levensduur accu
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zijn er leden op dit forum die al 1 of meerdere malen de accu van hun A2 hebben vervangen ? Zo ja ? Vernieuwd vanwege startproblemen of iets anders ? De accu van mijn wagen zit er zover ik weet minstens 4,5 jaar in. Gr Eric
ik heb hem eind vorig jaar vernieuwd. Aangezien ik niet de eerste eigenaar ben weet ik niet of het de originele was die erin zat. Ik merkte dat hij af en toe wat lastiger startte. En aangezien ik hem gewoon goed wil hebben, heb ik de accu vernieuwd om geen problemen te hebben in de winter.
gr. rene
gr. rene
- Smarty707
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Twee weken geleden vervangen. Ik wilde niet in de winterkou (welke winter?) met een slecht startende A2 staan. Optijd je accu vervangen ontlast de dynamo behoorlijk. M.a.w. met een slechte accu moet de dynamo veel langer op vollast laden en dat kost dan ook nog je dure peut.
Er zit nu een Varta F17 in.
Groetjes
Smarty707
Er zit nu een Varta F17 in.
Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Hi,
Ik was wel de eerste bereider (toen alleen nog geen eigenaar, was van lease maatschappij) en ik heb hem na 6 a 7 jaar vervangen.
Starten ging nog wel goed, maar ik had af en toe last van het motor-management lampje. De auto ging dan spontaan in noodloop (geen vermogen). Dat was erg vervelend, je kon het af en toe niet meer vertrouwen.
Bij uitlezen kwam regelmatig "spanning buiten bereik" voor verschillende sensoren naar voren. Toen heb ik op de gok de accu vervangen en was dat probleem weer helemaal voorbij. Dus mocht je van dat soort dingen last krijgen, denk dan even aan de accu.
Accu vervangen is niet heel makkelijk, vooral door de schuimblokken erom heen. Zoek even op dit forum of op die van de duitse en engelse clubs, er is namelijk een "officiele" manier om de accu te vervangen, maar dan moet je geloof ik wat bumperdelen losmaken o.i.d.
De onofficiele manier is om met enig geweld de schuimblokken ronde de accu omhoog te trekken (er zit dan van alles in de weg) en dat gaat niet makkelijk.
Die blokken wel terugzetten, deze geven bescherming voor de accu als er iemand achterop rijdt ...
Groeten,
Johan
Ik was wel de eerste bereider (toen alleen nog geen eigenaar, was van lease maatschappij) en ik heb hem na 6 a 7 jaar vervangen.
Starten ging nog wel goed, maar ik had af en toe last van het motor-management lampje. De auto ging dan spontaan in noodloop (geen vermogen). Dat was erg vervelend, je kon het af en toe niet meer vertrouwen.
Bij uitlezen kwam regelmatig "spanning buiten bereik" voor verschillende sensoren naar voren. Toen heb ik op de gok de accu vervangen en was dat probleem weer helemaal voorbij. Dus mocht je van dat soort dingen last krijgen, denk dan even aan de accu.
Accu vervangen is niet heel makkelijk, vooral door de schuimblokken erom heen. Zoek even op dit forum of op die van de duitse en engelse clubs, er is namelijk een "officiele" manier om de accu te vervangen, maar dan moet je geloof ik wat bumperdelen losmaken o.i.d.
De onofficiele manier is om met enig geweld de schuimblokken ronde de accu omhoog te trekken (er zit dan van alles in de weg) en dat gaat niet makkelijk.
Die blokken wel terugzetten, deze geven bescherming voor de accu als er iemand achterop rijdt ...
Groeten,
Johan
[quote="jnobel"]Ik was wel de eerste bereider[/quote]
En hoe smaakte het? :mrgreen:
Sorry, kon de verleiding niet weerstaan!
Wat betreft uitbouwen van de accu, het helpt als je de plastic bekledingsplaat
tegen de achterwand van de kofferbak loshaalt. Die zit meen ik met plastic klipjes
vastgeklikt (nokjes daarvan willen wel graag breken). Daarna kun je makkelijker het schuim
verwijderen.
Gompie
Wat betreft uitbouwen van de accu, het helpt als je de plastic bekledingsplaat
tegen de achterwand van de kofferbak loshaalt. Die zit meen ik met plastic klipjes
vastgeklikt (nokjes daarvan willen wel graag breken). Daarna kun je makkelijker het schuim
verwijderen.
Gompie
Ai, ik dacht nog toen ik het intikte, wat klopt er nou niet.... Maar het drong niet door
Ok, berijder !
En inderdaad, ik was niet de eerste die een Audi A2 bereidde :-)
En, dank voor de tip (mijn accu staat toevallig nog hier in de hal, dus moet er ook weer een keer in...)
Johan
[quote="Gompie"][quote="jnobel"]Ik was wel de eerste bereider[/quote]
Gompie[/quote]
Ok, berijder !
En inderdaad, ik was niet de eerste die een Audi A2 bereidde :-)
En, dank voor de tip (mijn accu staat toevallig nog hier in de hal, dus moet er ook weer een keer in...)
Johan
[quote="Gompie"][quote="jnobel"]Ik was wel de eerste bereider[/quote]
Gompie[/quote]
- Smarty707
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
De accu vervangen is een simpel klusje. Achter de accu (in rijrichting gezien) zit een plaatje schuim hetgeen je naar boven kunt trekken/schuiven. Van nokjes of iets dergelijks is daar op die plek geen sprake. Dan kun je met een dop met verlengstuk de bout de klemlijst losdraaien. De accuklemmen losmaken en dan de accu er uit tillen. Let wel, de eventuele code van de radio is weg en moet opnieuw ingevoerd worden.
Groetjes
Smarty707
Groetjes
Smarty707
Leder interieur, RNSE, komfortblinker, 6 gearbox,
Zou heel goed kunnen wat Smarty schrijft, ik heb nog de originele accu
en dus geen ervaring met de verwijdering ervan. Wel heb ik ervaring met die
plastic plaat die het schuimblok tegenhoudt in zijn geheel.
Wellicht ook zijn er verschillende versies van de schuimblokken gebruikt.
Gompie
en dus geen ervaring met de verwijdering ervan. Wel heb ik ervaring met die
plastic plaat die het schuimblok tegenhoudt in zijn geheel.
Wellicht ook zijn er verschillende versies van de schuimblokken gebruikt.
Gompie
Hmm,
bij mijn model (1.4 benzine 2000) is van simpel omhoogschuiven van het schuim helaas geen sprake, ik kan me inderdaad voorstellen dat er in de loop der jaren en per model ook wel verschillen zijn opgetreden.
Ik kan me ook herinneren van een buitenspiegel nabestelling dat het modeljaar nogal wat scheen uit te maken, terwijl het optisch er precies hetzelfde uitziet van de buitenkant ...
Groeten,
Johan
bij mijn model (1.4 benzine 2000) is van simpel omhoogschuiven van het schuim helaas geen sprake, ik kan me inderdaad voorstellen dat er in de loop der jaren en per model ook wel verschillen zijn opgetreden.
Ik kan me ook herinneren van een buitenspiegel nabestelling dat het modeljaar nogal wat scheen uit te maken, terwijl het optisch er precies hetzelfde uitziet van de buitenkant ...
Groeten,
Johan