Roest bij aandrijfas

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
mister

17 nov 2011, 13:51 0 x

Beste A2 liefhebbers,

Gisteren bij het wisselen van de wielen, zag ik roest bij de aandrijfas rechts. Ik weet niet zeker of dit de aandrijfas is. Maar wat ik zo kan zien leek het er wel op. Ik heb er een foto van bijgevoegd voor de duidelijkheid.

Is dit erg? Kan ik hier gewoon probleemloos mee doorrijden. Ik heb geen klachten van kraken en/of piepen. En is dit voor de APK een afkeur?

Alvast bedankt voor het meedenken...
Johan

17 nov 2011, 22:47 0 x

Dit is vrij gebruikelijk bij elke auto die wat ouder is. Het is massief, dus van afkeur is denk ik geen sprake. Het is slechts de coating die eraf is gesprongen door bijvoorbeeld steenslag en daardoor ontstaat oppervlakteroest.
pionok

18 nov 2011, 18:11 0 x

Wat je kunt doen om verdere oxidatie te voorkomen is het volgende.

eerst de losse delen weghalen.
Dan kun je dit erop smeren http://www.drogisterij.net/huishoudelij ... /P/4338523 Dit is een middel wat het roest omzet. Dit even een paar keer herhalen. Het roest is dan omgezet door een chemische reactie.
Ik gebruik dit ook om het roest te verwijderen op mijn oude vespa. (jaja mijn andere hobby).
Na het gebruik van de ontroester goed afspoelen met veel water.
Dan flink laten drogen en behandelen met bijvoorbeeld hammerite met daarover een laag tectiel of gewoon rechtstreeks tectiel.
Dan rem je het roestproces en gaan je asjes nog langer mee.

Gr. rene
ps. pas op voor je aandrijfashoesen dat je deze niet meespuit of beschadigd bij het roest verwijderen.
MN-NL

19 nov 2011, 00:05 0 x

[quote="Johan"]Dit is vrij gebruikelijk bij elke auto die wat ouder is. Het is massief, dus van afkeur is denk ik geen sprake. Het is slechts de coating die eraf is gesprongen door bijvoorbeeld steenslag en daardoor ontstaat oppervlakteroest.[/quote]

Een aandrijfas is meestal hol hoor, anders zou dat onderdeel veel te zwaar worden. Met een buis (=grotere diameter) kan je makkelijker een moment overbrengen dan met een massieve staaf.

Maar die roest stelt inderdaad niets voor. Hammerite of tectyl doet wonderen!

Gr. Marc
mister

19 nov 2011, 02:19 0 x

Dank jullie wel voor de nuttige tips...

Als het geen APK afkeur is laat ik het gewoon zo. En als ik het maar niet hoor vind ik het best :D
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 nov 2011, 13:17 0 x

Het is beslist geen APK afkeurnorm!
Plaats reactie