APK afkeur door teveel roet, 1.2TDI

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
beemerk1

17 okt 2011, 21:43 0 x

Verleden week een afkeur opgelopen voor een te hoog roetgehalte tijdens de roetmeting.

Aanvankelijk stond ik er erg van te kijken, later blijkt dat toch een veel voorkomend euvel in dieselland.

Eerst maar eens de auto uitgelezen met een VAGCOM, maar deze gaf geen fouten in het motormanagement.
Gespeur op het forum bleek dat veel vervuiling wordt veroorzaakt door de EGR klep. Deze klep mengt de uitlaatgassen bij de inlaatlucht, om zo het zuurstofgehalte in de inlaatlucht te reduceren voor een mindere verbranding (=lagere temperatuur). Hierdoor ontstaat meer roet, maar het aandeel NOx deeltjes wordt lager (NOx veroorzaakt zure regen, Roet kanker).
De motor met EGR klep vervuilt feitelijk zichtzelf dus....

Afsluiten van de EGR klep (afdoppen) is een veelgebruikte methode om de roetuitstoot te verminderen. Over de voors en tegens zijn talloze topics te vinden, maar ik heb me uiteindelijk ook laten verleiden tot afsluiting van deze leiding, waardoor de motor in ieder geval enkel zuivere lucht ademt en zichzelf niet verder vervuilt.

De feitelijke oplossing van het probleem, was echter veel simpeler. In gesprek met een Mercedes monteur, blijkt dat veel (ook nieuwere) auto's de APK roet-eis meer meer halen doordat hun motoren veel te weinig gebruikt worden in de hogere vermogens en toerenregionen, met vervuiling van de katalysator als gevolg (waaraan de EGR klep vrolijk meewerkt). Tijdens de APK test worden deze deeltjes eruit geblazen waarna afkeur volgt. Wat is de remedie?
Een auto waarvan de uitstoot te hoog is, wordt vervolgens, een km of dertig op maximaal toerental gereden, met een enorm roetgordijn van deeltjes afkomstig uit de katalysator als triest bewijs. Na de rit is dit opgelost en komt de auto keurig door de APK.

Bij mijn eigen A2 ook maar eens geprobeerd, en inderdaad, flinke zwarte wolken achter dit anders zo milieuvriendelijke autootje. Na een aantal km's geen rook meer en fluitend door de APK. Met een gemeken coefficient van 0.3/m ruim onder het maximum van 3.0/m.

Ik laat mijn EGR maar afgedopt. Als het goed is loopt hij er zuiniger door en dan ben ik hopelijk ook voorgoed verlost van aangekoekte koolresten in Turbo en inlaatspuitstuk.
falcon

18 okt 2011, 01:20 0 x

groot gelijk om 'm afgedopt te laten! Mooi dat je er weer een jaar tegenaan kunt! En sowieso wel goed om zo nu en dan eens tot aan 't eind van z'n toeren bereik door te trekken of 'n stukje Vmax te rijden (om daarna gewoon weer netjes de auto te gebruiken zoals hij bedoeld is, 1:30 halen!).
Romulus

18 okt 2011, 11:04 0 x

[quote="beemerk1"]Ik laat mijn EGR maar afgedopt. Als het goed is loopt hij er zuiniger door en dan ben ik hopelijk ook voorgoed verlost van aangekoekte koolresten in Turbo en inlaatspuitstuk.[/quote]Ik denk dat je hier goed aan gedaan hebt. De EGR doet in de praktijk net zoveel kwaad als goed. Ik had deze aanpassing ook op de SDI die ik gereden heb, hij liep er een stuk mooier mee.
[quote="beemerk1"]Bij mijn eigen A2 ook maar eens geprobeerd, en inderdaad, flinke zwarte wolken achter dit anders zo milieuvriendelijke autootje. Na een aantal km's geen rook meer en fluitend door de APK. Met een gemeten coefficient van 0.3/m ruim onder het maximum van 3.0/m.[/quote]Inderdaad jammer dat de techniek van motor en uitlaatgasreiniging nog zo onvolkomen is dat dit nodig is. Vooral bij deellast waarvan we in dit landje genoeg hebben. Het devies is dus zeker niet verkeerd om af en toe bij doorwarme motor, waar en wanneer het kan en mag, de volgasaanslag en het rode gebied van de toerenteller op te zoeken. Als we dat alleen maar bij de roetmeting doen, wordt het wel een heel langdurig en duur spelletje. Bovendien bereik je bij deze meting bij stilstaande auto natuurlijk geen vollast.
lemoi

18 okt 2011, 23:38 0 x

Ik ga donderdag maar weer eens roet uitblazen! We gaan bij de schoonfamilie in Oostenrijk op bezoek
Johan

19 okt 2011, 10:17 0 x

Afgelopen weekend is mijn vrouw naar Duitsland gereden met de A2. Aan het verbruik te zien, is de roet wel weg, vermoed ik. :roll:

Eigenlijk is dit wel gebruikelijk voor een keuring met een diesel. Met de A4 heb ik hetzelfde (ik rij te netjes zegt de garage dan).
audietje

19 okt 2011, 12:06 0 x

Dat lijkt me een hele leuke bezigheid dat roet uitblazen !
Ik reed eerder vele KM's met diverse diesels (geen A2's) en maakte mij ernstig zorgen toen de roetmeting bij de APK werd ingevoerd. Volgas met een stilstaande auto kan nooit goed zijn.
Ik was altijd van het met beleid warmrijden. Zo houd je een diesel lang gezond en is 500.000 km gemakkelijk haalbaar.
Ik maakte met een Golf 1 350.000 km en heb hem ingeruild voor een Golf 2 toen die op de markt kwam. Maar die Golf 1 was nog lang niet aan het eind van z'n latijn. De APK was nog niet uitgevonden toentertijd.
groet
audietje
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 okt 2011, 12:22 0 x

Ik was bij het lezen van het bericht over die afkeur door een te hoge roetuitstoot enigzins verbaasd! Niet door de afkeur want dat was natuurlijk terecht maar mijn verbazing gaat naar de garage.
Iedere APK keurmeester weet dat dit verschijnsel optreed en weet ook dat het even flink blazen (z.g. schoon rijden) meestal de oplossing is.
Ik vind het dan ook raar dat de bewuste monteur niet even deze oplossing zelf heeft aangedragen of zelf als service naar de klant bij het constateren van dit afkeurpunt zelf even de moeite heeft genomen(eventueel na telefonisch contact hierover met de kant) om dit te doen had vor de klant veel moeite en ergenis gescheeld.

Theo
Rens 79

19 okt 2011, 12:42 0 x

Alleen al voor de APK ben ik al blij dat ik geen diesel meer rij.
Heb 9 jaar in een t4 gereden(diesel) en zag altijd tegen de APK keuring op.
En dan met name de roetmeting,dan hangen ze de auto even aan een kastje en dan 3 x volgas trappen,ik kan je wel zeggen als je altijd met veel beleid met je auto omspringt,dan gaan je haren bij zo'n roetmeting wel overeind staan.(WAANZIN),onbelast volgas.
Diegene die dat heeft uitgevonden moeten ze ter plaatse ................
Ik probeerde altijd een zo zuinig mogelijk verbruik te halen en dan kom je eigenlijk nooit door een eerste meting heen.
Later ben ik de bus dan ook net voor de afspraak lekker los gaan rijden,dan maar even een hoger verbruik maar wel door de roetmeting heen.
Johan

19 okt 2011, 14:58 0 x

Ook ik krijg altijd de kriebels bij het volgas draaien tijdens de meting. Echter gebeurt het bij mij althans wel altijd met een warme motor (en turbo, niet te vergeten) en heeft de wagen (A4) inmiddels al 385000 km gelopen, waarvan 284000 in eigen beheer. Nooit stuk geweest en nog nooit niet door de roetmeting gekomen. Blijkbaar kunnen de motoren daar dus tegen..... Tot mijn verbazing.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 okt 2011, 17:12 0 x

Toen deze APK-regel werd ingevoerd is er een hoop over te doen geweest samen met de branchevereniging en de RDW weet ik nog. Er zitten m.n. bij de wat oudere auto's wel wat gevaren van motorschade aanvast (b.v. distributie- en turboschade).

heel belangrijk is dan ook om te zorgen dat voor men aan de test begint de motor heel goed op bedrijfstemperatuur is en inderdaad vooraf zelf al wat schoon branden door de motor extra te belasten (uiteraard ook op bedrijftemperatuur).

Let op!!! de APK-test geschied volledig voor risico van de klant, dus bij motorschade n.a.v. de APK is de garage niet verantwoordelijk!!!

Theo
Plaats reactie