auto rijdt niet harder dan 130km/u

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
mauritsvs

16 aug 2011, 15:03 0 x

Goedendag,

Als eerste top dat jullie een forum hebben over de audi a2, super!!

Maar nu mijn probleem(pje)
afgelopen zaterdag heb ik bij een particulier een audi a2 gekocht, en gisterenavond op wezen halen.

Op de snelweg naar huis dat ding natuurlijk uitproberen, bleek dat de auto niet harder wilde dan 130km/u

Ik heb er zaterdag wel een testritje mee gemaakt, maar ben niet over de snelweg geweest, op een binnenweggetje reed hij ook wel 100, maar goed.

Het betreft de 1.2TDI automaat versie, met 150.000 km op de teller.

Er zaten boekjes bij, het instructie/handleiding boekje is in het Duits, maar het onderhoudsboekje is in het Spaans.

Volgens de verkoper komt de auto ook uit Spanje, maar het lijkt me sterk dat daar een begrenzer verplicht is.

Ik heb het in allerlei standen geprobeerd, in de eco-stand, zonder eco stand, en zelf met de plus en min spelen, maar hij wilde echt niet harder.

Vanmorgen de audi naar de Ames gebracht, maar heeft iemand enig idee waar het aan zou kunnen liggen??

Ik heb zelf het idee van een begrenzer ofzoiets, of misschien is hij ge-eco chiptuned, of hoe het ook geschreven mag worden.

Ben zelf niet heel erg technisch, en na een lampje vervangen houdt het wel op bij mij..

Alvast bedankt voor reacties ;)

mvg,
Maurits
audietje

16 aug 2011, 15:19 0 x

ja, zoiets heb ik ook gehad bij een eerdere A2
ging niet harder dan plm. 100 op de snelweg.
Had meen ik te maken met een of andere veiligheidsvoorziening die uitgevallen was.
weet niet meer precies ABS, EPS, gordelspanners ?
Hier schiet je nu natuurlijk niets mee op realiseer ik me
Ik neem aan dat als computer uitgelezen wordt duidelijk wordt wat het euvel is.
groet
audietje
Rens 79

16 aug 2011, 15:58 0 x

Omdat het een diesel is denk ik dat hij in de noodloop zit/staat dit is een veligheid.
Om de motor heel te houden zullen we maar zeggen.
uitlaten lezen,kan volgens mij met de lmm of turbo druk te maken hebben.
falcon

16 aug 2011, 17:05 0 x

Motorregelapparaat uit (laten) lezen zodat je de storingscode af kan lezen. Die code opzoeken op deze site en dan heb je een idee wat er aan de hand is. Uitlezen kan bij de dealer of bij iemand in het bezit van vag-com. Je auto zit momenteel vrijwel zeker in de noodloop, zoals Rens al zei, de vraag is alleen waarom dat gebeurt. Kan bijvoorbeeld een vacuumslangetje lek zijn wat eenvoudig te verhelpen is, maar de storingscode zal 't uitwijzen.
Peter

16 aug 2011, 18:02 0 x

Gokje: LMM
Romulus

16 aug 2011, 18:38 0 x

Welkom!

Inderdaad, eerst uit laten lezen. Vraag bij de garage een uitdraai van het storingsgeheugen mee op papier. Meten is weten, gissen is missen en... gokken is dokken.

Aanbeveling onder dat motto: blijf niet te lang met Ames dokteren als ze niet verder komen en op goed geluk van alles zouden gaan vervangen (de dealer heeft nog wel eens die neiging met de A2 en de 3L in het bijzonder; niet bepaald een courante auto). Zoek dan een garage die bewezen verstand van deze auto heeft. JB in Dieverbrug staat bijvoorbeeld goed aangeschreven (maar is niet bepaald dichtbij). Je kunt ook je licht opsteken bij onze user jmkoole die een schat aan 3L expertise heeft (en zelf uiteraard ook zo eentje).

Succes!
mauritsvs

16 aug 2011, 20:13 0 x

bedankt voor alle reacties..

net de Ames aan de lijn, de turbo is kapot, grapje gaat alleen al aan onderdelen 7 a 800 euro kosten :S

morgen hoor ik het definitieve bedrag, ben benieuwd of de verkoper hier nog wat mee gaat doen, en anders misschien rechtsbijstand, iemand daar ervaring mee?

en de garage had ook nog een opmerking over de motorkap.
de verkoper had aan mij laten zien, je trekt aan de hendel, kapje met de 4 ringen komt naar voren, 2 knoppen naar links draaien en dan kun je de motorkap eraf tillen.

Ik weet niet hoe jullie motorkap open gaat??

ik hoor het wel weer

groeten,
maurits
mx-man
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

16 aug 2011, 20:21 0 x

[quote="mauritsvs"]bedankt voor alle reacties..

net de Ames aan de lijn, de turbo is kapot, grapje gaat alleen al aan onderdelen 7 a 800 euro kosten :S

morgen hoor ik het definitieve bedrag, ben benieuwd of de verkoper hier nog wat mee gaat doen, en anders misschien rechtsbijstand, iemand daar ervaring mee?

en de garage had ook nog een opmerking over de motorkap.
de verkoper had aan mij laten zien, je trekt aan de hendel, kapje met de 4 ringen komt naar voren, 2 knoppen naar links draaien en dan kun je de motorkap eraf tillen.

Ik weet niet hoe jullie motorkap open gaat??

ik hoor het wel weer

groeten,
maurits[/quote]

zo gaan alle motor kappen open van alle A2's

wat is er dan kapot aan de turbo? volgens mij is het een turbo met variabele schoepen, en dat kan wel eens vast zitten. en anders kan het nog een vacuum slangetje zijn... die zat bij mij los en dat resulteerde dat hij bij ong. 120 in nood loop ging ( noodloop is alle vermogen weg ) ik ben benieuwd

Thijs
Rens 79

16 aug 2011, 20:39 0 x

Dat zijn voor jou geen leuke berichten het is nogal een bedrag en dan komt daar ook nog eens
het werkplaats tarief bij.
Wat wil je dan met de rechtsbijstand,je gaf aan dat je het zelf ook niet gemerkt heb met de proefrit,kan heel goed dat de verkoper er ook niet van op de hoogte was.
Het is natuurlijk een auto om zo zuinig mogelijk mee te rijden en dat doet ie niet bij 130,misschien heeft de vorige eigenaar nooit harder gereden dan 100.
Bij mijn vorige auto VW Bus ging de noodloop pas in bij 3000 rpm en dat is voor een diesel al best veel.
Wat had Ames over de motorkap te vertellen dan?
Bij onze a2's gaat de motorkap inderdaad op deze manier open(eraf).
Zij zullen de a2 toch niet voor het eerst gezien hebben,als 1van de grootste dealers van Nederland.
Sterkte met de reparatie (kosten).
lemoi

16 aug 2011, 22:41 0 x

misschien toch nog wel even goed om bij Ames door te vragen of het niet een slangetje of zo is. ALs ze al raar opkijken van hoe je de motorkap opent dan hebben ze een A2 nog niet onder handen gehad. Dus extra opletten.
Plaats reactie