Koplampen gaan vaak kapot.

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
korwin

19 apr 2011, 01:03 0 x

In serie schakeling is de stroom overal gelijkt en verdeelt de spanning zich.
Maar het is parallel.
Maar in in iedergeval de stroom is goed. Heb ik gemeten.
Mijn vraag was eigenlijk... Hoeveel ampère moet ik meten?
Romulus

19 apr 2011, 14:20 0 x

[quote="korwin"]Mijn vraag was eigenlijk... Hoeveel ampère moet ik meten?[/quote]Dat hangt af van de spanning over de lamp en de weerstand van de lamp (V = I * R). Dat samen maakt het vermogen dat de lamp dissipeert (P = V * I). Het vermogen van de lamp zal nominaal 55W zijn. Met de actuele spanning kun je de stroomsterkte die werkelijk loopt, berekenen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 apr 2011, 16:47 0 x

Ik weet niet waarmee je de stroom hebt gemeten, maar indien je dit met een z.g. "stroomtang" doet dan is dit een vrij onnauwkeurige meting. Die stroomtang is eigenlijk geen ampèremeter, maar een voltmeter waar ze de schaalverdeling van hebben omgerekend naar Volts.
Deze meet de inductiespanning om de kabel die ontstaat wanneer er een stroom door de kabel vloeit, hoe hoger die stroom hoe hoger de inductie. Er is een vergelijkingstabel gemaakt die gewoon in ampère aangeeft maar eigenlijk worden er volts gemeten! het is niet echt heel zuiver.
Voor een goede meting zou je een echte ampère meter tussen de gebruiker (lamp) en de massa moeten schakelen (in serie dus).

Indien je uitgaat van 55 Watt dan kom je (uitgaande van 14 Volt spanning) uit op ongeveer 4 ampère.

Theo
korwin

19 apr 2011, 21:20 0 x

Sorry foutje van mijn kant ik heb de spanning V gemeten.
Niet de stroom A. Ik wil dit graag gaan meten. ik weet hoe het moet met of zonder tang.
Ik weet nu dankzij jullie hoe ik dit moet gaan berekenen, dus hoeveel het moet zijn.. ;)
Ga dit binnenkort even doen als ik weer tijd heb.
Bedankt voor de info jullie horen nog wel van mij.
Plaats reactie