aflezen oliepeil met VAG-COM

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

23 aug 2011, 21:31 0 x

Hallo Maarten, ik zie dat dit een andere peilstok is dan mijn A2 (1,4 benzine 2001), wel oranje maar de dip die in de olie komt is wezenlijk verschillend.
Ik zou even in het instructieboekje moeten kijken wat er precies wordt geschreven over deze peilstok,
wordt vervolgd.

Theo
Romulus

23 aug 2011, 21:33 0 x

[quote="A2 3L Maarten"]Ik kan oliepijl niet aflezen, zie mijn foto's. Wat doe ik fout?[/quote]De meningen zijn verdeeld, maar volgens sommigen: niets. Die peilstok is een erkend onding. Ik weet langzamerhand wat de onze aan olie verbruikt en vertrouw op de melding in het dashboard.

Wat gebeurt er als je een aantal keer achter elkaar de peilstok uittrekt, schoonmaakt, weer invoert en weer uittrekt? De buis zou dan toch schoner moeten worden. Wordt het dan afleesbaar?
Thck

23 aug 2011, 21:45 0 x

[quote="Thck"]Hallo Maarten, ik zie dat dit een andere peilstok is dan mijn A2 (1,4 benzine 2001), wel oranje maar de dip die in de olie komt is wezenlijk verschillend.
Ik zou even in het instructieboekje moeten kijken wat er precies wordt geschreven over deze peilstok,
wordt vervolgd.

Ik heb zojuist even gekeken in het instructieboekje. De oliepeilstok voor de diesel is inderdaad anders ingedeeld.
Volgens het boekje moet je dat geripte deel in drie (denkbeeldige vlakken verdelen). Indien het dan tot in het bovenste deel (1/3) staat is het op peil. Indien het dan in het middelste deel staat (ook weer 1/3) dan moet je bijvullen, indien het in het onderste deel staat dan is het olieniveau ruim onder peil en moet je direct bijvullen.

Hopende je hiermee op weg te hebben geholpen.

Theo
jmkoole

24 aug 2011, 12:01 0 x

[quote="A2 3L Maarten"]Op 15/8/2011 oliepijl proberen te meten bij mijn 1.2 TDI 3 L.

Was eigenlijk niet goed mogelijk aangezien de pijlstok geen duidelijk
overgang zat van wel/geen olie.

Herkent iemand het probleem? Is de oplossing 1/2 Ltr bijgooien wanneer olielampje
brand ? Grt maarten[/quote]

Als olie + filter worden ververst, dan gaat er officieel 3,8 liter nieuwe motorolie in het 1.2 TDI blok. Ik doe er dan liever 4,0 liter in, waarmee het niveau echt op max staat. Eigenlijk verbruiken mijn wagentjes geen motorolie, dus peilen is niet nodig... Peilen lukt echter wel, maar je moet het een paar keer herhalen. Peilstok goed schoon maken, peilen, weer schoonmaken, peilen, weer schoonmaken etc. Na een paar keer zie je het niveau duidelijker.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Plaats reactie