Trilling bij accelereren
- DonGaspar
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 17:13
- Locatie: Bunnik
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Sinds vandaag voel ik ineens een trilling in de auto bij het dieper intrappen van het gaspedaal tijdens het rijden.
Eerst dacht ik een paar keer dat de weg wat bobbelig was. Daarna ontdekte ik dus dat het probleem gemakkelijk te reproduceren is door het gas even extra in te trappen. Het voelde een beetje alsof een wiel loszat ofzo, maar bij thuiskomst zat het allemaal wel vast.
Heeft iemand enig idee?
De auto heeft net vorige week APK + grote beurt gehad. Wel vreemd zo ineens... morgen ga ik maar eens even langs de garage.
Eerst dacht ik een paar keer dat de weg wat bobbelig was. Daarna ontdekte ik dus dat het probleem gemakkelijk te reproduceren is door het gas even extra in te trappen. Het voelde een beetje alsof een wiel loszat ofzo, maar bij thuiskomst zat het allemaal wel vast.
Heeft iemand enig idee?
De auto heeft net vorige week APK + grote beurt gehad. Wel vreemd zo ineens... morgen ga ik maar eens even langs de garage.
Audi A2 1.2 TDI 3L - ANY - Silver metallic - 2001
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
- A2again
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 20 jul 2013, 20:48
- Locatie: Vianen
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Zijn vaak de homokineten. Een bij A2's regelmatig voorkomend probleem. Geen goedkope reparatie.
1.6 FSI | Avussilber | S-Line | 2003 | PDC - OSS leder - Bose - Navi - stoelverw. - EGR | 164.000 km
Lancia Delta HF LS | 1994 | zwart met. | 110.000km
Lancia Delta HF LS | 1994 | zwart met. | 110.000km
- DonGaspar
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 17:13
- Locatie: Bunnik
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Bedankt voor de tips!
Vandaag heb ik ontdekt dat het trillen alleen gebeurt na een stuk rijden, dus als hij warm is.
Maandag gaat hij naar de garage. Daarvoor ga ik eerst een half uurtje oid rijden om hem op te warmen. Daarna meteen diagnose. Hopelijk kunnen ze zien welke aandrijfas of homokineet precies speling heeft.
Ik heb eens geprobeerd te bepalen of de frequentie van de trilling varieert met de draaisnelheid van de wielen of van de motor. Ik heb toch de indruk dat het evenredig is met toerental van de motor, maar is lastig te zeggen. Dus misschien een aandrijfas tussen de motor en de versnellingsbak? Zou dat kunnen?
In ieder geval maandag hopelijk uitsluitsel (en dan eens kijken wat dat moet gaan kosten).
Vandaag heb ik ontdekt dat het trillen alleen gebeurt na een stuk rijden, dus als hij warm is.
Maandag gaat hij naar de garage. Daarvoor ga ik eerst een half uurtje oid rijden om hem op te warmen. Daarna meteen diagnose. Hopelijk kunnen ze zien welke aandrijfas of homokineet precies speling heeft.
Ik heb eens geprobeerd te bepalen of de frequentie van de trilling varieert met de draaisnelheid van de wielen of van de motor. Ik heb toch de indruk dat het evenredig is met toerental van de motor, maar is lastig te zeggen. Dus misschien een aandrijfas tussen de motor en de versnellingsbak? Zou dat kunnen?
In ieder geval maandag hopelijk uitsluitsel (en dan eens kijken wat dat moet gaan kosten).
Audi A2 1.2 TDI 3L - ANY - Silver metallic - 2001
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
- luukske
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
- Locatie: Tilburg
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Als je het vooral merkt in 4e en 5e versnelling, onafhankelijk van toerental en dus meer van snelheid zou het bijna wel zeker een aandrijfas moeten zijn, Ik heb er op de een of andere manier ook meer last van voor mijn gevoel als hij warm is maar dat kan ook zijn omdat ik dan meer gas geef
.
ik heb het idee dat bij het vervangen van een ashoes bv de aandrijfas is in onbalansgeraakt, bv door de bankschroef en een kneus van een monteur

ik heb het idee dat bij het vervangen van een ashoes bv de aandrijfas is in onbalansgeraakt, bv door de bankschroef en een kneus van een monteur
- DonGaspar
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 17:13
- Locatie: Bunnik
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Het is opgelost
Bleek dat de trilling werd veroorzaakt doordat er speling zat aan de rechter aandrijfas (de as tussen versnellingsbak en rechter voorwiel), aan het lager aan de binnenkant (bak-zijde). Het lager heet kennelijk 'tripode' en bestaat uit 3 gelagerde metalen wieltjes die in een geleidebus ronddraaien. Zie plaatje. De tripode zit aan de rechterkant. De geleidebus ligt ernaast.

Wat er gebeurd was is dat het vet in de ashoes was verdwenen, wellicht door het knullige tie-wrapje waarmee de hoes vast zat, in plaats van een originele klem. Daardoor waren de lagers uitgedroogd en gaan slijten, wat tot een grote speling en de trilling leidde.
Een hele nieuwe aandrijfas zou erg duur worden. Dus heb ik even een paar 3L specialisten gebeld en het bleek dat EJR Autotechniek ( http://www.lupo3lspecialist.nl/ ) deze tripodes nog gebruikt op de plank had liggen. Een daarvan is verstuurd naar mijn lokale garage waar de auto stond. Zeer snelle actie trouwens van EJR. Ik belde om 16h00 en dezelfde dag nog heeft hij het onderdeel verstuurd en de volgende dag werd het afgeleverd. Super service!
De garage heeft de tripode gemonteerd, lekker veel vet in de ashoes gedaan en klaar is kees. En hij rijdt weer soepel als nooit tevoren =)
De adviezen/wijsheden die ik gratis bij de tripode heb mogen ontvangen en jullie niet wil onthouden:
- Het vet van de tripode verdwijnt vaak vanwege een kapotte ashoes. Dus bij dit probleem de ashoes altijd vervangen.
- Originele ashoezen gebruiken en de originele meegeleverde bevestigingsklemmen. Van andere merken passen ze niet precies en kunnen ook leiden tot dit probleem.
- Als niet de originele klem gebruikt wordt, maar bijv een slangklem, dan kan deze tegen het karter aankomen en die beschadigen of de klem valt er weer af (er is weinig ruimte daar). Niet doen dus.
- Meestal is het genoeg om alleen de tripode te vervangen en niet de geleidebus. De geleidebus is zelden het probleem, tenzij die heel erg is uitgesleten, maar dat komt zelden voor.
- De Audi A2 1.2TDI '3L' tripode is dezelfde als die van de Lupo 3L. De aandrijfas is echter niet hetzelfde, de lengte is anders.
En zo knort mijn dieseltje weer lekker voort B-)

Bleek dat de trilling werd veroorzaakt doordat er speling zat aan de rechter aandrijfas (de as tussen versnellingsbak en rechter voorwiel), aan het lager aan de binnenkant (bak-zijde). Het lager heet kennelijk 'tripode' en bestaat uit 3 gelagerde metalen wieltjes die in een geleidebus ronddraaien. Zie plaatje. De tripode zit aan de rechterkant. De geleidebus ligt ernaast.

Wat er gebeurd was is dat het vet in de ashoes was verdwenen, wellicht door het knullige tie-wrapje waarmee de hoes vast zat, in plaats van een originele klem. Daardoor waren de lagers uitgedroogd en gaan slijten, wat tot een grote speling en de trilling leidde.
Een hele nieuwe aandrijfas zou erg duur worden. Dus heb ik even een paar 3L specialisten gebeld en het bleek dat EJR Autotechniek ( http://www.lupo3lspecialist.nl/ ) deze tripodes nog gebruikt op de plank had liggen. Een daarvan is verstuurd naar mijn lokale garage waar de auto stond. Zeer snelle actie trouwens van EJR. Ik belde om 16h00 en dezelfde dag nog heeft hij het onderdeel verstuurd en de volgende dag werd het afgeleverd. Super service!
De garage heeft de tripode gemonteerd, lekker veel vet in de ashoes gedaan en klaar is kees. En hij rijdt weer soepel als nooit tevoren =)
De adviezen/wijsheden die ik gratis bij de tripode heb mogen ontvangen en jullie niet wil onthouden:
- Het vet van de tripode verdwijnt vaak vanwege een kapotte ashoes. Dus bij dit probleem de ashoes altijd vervangen.
- Originele ashoezen gebruiken en de originele meegeleverde bevestigingsklemmen. Van andere merken passen ze niet precies en kunnen ook leiden tot dit probleem.
- Als niet de originele klem gebruikt wordt, maar bijv een slangklem, dan kan deze tegen het karter aankomen en die beschadigen of de klem valt er weer af (er is weinig ruimte daar). Niet doen dus.
- Meestal is het genoeg om alleen de tripode te vervangen en niet de geleidebus. De geleidebus is zelden het probleem, tenzij die heel erg is uitgesleten, maar dat komt zelden voor.
- De Audi A2 1.2TDI '3L' tripode is dezelfde als die van de Lupo 3L. De aandrijfas is echter niet hetzelfde, de lengte is anders.
En zo knort mijn dieseltje weer lekker voort B-)
Audi A2 1.2 TDI 3L - ANY - Silver metallic - 2001
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
- DonGaspar
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 17:13
- Locatie: Bunnik
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Je garage kan even kijken welk lager of homokineet de meeste speling heeft. Die is dan waarschijnlijk het probleem. Mocht het een tripode zijn, EJR heeft er geloof ik nog een paar liggengoed verhaal, ook eens nakijken eerst dus.

Na het vervangen moet wel de versnellingsbakolie vernieuwd worden want die loopt eruit bij loshalen van tripode. En een nieuwe ashoes natuurlijk.
Audi A2 1.2 TDI 3L - ANY - Silver metallic - 2001
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
- DonGaspar
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 03 feb 2014, 17:13
- Locatie: Bunnik
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
@luukske, oh nee, ik zie nu dat je een 1.6 FSI hebt. Die heeft mogelijk een andere tripode dan de 3L versie die ik heb. Maar goed die zijn vast ook wel gebruikt te krijgen.
Audi A2 1.2 TDI 3L - ANY - Silver metallic - 2001
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014
Fiat 500e - 100% electrisch - e-Sport package - Moon Roof - Granito Lucente - 2014