alarm remsysteem
Nadat ik afgelopen week een alarm remsysteem kreeg is de auto naar de garage geweest en heb ik rondom nieuwe remblokken en schijven laten monteren. Die waren er aan toe. Na twee dagen ging het alarm echter weer af. Terug naar de garage constateerden zij dat het tankje met remvloeistof niet geheel gevuld was. Deze hebben zij gevuld en verder gekeken of er geen lekkage was. Dit bleek niet het geval. Nu geeft de auto weer het alarm, ligt er een plasje olie onder de motor en heeft de koppeling geen druk meer. De auto wil zelfs niet meer starten! Er is dus duidelijk een lek. De auto moet morgen maar door de garage opgehaald worden. Wordt de olie in het remsysteem ook gebruikt voor bediening van de koppeling?
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Hallo,
Als 1e, dit is geen olie maar rem-koppelingsvloeistof! Ja dezelfde vloeistof wordt gebruikt voor je remsysteem alleen zijn deze beide systemen wel gescheiden qua werking. Het kan wel zijn dat het alarmsignaal dat in werking ging niet van je remsysteem maar van je koppelingssysteem is!
Heeft de garage toch een beoordelingsfout gemaakt (los van het feit dat je naar achteraf bleek toch aan vervanging van je remsysteem toe was.).
Theo
Als 1e, dit is geen olie maar rem-koppelingsvloeistof! Ja dezelfde vloeistof wordt gebruikt voor je remsysteem alleen zijn deze beide systemen wel gescheiden qua werking. Het kan wel zijn dat het alarmsignaal dat in werking ging niet van je remsysteem maar van je koppelingssysteem is!
Heeft de garage toch een beoordelingsfout gemaakt (los van het feit dat je naar achteraf bleek toch aan vervanging van je remsysteem toe was.).
Theo
Laat mijn A2 nou ook net bij de garage staan wegens een aanverwant probleem.
Ik ben vrijdagavond afgesleept door de wegenwacht omdat ik niet meer kon schakelen,
de koppeling gaf niet genoeg vrij. Van het ene moment op het andere, rare gewaarwording!
Wegenwachter dacht dat koppeling en versnellingbak nog goed waren, maar dat het koppelingsysteem lekt ergens.
Bijvullen hielp niet. Had ik pech onderweg, kon ik nog geen foutmelding lezen omdat er niks werd aangegeven!
Heb TV gekeken om de tijd te doden, dat dan weer wel! :mrgreen: (duurde een uur voordat wegenwacht (weg en wacht?) kwam).
Het was allemaal Tsunami nieuws en ik zag dat en dacht "ik heb niks om me druk over te maken vergeleken daarbij.."
Maandag zal ik wijzer en armer zijn en een ervaring rijker.
@lf, ik hoop dat het van jou ook meevalt!
Gompie
Ik ben vrijdagavond afgesleept door de wegenwacht omdat ik niet meer kon schakelen,
de koppeling gaf niet genoeg vrij. Van het ene moment op het andere, rare gewaarwording!
Wegenwachter dacht dat koppeling en versnellingbak nog goed waren, maar dat het koppelingsysteem lekt ergens.
Bijvullen hielp niet. Had ik pech onderweg, kon ik nog geen foutmelding lezen omdat er niks werd aangegeven!
Heb TV gekeken om de tijd te doden, dat dan weer wel! :mrgreen: (duurde een uur voordat wegenwacht (weg en wacht?) kwam).
Het was allemaal Tsunami nieuws en ik zag dat en dacht "ik heb niks om me druk over te maken vergeleken daarbij.."
Maandag zal ik wijzer en armer zijn en een ervaring rijker.

@lf, ik hoop dat het van jou ook meevalt!
Gompie
Nou toch geen lek en daarom ook geen foutmelding waarschijnlijk.
De metalen lipjes van de drukgroep zijn verbogen zodat de bak er achterweg
moet en de hele drukgroep incl. koppelingsplaat vervangen moet worden.
Dat ombuigen kan dus van het ene op het andere moment gebeuren!
Vandaag alleen wijzer geworden, morgen hoop ik armer te worden en daarmee het
dure mormel weer in ontvangst te nemen. Ik mis em. :cry:
Gompie
De metalen lipjes van de drukgroep zijn verbogen zodat de bak er achterweg
moet en de hele drukgroep incl. koppelingsplaat vervangen moet worden.
Dat ombuigen kan dus van het ene op het andere moment gebeuren!
Vandaag alleen wijzer geworden, morgen hoop ik armer te worden en daarmee het
dure mormel weer in ontvangst te nemen. Ik mis em. :cry:
Gompie
[quote="Gompie"]Nou toch geen lek en daarom ook geen foutmelding waarschijnlijk.
De metalen lipjes van de drukgroep zijn verbogen zodat de bak er achterweg
moet en de hele drukgroep incl. koppelingsplaat vervangen moet worden.
Dat ombuigen kan dus van het ene op het andere moment gebeuren!
Vandaag alleen wijzer geworden, morgen hoop ik armer te worden en daarmee het
dure mormel weer in ontvangst te nemen. Ik mis em. :cry:
Gompie[/quote]
Hallo Gompie is geen leuk nieuws,gaat nogal wat kosten denk ik zo.
Kan dit zomaar gebeuren?? ,of heeft het met je rijstijl te maken :lol:
Hoeveel km's heeft de jouwe gelopen ?
De metalen lipjes van de drukgroep zijn verbogen zodat de bak er achterweg
moet en de hele drukgroep incl. koppelingsplaat vervangen moet worden.
Dat ombuigen kan dus van het ene op het andere moment gebeuren!
Vandaag alleen wijzer geworden, morgen hoop ik armer te worden en daarmee het
dure mormel weer in ontvangst te nemen. Ik mis em. :cry:
Gompie[/quote]
Hallo Gompie is geen leuk nieuws,gaat nogal wat kosten denk ik zo.
Kan dit zomaar gebeuren?? ,of heeft het met je rijstijl te maken :lol:
Hoeveel km's heeft de jouwe gelopen ?
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Die lipjes zijn de "drukvingers" . Dat deze zomaar ombuigen is zeer te betwijfelen. Hier ligt altijd een oorzaak aan ten grondslag.
Indien de koppelingsplaat bijna versleten is wordt het moeilijker om de koppeling goed in te trappen om te ontkoppelen. Dit merk je niet echt omdat het tegenwoordig allemaal hydraulisch bediend wordt. Maar neemt niet weg dat de kracht op de drukvingers wel groter wordt en ze worden verder ingetrapt en dat is vermoedelijk dan de reden van het doorbuigen (allehoewel ik dit nog nooit heb meegemaakt, ook niet bij andere auto's en bij kabelbediende koppelingen).
Indien de plaat n.l. te ver is afgesleten en je verder moet intrappen komen de drukvingers tegen de rand van de plaat en kun je zowieso niet meer ontkoppelen.
Theo
Indien de koppelingsplaat bijna versleten is wordt het moeilijker om de koppeling goed in te trappen om te ontkoppelen. Dit merk je niet echt omdat het tegenwoordig allemaal hydraulisch bediend wordt. Maar neemt niet weg dat de kracht op de drukvingers wel groter wordt en ze worden verder ingetrapt en dat is vermoedelijk dan de reden van het doorbuigen (allehoewel ik dit nog nooit heb meegemaakt, ook niet bij andere auto's en bij kabelbediende koppelingen).
Indien de plaat n.l. te ver is afgesleten en je verder moet intrappen komen de drukvingers tegen de rand van de plaat en kun je zowieso niet meer ontkoppelen.
Theo
Aan mijn rijstijl kan het niet liggen Rens, ik heb een erg auto ontziende rijstijl. :ugeek:
Als het niet aan het hydraulisch koppelingssysteem ligt moet je verder zoeken. De garage is een VW-Auwdi specialist en bestaat al langer dan 60 jaar. Zij hebben dit ook nog niet vaak mee gemaakt, maar laatst wel met een Seat bak. Als de plaat uitgebouwd is wordt ook duidelijk hoe de slijtage is. Handrem proef ging prima laatst nog. Mijn A2 heeft 168000 km gereden als prive auto, waarvan ik er 8000 heb bij gedragen. Volgens de onderhoudshistorie ben ik 2e of 3e eigenaar. Rijdt nog als nieuw, geen olieverbruik. Maar ik heb op het Duitse forum ook wel berichten gelezen over verbogen lipjes, het komt meer voor. Duur wordt het zeker, Auwdi kennende. Es muss "gedokt" werden, ofwel n bak rijplezier voor n bak geld. :roll:
Keep you posted, Gompie, die strak(s) als nieuw schakelt...
(tegen een vriend zei ik: "Ik was onderweg naar een verzetje, toen plots mijn "verzetten"
het niet meer deden. Moest toen de afspraak ook nog verzetten."
)
Als het niet aan het hydraulisch koppelingssysteem ligt moet je verder zoeken. De garage is een VW-Auwdi specialist en bestaat al langer dan 60 jaar. Zij hebben dit ook nog niet vaak mee gemaakt, maar laatst wel met een Seat bak. Als de plaat uitgebouwd is wordt ook duidelijk hoe de slijtage is. Handrem proef ging prima laatst nog. Mijn A2 heeft 168000 km gereden als prive auto, waarvan ik er 8000 heb bij gedragen. Volgens de onderhoudshistorie ben ik 2e of 3e eigenaar. Rijdt nog als nieuw, geen olieverbruik. Maar ik heb op het Duitse forum ook wel berichten gelezen over verbogen lipjes, het komt meer voor. Duur wordt het zeker, Auwdi kennende. Es muss "gedokt" werden, ofwel n bak rijplezier voor n bak geld. :roll:
Keep you posted, Gompie, die strak(s) als nieuw schakelt...
(tegen een vriend zei ik: "Ik was onderweg naar een verzetje, toen plots mijn "verzetten"
het niet meer deden. Moest toen de afspraak ook nog verzetten."

Vervelend Gompie. Ik hoop dat de kosten voor jou een beetje binnen de perken blijven. Ik heb mijn A2 inmiddels weer terug. Vanmorgen hebben 2 monteurs de auto opgehaad. Ze reden zonder koppeling weg. (geen druk meer). De rem deed het nog wel :lol:
Het bleek dat er in een hulpcilinder van de koppeling een scheur zat in een hoesje. Hierdoor kwam er vuil bij de cilinderstang en schuurde uiteindelijk de kering door (dit heb ik er tenminste van begrepen). De hulpcilinder is vervangen en nu werkt alles weer gewoon. Nu maar hopen dat er morgen niet weer een plasje vloeistof onder de wagen ligt (mag geen olie meer zeggen :lol: )
Voor mij was de totale "schade" € 195,-
Het bleek dat er in een hulpcilinder van de koppeling een scheur zat in een hoesje. Hierdoor kwam er vuil bij de cilinderstang en schuurde uiteindelijk de kering door (dit heb ik er tenminste van begrepen). De hulpcilinder is vervangen en nu werkt alles weer gewoon. Nu maar hopen dat er morgen niet weer een plasje vloeistof onder de wagen ligt (mag geen olie meer zeggen :lol: )
Voor mij was de totale "schade" € 195,-