EGR klep vervangen??

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
falcon

20 dec 2010, 15:15 0 x

[quote="Romulus"][quote="koenc"]'gewoon laten resetten', laat je dat dan in de garage doen of doe je dit zelf?[/quote]Resetten gebeurt door met de diagnose-computer de opgeslagen foutcode(s) te wissen.[quote="koenc"]Het probleem laten uitlezen bij een dealer (wel niet mijn gewone garage) kostte me 37,8 eurootjes. Niet duur, maar toch niet klantvriendelijk?[/quote]Ik vind het veel geld voor het aanprikken van de testkast. Mijn garage (Bosch Car Service) rekent 15 euro voor alleen uitlezen.[/quote]
Er zijn veel a2 bezitters die zelf de diagnose-kabel en software hebben. Er is vast iemand in je buurt die jouw auto voor je wil uitlezen (en resetten (foutcodes wissen) zo nodig). Ik woon in Utrecht en wil dat gerust gratis voor je doen...
koenc

20 dec 2010, 17:23 0 x

[quote="falcon"][quote="Romulus"][quote="koenc"]'gewoon laten resetten', laat je dat dan in de garage doen of doe je dit zelf?[/quote]Resetten gebeurt door met de diagnose-computer de opgeslagen foutcode(s) te wissen.[quote="koenc"]Het probleem laten uitlezen bij een dealer (wel niet mijn gewone garage) kostte me 37,8 eurootjes. Niet duur, maar toch niet klantvriendelijk?[/quote]Ik vind het veel geld voor het aanprikken van de testkast. Mijn garage (Bosch Car Service) rekent 15 euro voor alleen uitlezen.[/quote]
Er zijn veel a2 bezitters die zelf de diagnose-kabel en software hebben. Er is vast iemand in je buurt die jouw auto voor je wil uitlezen (en resetten (foutcodes wissen) zo nodig). Ik woon in Utrecht en wil dat gerust gratis voor je doen...[/quote]

Beste allemaal,
Bedankt voor de hoop info.
Ik hou jullie op de hoogte.

koenc
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 dec 2010, 01:34 0 x

De EGR klep is er niet voor om de motor beter te laten werken uit het oogpunt van prestaties, nee hij levert er zelfs minder prestaties door. Wat is dan de reden? Nou gewoon de totale emissie van de auto te verminderen. Net als bijvoorbeeld het afzuigen van de brandstofdamp boven de brandstof in de tank via het actieve koolfilter. Het actieve koolfilter filtert de damp al enigzins en de rest gaat via de vacuumslang naar het spruitstuk en wordt in de motor verbrandt zodat het dus niet via de tankontluchting (zoals vroeger, het gaatje in de tankdop) in de atmosfeer wordt geloosd.

Hier even een stukje uit Wikipedia:
Uitlaatgasrecirculatie (EGR) is een NOx(= stikstofoxide en stikstofdioxide)-reductiemethode die gebruikt wordt bij interne-verbrandingsmotoren. EGR staat voor Exhaust of Emission Gas Recirculation.

Het principe van EGR is dat er een hoeveelheid van de uitlaatgassen uit de motor teruggeleid wordt naar de verbrandingskamer(s). Daar dit uitlaatgas gemengd wordt met de inkomende lucht, zal het zuurstofgehalte (en dus ook de lambdawaarde) van het verbrandingsmengsel dalen. Er wordt dus meer inert gas in de verbrandingskamer gebracht. Bij verbranding van de brandstof moet de ontstane warmte nu over meer massa worden verdeeld. Hierdoor daalt de verbrandingstemperatuur en daarmee de NOx-uitstoot, doordat NOx vooral ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Met deze toepassing wordt het stikstofoxidegehalte in de uitlaatgassen tot 30% verminderd. De resterende NOx in de uitlaatgassen kan gedeeltelijk gereduceerd worden in een driewegkatalysator of met een NOx-reductiekatalysator: NOx-trap of ureum-SCR.

Een goed werkende EGR-klep is dus van belang voor het milieu en niet voor de motorprestaties. Een niet goed werkende EGR-klep is dus reden voor afkeur bij een APK en is af te lezen d.m.v. het Motorstoringslampje. Als dat brand tijdens de APK-keuring, zal je auto worden afgekeurd.
De computer laat het lampje "aan" gaan bij bepaalde voorwaarden, in dit geval geen verschil in LMM waarden bij in en uitschakelen van de EGR klep. De computer weet namelijk dat als hij de EGR-klep aanstuurt, er minder lucht door de LMM gemeten moet worden, de uitlaatgassen die de inlaat in worden gestuurd zijn immers al gemeten.
Dat is ook de reden dat veel motoren het motorstoringslampje "aan" laten gaan wanneer de EGR-klep afgesloten wordt met een metalen plaatje.

De eventuele brandstofkwaliteit heeft niets te maken met het vervuilen van de EGR-klep maar wel de manier van gebruik van de motor. Wanneer die enkel gebruikt wordt voor korte ritjes in de stad zal de EGR-klep heel vaak open staan en komt er veel condens doorheen. Omdat de motor niet volledig opwarmt (een koelvloeistoftemperatuurmeter die 90graden aangeeft wil niet zeggen dat de motor op temperatuur is, de olietemperatuur in het carter b.v. kan dan nog gerust 40graden zijn) blijft het condenswater achter en daar blijven dan weer de roetdeeltjes in plakken en zo gaan op den duur de hele klep en pijpjes daarheen dichtzitten.
Alleen als je regelmatig langere tijd de motor dusdanig belast zodat hij echt op temperatuur komt b.v. door langere ritten op de snelweg en de EGR-klep langer gesloten blijft, verdampt de condens sneller en slaat, als de klep toch opent, niet meer neer omdat de pijpjes en klep zelf ook warm zijn.
@lf

31 dec 2010, 17:03 0 x

Heeft iemand een afbeelding of foto van de EGR klep bij een 1.6 FSI? Ik denk dat ik het ding gevonden heb en heb de handleiding van de Duitse site gedownload maar het ziet er bij mij iets anders uit.
@lf

05 jan 2011, 23:24 0 x

Nou, dan zal ik zelf wel antwoorden op mijn vraag. DOp de site van onze Duitse A2 vrienden trof ik de foto's. http://www.a2-freun.de/forum/showthread ... fsi&page=6
De EGR klep van de FSI ziet er dus inderdaad anders uit en is tevens opgenomen in het koelvloeistof circuit. Hierdoor wordt geheel uitbouwen een lastiger klus. Ik ga dus maar proberen de klep te demonteren zonder de koelvloeistof aansluitingen los te nemen.
@lf

06 jan 2011, 16:26 0 x

Ik heb vandaag de gasklep gedemonteerd en schoongemaakt.

Hierbij nog wat foto's van de operatie:
VerA2

06 jan 2011, 16:43 0 x

[quote="@lf"]Ik heb vandaag de EGR klep gedemonteerd en schoongemaakt. Dat viel nog reuze mee, alhoewel je er op deze manier niet zo lekker bij kan dan bij het model dat volledig uit te bouwen is. [/quote]

Helaas @lf, dit is niet je EGR klep maar je gasklep en ik vind hem nog niet eens echt vervuild.
Romulus

06 jan 2011, 17:21 0 x

[quote="VerA2"]Helaas @lf, dit is niet je EGR klep maar je gasklep en ik vind hem nog niet eens echt vervuild.[/quote]
Dat klopt, en aan de URL is te zien hoe dat volgens mij komt:
[quote="@lf"]Op de site van onze Duitse A2 vrienden trof ik de foto's. http://www.a2-freun.de/forum/showthread ... fsi&page=6[/quote]
Je hebt aangenomen dat Drosselklappe EGR-klep betekent, maar dat is de gasklep. De EGR heet auf Deutsch AGR (Abgasrezirkulierung). Zie bijv.
http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=34420 (instructie)
http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=22867 (hier horen foto's bij, maar die zijn bij een servermigratie verdwenen; vaak zijn ze op aanvraag wel uit het archief te vissen)

Hoe dan ook, je gasklep blinkt weer ;)
@lf

06 jan 2011, 23:51 0 x

Oops! Dat is de reden waarom ik geen automonteur ben :lol:
Ik had de link gevolgd in dit stuk en nam aan dat het over de EGR klep ging. Ik had dus even goed moeten lezen.
Het gasklephuis schijn je redelijk goed zelf te kunnen schoonmaken, wel voorzichtig om alleen dat te raken wat schoon moet. Zie http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=21751 (vraag gerust als je een vertaling wilt).
Van de EGR-klep weet ik het niet. Maar veel dingen aan een auto zijn (zeker voor iemand die gewend is te sleutelen) niet ingewikkeld; zolang je geen speciaal gereedschap of software nodig hebt...
Kan iemand zeggen of de ook zelf te reinigen is. Duitse site biedt mij namelijk nog weinig uitkomst voor wat betreft reiniging.
rolf

05 mei 2012, 01:32 0 x

Als je je gasklep losgehad hebt moet hij opnieuw ingeleerd worden.
Dit kan dmv Vagcom.
Mischien heb je dit gedaan, heb het alleen nergens gelezen.
Plaats reactie