Moeilijk in 3e en 4e versnelling

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
kodjo

18 jul 2011, 14:35 0 x

Hoi! Ik heb een A2 1.4 TDI.

Heel appart is dat; rijdt je vriendin een keer gaat het schakelen lastig in de 3e en 4e versnelling. Ik hoopte nog dat het haar onhandigheid was maar nee, had beter moeten weten, het gaat echt lastig zo nu en dan. Het voelt alsof je tegen een aanslag aan duwt maar als je echt doordrukt schiet de pook nog iets verder. Dan pas valt ie in de juiste versnelling. Meestal floept ie net zo soepel in de versnelling, zo ineens niet meer om een paar km verder weer soepel te schakelen. Ik denk dan aan een paar optie's:
1- Synchro versleten
2- (versnellingsbak-) Olie op/slecht (waarom dan alleen in de 3e en 4e versnelling?)
3- slechte afstelling
4- Smeren bewegende delen buiten de bak (waarom dan alleen in de 3e en 4e versnelling?)

Eigenlijk blijven 1 en 3 over naar mijn idee. Wat is jullie idee?

Groet, Kodjo
Gompie

18 jul 2011, 17:55 0 x

Check eerst of er genoeg remvloeistof in het reservoir zit, dit systeem bedient ook
de koppeling namelijk. Afstelling kan ook niet optimaal zijn en als je mazzel hebt
zoals ik deze winter, dan is je drukgroep aan het verbuigen. Maar dan willen alle versnellingen niet meer goed inleggen.
Ik hoop dat het iets simpels is!
Sukses in dezen, Gompie
kodjo

19 jul 2011, 11:49 0 x

Gompie, daar had ik nog niet aan gedacht, de remvloeistof. Zal ff kijken.....niveau staat op MAX dus dat is voldoende....

De drukgroep en koppeling is 70.000km geleden vervangen. Overigens heeft mijn autotje 270.000km gelopen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 jul 2011, 16:31 0 x

Indien het iets met de koppeling zou zijn dan deed dit euvel zich in alle versnellingen voor!
Koppeling kun je naar mijn mening derhalve uitsluiten.
ook (zoals jezelf reeds stelt) de olie zal hier niet de veroorzaker zijn aangezien ook dan het probleem zich redelijkerwijs bij meerdere versnellingen zou moetn openbaren.
Blijven inderdaad de 2 opties over, synchronisatie of afstelling schakelvorken met assen.
Het is wel apart dat het dan wel en even later weer niet is.
Persoonlijk denk ik dat het toch de synchromeshring zal zijn.
Wat je zou kunnen proberen is om op te schakelen naar b.v. de 4e versnelling zonder de koppeling te gebruiken (vergt even wat oefening maar indien je het juist toerental hebt gevonden wil dat best lukken, indien dit wel soepel verloopt dan zou het vrijwel zeker de synchromeshring zijn aangezien je deze bij deze wijze van schakelen eigenlijk nauwelijks gebruikt omdat jezelf de omwentelingen van de as en het tandwiel gelijk maakt.

Theo
Theo
msas

20 jul 2011, 11:34 0 x

@kodjo; ik heb een half jaar geleden ook zoiets gehad met mijn 5e versnelling. Deze wilde slechts met veel moeite ingelegd worden. Uitkomst bij de garage was dat het tandwiel van de 5e versnelling versleten was. Dit is toen onder garantie (ik had 'm pas een half jaar) vervangen.

Overigens gaf de garage aan dat ze mazzel hadden dat het de 5e versnelling was, want die zit vooraan het tandwielenstelsel, waardoor niet de gehele versnellingsbak uitgebouwd diende te worden. Daarnaast gaven ze aan (had 'm bij een Peugeot-garage gekocht) dat na navraag bij Volkswagen/Audi dit niet als een typisch probleem voor de 1.4 benzinemotor gezien werd.

Hopelijk valt het bij je mee. Succes!

Michel
kodjo

07 sep 2011, 02:35 0 x

Nou, ik heb het gevonden en opgelost!

Net voor de zomervakantie naar de Baltische staten heb ik nog eens goed naar het mechaniek van de versnellingsbak gekeken. Met name naar de werking van de kabels. Je mot bij het simpele beginnen he? Op de rechter kabel (als je in de auto zit, als je ervoor staat de linker) in de motorruimte zit een hendel. Deze hendel zet de horizontale beweging van de kabel om in een verticale. De hendel bestaat uit een staalplaat op een as. De as is gelagerd. De plaat zat los op de as. Je gaat natuurlijk de as niet lageren om er vervolgens een staalplaat aan te "hangen". Nieuwe hendel gekocht (25 euro), ingebouwd, versnellingspook afgesteld volgens de hier te vinden handleiding en de problemen zijn verdwenen!
Plaats reactie