Start en schakelprobleem A2. 1.2 TDI
Goeiedag, ik ben nieuw hier op het forum.
Ik ben sinds april in het bezit van een Audi A2 1.2 TDI en hij rijdt lekker zuinig maar ik heb wel een aantal vragen.
Ik heb het idee dat als het koud is geweest 's nachts hij 's morgens niet goed schakelt.
Vanmorgen reed ik naar mijn werk en in de 1e versnelling bokte hij een beetje rond de 1500 toeren.
Iemand hier ervaring mee??
Andere vraag: als ik start maakt hoor ik de startmotor doordraaien.
Bovendien duurt het wat lang voordat ik hem kan starten omdat de hydraulische pomp lang draait.
Hoort dat bij de A2-tjes?
Ik ben sinds april in het bezit van een Audi A2 1.2 TDI en hij rijdt lekker zuinig maar ik heb wel een aantal vragen.
Ik heb het idee dat als het koud is geweest 's nachts hij 's morgens niet goed schakelt.
Vanmorgen reed ik naar mijn werk en in de 1e versnelling bokte hij een beetje rond de 1500 toeren.
Iemand hier ervaring mee??
Andere vraag: als ik start maakt hoor ik de startmotor doordraaien.
Bovendien duurt het wat lang voordat ik hem kan starten omdat de hydraulische pomp lang draait.
Hoort dat bij de A2-tjes?
[quote="Reinier"]
Bovendien duurt het behoorlijk lang voordat ik hem uberhaupt kan starten. Ik hoor een soort zoemgeluid en pas als dat voorbij is kan ik hem starten.
Hoort dat bij de A2-tjes?[/quote]Dit is het op druk brengen van het hydraulisch circuit voor het schakelen. Het hoort in zoverre bij de 3L versie (andere versies hebben dit niet, want gewone handbak). Als dit te lang duurt, gaat er teveel druk verloren. Zie algemeen en meer specifiek over dit probleem (incl. test die je zelf kunt doen om een idee te krijgen van hoe lekdicht je hogedruksysteem is). Uiteindelijk kan niet meer voldoende druk worden opgebouwd om te schakelen, en dan kan dus niet meer gestart worden.
Het schrapende geluid zou misschien de startmotor kunnen zijn die niet op tijd uitslaat en nog even meedraait. Al dacht ik dat dit vooral bij de benzineversie voorkwam. Geluiden op afstand beoordelen is altijd lastig.
Bovendien duurt het behoorlijk lang voordat ik hem uberhaupt kan starten. Ik hoor een soort zoemgeluid en pas als dat voorbij is kan ik hem starten.
Hoort dat bij de A2-tjes?[/quote]Dit is het op druk brengen van het hydraulisch circuit voor het schakelen. Het hoort in zoverre bij de 3L versie (andere versies hebben dit niet, want gewone handbak). Als dit te lang duurt, gaat er teveel druk verloren. Zie algemeen en meer specifiek over dit probleem (incl. test die je zelf kunt doen om een idee te krijgen van hoe lekdicht je hogedruksysteem is). Uiteindelijk kan niet meer voldoende druk worden opgebouwd om te schakelen, en dan kan dus niet meer gestart worden.
Het schrapende geluid zou misschien de startmotor kunnen zijn die niet op tijd uitslaat en nog even meedraait. Al dacht ik dat dit vooral bij de benzineversie voorkwam. Geluiden op afstand beoordelen is altijd lastig.
[quote="Romulus"] Dit is het op druk brengen van het hydraulisch circuit voor het schakelen. Het hoort in zoverre bij de 3L versie (andere versies hebben dit niet, want gewone handbak). Als dit te lang duurt, gaat er teveel druk verloren. [/quote]
Ten eerste alvast bedankt voor alle reacties.
De vraag is dan natuurlijk wat is 'te lang'? Bij een koude start duurt het meestal zo'n 10-15 seconden. Is dit normaal?
Bij een warme start (als ik kort ervoor er al mee gereden heb) maar een seconde of 2.
Vanmorgen startte hij in eerste instantie idd niet toen ik de sleutel omdraaide. Daarna nog een keer laten 'zoemen' en daarna startte hij wel.
Waarschijnlijk is vanmorgen het hydrolische circuit dus niet goed opgebouwd.
Als de druk voor de hydrolische circuit niet genoeg wordt opgebouwd heeft dit dan mede tot gevolg dat hij af en toe raar doet met schakelen?
Bedankt trouwens voor de links, mijn duits is niet zo goed maar na 3 keer lezen begrijp ik de test wel. Ga ik even uitproberen en hopen op het beste....
Andere vraag: welk type olie moet voor deze auto gebruikt worden?
Alvast bedankt!
Ten eerste alvast bedankt voor alle reacties.
De vraag is dan natuurlijk wat is 'te lang'? Bij een koude start duurt het meestal zo'n 10-15 seconden. Is dit normaal?
Bij een warme start (als ik kort ervoor er al mee gereden heb) maar een seconde of 2.
Vanmorgen startte hij in eerste instantie idd niet toen ik de sleutel omdraaide. Daarna nog een keer laten 'zoemen' en daarna startte hij wel.
Waarschijnlijk is vanmorgen het hydrolische circuit dus niet goed opgebouwd.
Als de druk voor de hydrolische circuit niet genoeg wordt opgebouwd heeft dit dan mede tot gevolg dat hij af en toe raar doet met schakelen?
Bedankt trouwens voor de links, mijn duits is niet zo goed maar na 3 keer lezen begrijp ik de test wel. Ga ik even uitproberen en hopen op het beste....
Andere vraag: welk type olie moet voor deze auto gebruikt worden?
Alvast bedankt!
het rrrr geluid wat ik heb is idd de startmotor. Ik heb tevens een benzinemotor.
Alleen heeft het geen zin om er weer wat aan te doen, ik heb de auto een paar maanden geleden gekocht en vlak daarvoor heeft hij bij de audi een startmotor revisie gehad. Ook op andere forums lees ik dat het gewoon een kwaaltje is waar sommige al jaren mee rijden. Daar maak ik me dus maar niet druk om.
gr. rene
Alleen heeft het geen zin om er weer wat aan te doen, ik heb de auto een paar maanden geleden gekocht en vlak daarvoor heeft hij bij de audi een startmotor revisie gehad. Ook op andere forums lees ik dat het gewoon een kwaaltje is waar sommige al jaren mee rijden. Daar maak ik me dus maar niet druk om.
gr. rene
- jmkoole
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 19 jul 2010, 21:23
- Locatie: Sdwest-Frysln
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Heb me gespecialiseerd in het onderhouden van het schakelsysteem van de A2 1.2 TDI en de Lupo 3L. Als je me even een PM stuurt, dan kunnen we misschien op korte termijn een afspraak maken?
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Nou het heeft even geduurd maar alle problemen zijn opgelost na het vervangen van de koppelingscylinder en het opschonen van de turbo.
Hij start en schakelt nu weer snel en goed. Hij trekt ook gelijk stukken beter nu die turbo het weer doet.
Met dank aan de heren van JB autoservice.
Hij start en schakelt nu weer snel en goed. Hij trekt ook gelijk stukken beter nu die turbo het weer doet.
Met dank aan de heren van JB autoservice.