Tip! Iron X Cleaner voor velgen en lak

Wassen en poetsen voor gevorderden
Plaats reactie
Ben_3L

30 dec 2011, 21:22 0 x

Al lange tijd was ik op zoek naar een fatsoenlijk middel om velgen een beetje goed en relatief gemakkelijk schoon te krijgen. Ik heb door de jaren heen vanalles geprobeerd, waaronder:

- Action velgenreiniger (zwarte flacon, 1,99 geloof ik)
- Sonax WheelBrite (Halfords of Heutz, tientje ofzo)
- Dasty ontvetter (Wibra, paar euro)

Dasty gebruik ik (gelukkig) niet meer, omdat ik gelezen heb dat er een aantal chemicaliën in Dasty zit dat de velgen kan aantasten.

Velgenreiniger van de Action heb ik niet erg veel ervaring mee, maar de keren dat ik het gebruikte gaf het niet echt denderend resultaat. Maar wat verwacht je ook voor 2 euro ;)

De Sonax WheelBrite vond ik al een hele goeie, maar is een dure hobby: een flacon van een tientje kan ik zo'n 4-5x maximaal mee doen. Grappig spul, werkt goed. Verkleurt rood/roze op de vervuiling.

Een week geleden heb ik Iron X Cleaner op een webshop besteld. Dit is de beschrijving:
Iron.X is zeer effectief, zuurvrij en pH gebalanceerd (6-7pH) en reinigt effectief autolak, velgen en ramen. Iron.X is bedoeld om veilig vervuiling door kleine deeltjes metaal te verwijderen/ af te breken.

Ook zeer effectief tegen andere chemische metaalvervuiling en remstof. Reinigt diep tot in de porieen van de lak, ook waar klei en polijstmiddel niet bij kan komen! Iron.X is bijvoorbeeld zeer effectief tegen vliegroest (flyrust).

Iron.X is gelachtig en transparant. Het reageert op de vervuiling en verandert dan van kleur naar paars / rood. Dit toont een reactie met de metaalvervuiling aan, metalen worden afgebroken en kunnen daarna met water weg worden gespoeld.

Hardnekkige vervuiling moet in sommige gevallen geborsteld worden.
Dit spul lijkt wel een Tell Sell-commercial, alleen werkt dit wel! Ik heb de velgen van mijn 3L er bijna (op de beschadigingen na natuurlijk) nieuw mee gekregen! Ik zal proberen om voor/na foto's te posten als ik mijn zomerset met dit spul bewerk.

Heb voor een flacon van 500ml 13,95 betaald. Lijkt veel, maar je hoeft er een stuk minder van op te spuiten in verhouding tot de 'normale' velgenreinigers.

Iron X Cleaner is trouwens ook te gebruiken op je lak, een mooie aanvulling op een Clay Bar om moeiteloos remslijpsel van je lak te halen.

Ik dacht dat moet ik even delen ;)
mauritsvs

31 dec 2011, 00:59 0 x

ik heb toen ik mn winterbanden onder de auto zette ook mn velgen schoongemaakt, en bij brezan ook een of ander goedje gehaald.
Was een euro of 13.
Zelfde beschrijving als dat Sonax, weet alleen niet meer of het ook zo heette.
En inderdaad de velgen weer helemaal schoon mee gekregen, al heb ik er het hele flesje voor moeten gebruiken :mrgreen:
Maar ik denk dat ze ook nog nooit schoon gemaakt waren, de binnenkant in elke geval niet.

En wat de beschrijving zei: erop spuiten en wegspuiten met bv hogedrukreiniger werkte bij mij niet(helemaal), vooral de binnenkant met een schuursponsje aangepakt, waarna het toch weer toonbaar werd.
Made inching

31 dec 2011, 10:52 0 x

Ik gebruik voor lichtmetaal altijd diesel, goedkoop, en erg effectief, doe ik al jaren voor mijn motor.
audietje

02 jan 2012, 10:21 0 x

Heb nadat de zwarte wintervelgen eronder zaten m'n lichtmetalen velgen ook schoongemaakt met Sonax. Ook de binnenkant. Binnenkant met Sonax en schuursponsje. Velgen zijn weer als nieuw !
Zelfde procedure gevolgd met wielen van de LUPO van dochterlief. zie foto.
Wordt tijd dat zomerwielen er weer onder kunnen. Het rijden met winterbanden bij deze "zomerse temperaturen" is vast niet goed voor winterbanden. Maar ja, jan/febr of maart kan het nog goed winteren. we houden moed.
groet
audietje
EasyRider

03 jan 2012, 00:33 0 x

[quote="Made inching"]Ik gebruik voor lichtmetaal altijd diesel, goedkoop, en erg effectief, doe ik al jaren voor mijn motor.[/quote]

Deed ik ooit ook met mijn motorvelgen (die onder het kettingvet zaten). Na een paar keer was ik genezen. Ik werd van die dieseldampen helemaal suf. En wat ook erg was, de lak op de velgen liet los na het 'poetsen' met diesel. Was weliswaar een Kawa (niet de hoogste kwaliteit), maar toch, er zijn natuurlijk betere middelen dan diesel. En goedkoop? Bereken eens wat het kost als je hersencellen aangetast worden en je intelligentie met 0,5% vermindert? :roll:
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 apr 2012, 19:19 0 x

Ahummm.......er is maar 1 manier om je velgen mooi te houden.

Gebruik 1x een velgenreiniger, velgenreiniger is een aggresief goedje!
Borstel je velgen daar goed mee in volgens de gebruiksaanwijzing en spoel ze daarna goed af.
Schuursponzen zijn uit den boze! Die dingen laten krassen achter.
Een zachte spons is dan beter

Eventueel kan je Iron-X gebruiken om de laatste vuildeeltjes, het verwijderd namelijk ijzerdeeltjes welke door het remmen van de schijven komen en aan je velgen hechten.
Iron-X is geweldig spul, kan wel plaklood wat nu uit zink bestaat wat aantasten, dus let hier een beetje op.
Nevel maar eens wat op een voorscherm of een deur.......... :o
Het is namelijk niet specifiek een velgenreiniger!

Het mooiste is als je je velgen een klei beurtje geeft en daarna licht polijst, kan met de hand of eventueel een dual action machine.
Foampad met een licht polijstmiddel is vaak al voldoende om de glans weer op te trekken.

Daarna de velgen behandelen door ze 2x in een wheelwax of wheelsealant te zetten.
Daarna is het alleen nog maar een kwestie van wassen met autoshampoo en een wielborstel/ zachte spons.
Velgenreiniger kan dan lekker in de kast blijven................
Gebruik goede shampoo in de juiste dosering anders is je wax binnen notime verdwenen door overdosering.
Dit geld voor de rest van de auto ook overigens...............
EasyRider

25 apr 2012, 03:04 0 x

[quote="Ben_3L"]Heb voor een flacon van 500ml 13,95 betaald. Lijkt veel, maar je hoeft er een stuk minder van op te spuiten in verhouding tot de 'normale' velgenreinigers.[/quote]

Iron-X is prima spul, maar met het bovenstaande ben ik het niet eens. De flacon met Iron-X is niet echt gebruiksvriendelijk, vernevelt helemaal niet goed, je gebruikt er dus al snel veel te veel van. Dit is hoe ik er over denk. Als je zelf van mening bent dat je er minder van hoeft op te spuiten dan van een traditionele velgenreiniger, dan is dat een mooie gedachte. Maar de mijne is het helaas niet :cry:
Ben_3L

25 apr 2012, 09:38 0 x

[quote="EasyRider"][quote="Ben_3L"]Heb voor een flacon van 500ml 13,95 betaald. Lijkt veel, maar je hoeft er een stuk minder van op te spuiten in verhouding tot de 'normale' velgenreinigers.[/quote]

Iron-X is prima spul, maar met het bovenstaande ben ik het niet eens. De flacon met Iron-X is niet echt gebruiksvriendelijk, vernevelt helemaal niet goed, je gebruikt er dus al snel veel te veel van. Dit is hoe ik er over denk. Als je zelf van mening bent dat je er minder van hoeft op te spuiten dan van een traditionele velgenreiniger, dan is dat een mooie gedachte. Maar de mijne is het helaas niet :cry: [/quote]

Ik snap je redenatie, maar in mijn ervaring hoef ik Iron.X maar een keer op te spuiten, terwijl ik vaak met traditionele velgenreinigers meerdere keren op moet spuiten en af moet nemen om een enigszins vergelijkbaar resultaat te krijgen.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 apr 2012, 10:02 0 x

IRON-X is geen specifieke velgenreiniger.
Er zijn goede velgenreinigers, die van Meguiers bijvoorbeeld.
Gebruik ook een goede velgenborstel en een stevige kwast om in de kleine hoekjes te borstelen.
Als je dan met een velgenreiniger de boel niet verder schoon krijgt, velgen drogen en daarna Iron-X gebruiken.
Dit kun je ook goed inwerken met een borstel en een kwast, het spul rustig zijn werk laten doen en dan goed afspoelen.
Volg verder m'n verhaal 3 posten terug, kan je je velgenreiniger en Iron-X voorlopig in de kast laten staan.

Tip: Als je klaar bent met de velgenreiniger en iron-X, schroef je vernevelaar er even af en spoel hem met schoon water door, even het aanzuigsteeltje in een bakje schoon water.
Doet ie het de volgende keer nog steeds. ;)

Als de A2 er is zal ik er een speciaal topic velgen onderhoud aan weiden...........
Plaats reactie