

Theo
mister

22 nov 2010, 22:58 0 x

Theo bedankt voor de foto's!!!

Nu is het een en ander duidelijk. Vandaag even onder de motorkap gekeken. Ik kijk er zo tegenaan he! Om motorkap uit te halen en dan binnen ergens op een veilige plek te zetten. Dit is echt irritant. Wat wel leuk is, iedereen in straat staat er raar van te kijken auto zonder motorkap. (Niet echt makkelijk van Audi).

Nou wat ik gemerkt heb bij openen van motorkap. Er was wat koelvloeistof gelekt bij expansievat. Waar precies was niet te zien. Alleen rondom expansievat druppels kv. Bij aankoop had ik al gemerkt dat koelvloeistof niet op peil stond. Toen geen lekkage te bekennen. (Moest toen bijna 1 liter bijvullen). Vandaag 3000 km verder weer een halve liter erbij gegooid. Een kennis van me zei begin maar bij de dop. Kan het zijn dat die daaruit lekte. Die heb ik toch maar vervangen en zal even aankijken wat ie doet.

Ik snap eigenlijk niet wat er aan de dop kapot kan gaan. Ik zie geen verschil in oude en nieuwe.

P.S. Wat is het toch krap in de motorruimte van de A2. Lijkt alsof ze er alles in hebben gepropt. Waar je bijna niet van weet waar het voor is.
@lf

22 nov 2010, 23:36 0 x

Had onlangs ook problemen met lekkende koelvloeistof. Dat bleek een lekke buis te zijn waar de vloestof het blok in gaat. Viel niet mee voor de Audi garage om dat te vervangen. Er moest van alles uitgebouwd worden om er bij te kunnen. Brak vervolgens dat ding ook nog af. Overigens heb ik een 1.6 FSI en die zit helemaal krap in het korte motorcompartiment van de A2.
Plaats reactie