Nieuwe A2 concept

Algemene discussie over de A2
Pyro_loe
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

02 sep 2011, 10:06 0 x

Audi A2 Concept is herkansing voor pionier

AMSTERDAM - Pas achteraf kreeg de Audi A2 eigenlijk de waardering die hij verdiende, met z’n slimme ruimteconcept en lichtgewicht materialen.

Nu in deze CO2-geobsedeerde tijden iedereen aan gewichtsbesparing en downsizing doet, waagt het merk uit Ingolstadt met de A2 Concept op de IAA een nieuwe poging.

De A2 Concept is 3,80 meter lang, 1,69 m breed en 1,49 m hoog. Audi is trots op het feit dat de concept-car met deze lengte toch plek aan vier personen biedt.

De aandrijflijn van de A2 Concept is geheel elektrisch. Hierdoor lijkt Audi de A2 rechtstreeks tegenover de BMW i3 te willen zetten, want dat is immers ook een vierzitter met elektrische aandrijflijn.

De Audi A2 concept heeft zogenaamde matrix beam- koplampen, de nieuwste lichttechnologie waarbij LED’s en microreflectoren voor een hoge lichtopbrengst zorgen zonder tegenliggers te verblinden. De dagrijverlichting bestaat uit lichtvezels.

De achterlichten passen hun lichtopbrengst aan als de zichtcondities wijzigen. Het mistachterlicht maakt gebruik van laserdiodes. Bij mist zorgt het voor een sterke lichtstraal. Ook projecteert het een rode driehoek op de weg bij wijze van waarschuwing voor achterliggers.

De Audi A2 Concept is uitgevoerd met dynamic light, een lichtband die vanaf de hoek van de voorruit naar de achterzijde van de auto loopt. Deze ‘band’ herbergt een diverse functies. Speciale sensoren ‘herkennen’ bijvoorbeeld de bestuurder. Hij of zij is dan in staat om door middel van een simpele beweging de deuren te openen.

Tijdens het rijden fungeert de lichtband als markeringslicht. Als de bestuurder de richtingaanwijzer gebruikt, krijgt de band een knipperlichtfunctie. Bij het remmen laat de lichtband een naar voren bewegend rood licht zien. Zo wordt de remkracht duidelijk voor medeweggebruikers.

Audi streeft naar een ‘intuïtieve’ bediening met ‘touchzones’ aan de binnenkant van het stuur en automatisch tevoorschijn komende bedieningsoppervlakken. De bestuurder krijgt relevante reis- en voertuiginformatie via een 7-inch display en twee secundaire beeldschermen. De vloer van de Audi A2 Concept is volledig vlak. Onder alle vier individuele stoelen is bergruimte beschikbaar.

De  Audi A2 Concept debuteert op de persdag van de IAA in Frankfurt, die op dinsdag 13 september plaatsvindt.

Bron: Autoweek
Gompie

02 sep 2011, 11:04 0 x

Je bent me net voor Pyro_loe! :D
Hier nog een linkje met plaatjes: http://www.autoweek.nl/autonieuws/17446 ... or-pionier
j.hoeben1

02 sep 2011, 11:31 0 x

Hij lijkt ook nog op het oude model als je hem van de zijkant bekijkt :o :lol: .

Sjors
wesser

02 sep 2011, 13:46 0 x

pionok

02 sep 2011, 14:07 0 x

Bron: Telegraaf.nl

Audi A2 nu elektrisch AMSTERDAM - Meer dan tien jaar geleden lanceerde Audi de A2. Het werd een commerciële flop, simpelweg omdat de tijd nog niet rijp was voor deze lichtgewicht, aluminium hatchback met kleine, zuinige motoren. Vandaag de dag past de A2 precies in het plaatje van lichtere, efficiëntere en zuinigere auto?s. Audi gaat het dan ook opnieuw proberen.

De IAA-autoshow in Frankfurt (15-25 september) vormt het podium voor de A2 Concept. De nieuwe editie moet over enkele jaren op de markt komen en getuige de eerste schetsen van het proefmodel blijft de A2 een A2. Hij oogt hoog en smal, net als zijn gelijknamige voorganger, en wanneer we de maatvoering van oud en nieuw naast elkaar leggen, blijkt dat de nieuweling 2 cm korter, 1,5 cm breder en 7 cm lager is. Lengte, breedte en hoogte zijn achtereenvolgens 3,80, 1,69 en 1,49 meter. Viel het origineel op door zijn kleine motoren 1,4 en 1,6 liter, van downsizing had nooit iemand gehoord, het nieuwste type beschikt over een elektrische aandrijflijn. Over de specificaties laat Audi zich niet uit.

Lichtband

Om te benadrukken dat het studiemodel ook echt een studiemodel is, geeft Audi de hatchback leuke gimmicks mee. Zo beschikt de wagen over een donker glazen dak, dat met een druk op de knop transparant of donker is. Verder heeft de tweede A2 matrix beam-koplampen met LED-techniek en microreflectoren voor een hoge lichtopbrengst, terwijl de achterlichten hun lichtopbrengst aanpassen aan de zichtcondities. De voor een Audi karakteristieke dagrijverlichting bestaat in dit geval uit lichtvezels. Over de koets loopt een lichtband. Onder normale omstandigheden fungeert de lichtstrip als markeringslicht. Remt de bestuurder dan heb je het effect van een groot extra remlicht. Wanneer de richtingaanwijzer is ingeschakeld, knippert het licht.

Het interieur betreed je door eenvoudigweg met je hand te bewegen. De deuren openen vanzelf. Audi kiest voor het dashboard voor een eenvoudige lay-out. Middels een 7-inch display en twee secundaire beeldschermen krijgt de bestuurder relevante reis- en voertuiginformatie. In totaal biedt de A2 plaats aan vier personen.

Audi is nog spaarzaam met de informatie. Door het vrijgegeven van de eerste schetsen wil de autobouwer het publiek opwarmen. Meer info volgt, maar pas op de IAA.

Hier nog even de foto's. Ik heb ze even op mijn eigen serverruimte gezet, zodat ze zichtbaar blijven als de telegraaf ze verwijderd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

gr. rene
Romulus

02 sep 2011, 20:25 0 x

En, al besteld? Vroeg een collega me vanmorgen.
Zodra onze huidige is doorgeroest, was mijn antwoord...
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

02 sep 2011, 22:32 0 x

[quote="Romulus"]En, al besteld? Vroeg een collega me vanmorgen.
Zodra onze huidige is doorgeroest, was mijn antwoord...[/quote]

:lol:
Jammer dat het nog jaren en jaren duurt voor zo'n auto in serie zal worden geproduceerd.
En dan moet je nog maar afwachten wat er van dit ontwerp overblijft... :?
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

03 sep 2011, 10:38 0 x

Eerlijk gezegd vind ik het huidige model mooier!! Eigenlijk alleen wat aanpassen.
Zie foto's
audietje

07 sep 2011, 10:04 0 x

futuristisch apparaat. (dat was onze A2 in 1999 ook).
actieradius van 200 km is nog lastig.
http://www.autoweek.nl/autonieuws/17481 ... -zijn-plek

groet audietje
msas

07 sep 2011, 10:46 0 x

Ben benieuwd! 17 september zal ik het van dichtbij kunnen beoordelen op de IAA :D .

Michel
Plaats reactie