Eindelijk toch maar even voorstellen.
Beste formuleren,
Sinds dik 2 jaar heb ik een Audi A2 1.4 benzine uit 2001. Hij is zilver en voorzien van ECC rolafdek, dubbele laadbodem en 16" lm wielen. Destijds heb ik hem gekocht bij een handelaar. In het begin heb ik dit ook gemerkt aan het achterstallige onderhoud.
Ondertussen ben ik helemaal gewend aan de A2. Ik rij met deze auto 60 km per dag en dat bevalt goed. Hij is in de loop der tijd steeds beter gaan rijden. Hij is vlot en zuinig 1:16.
Bekende ongemakken heb ik ook. De welkomstknak bij binnenkomst. De Concertradio die of geluidloos is of alles geeft. En de meest onhandige, de hatelijke koppeling.
Ondanks deze ongemakken ben ik toch gek op deze wagen omdat hij gewoon anders is. In een tijd dat het er niet toe deed heeft iemand de moeite genomen om echt eens na te denken over een auto die mensen nodig hebben in plaats van willen.
Oh ja, dit forum is geweldig. Ik kan me haast niet voorstellen dat je met de kugel een probleem krijgt dat met de kennis hier niet opgelost kan worden.
Groet Hugo
Sinds dik 2 jaar heb ik een Audi A2 1.4 benzine uit 2001. Hij is zilver en voorzien van ECC rolafdek, dubbele laadbodem en 16" lm wielen. Destijds heb ik hem gekocht bij een handelaar. In het begin heb ik dit ook gemerkt aan het achterstallige onderhoud.
Ondertussen ben ik helemaal gewend aan de A2. Ik rij met deze auto 60 km per dag en dat bevalt goed. Hij is in de loop der tijd steeds beter gaan rijden. Hij is vlot en zuinig 1:16.
Bekende ongemakken heb ik ook. De welkomstknak bij binnenkomst. De Concertradio die of geluidloos is of alles geeft. En de meest onhandige, de hatelijke koppeling.
Ondanks deze ongemakken ben ik toch gek op deze wagen omdat hij gewoon anders is. In een tijd dat het er niet toe deed heeft iemand de moeite genomen om echt eens na te denken over een auto die mensen nodig hebben in plaats van willen.
Oh ja, dit forum is geweldig. Ik kan me haast niet voorstellen dat je met de kugel een probleem krijgt dat met de kennis hier niet opgelost kan worden.
Groet Hugo
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6369
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hoi Hugo,
Welkom op dit forum waar A2 fanaten, liefhebbers, techneuten en prettig gestoorden elkaar hebben verenigd. Mooie introductie en keurig verbruik. Na 2 jaar zijn er vast zaken op dit forum die je op weg kunnen helpen. Het euvel met de koppeling kan ik niet plaatsen,. Hooguit wat beperkt koppel onderin bij optrekken, maar dat gaat beter met wat meer toeren. De deurvanger is een bekend probleem maar ook snel te verhelpen. Een nieuwe kost plm. €25 en vervanging 15 mins werk.
Graag wil ik je wijzen op een ander gebrek, de schroeven van de kentekenplaatverlichting. Een van de weinige onderdelen die wegrotten en vervanging van de lampjes uiteindelijk onmogelijk maakt. Er is een Howto waarin het verwijderen van het paneel wordt beschreven maar dat wil je liever bespaard blijven. Snel vervangen door RVS schroeven is het devies.
En ook de rubberen doppen onder de motorkap controleren op vuilophoping. Als die verstopt raken kan er water het interieur instromen. Raadpleeg ook zeker de aankooptips elders op dit forum. En een nieuwe radio is vast te vinden, in Ruurlo zit A2 specialist Jan Eenink en die heeft veel onderdelen op voorraad. Misschien heeft hij een berere radio voor je. Weet niet of reparatie mogelijk is.
Dank voor je introductie, foto's worden ook altijd op prijs gesteld en succes met oplossen van de kleine puntjes!
Welkom op dit forum waar A2 fanaten, liefhebbers, techneuten en prettig gestoorden elkaar hebben verenigd. Mooie introductie en keurig verbruik. Na 2 jaar zijn er vast zaken op dit forum die je op weg kunnen helpen. Het euvel met de koppeling kan ik niet plaatsen,. Hooguit wat beperkt koppel onderin bij optrekken, maar dat gaat beter met wat meer toeren. De deurvanger is een bekend probleem maar ook snel te verhelpen. Een nieuwe kost plm. €25 en vervanging 15 mins werk.
Graag wil ik je wijzen op een ander gebrek, de schroeven van de kentekenplaatverlichting. Een van de weinige onderdelen die wegrotten en vervanging van de lampjes uiteindelijk onmogelijk maakt. Er is een Howto waarin het verwijderen van het paneel wordt beschreven maar dat wil je liever bespaard blijven. Snel vervangen door RVS schroeven is het devies.
En ook de rubberen doppen onder de motorkap controleren op vuilophoping. Als die verstopt raken kan er water het interieur instromen. Raadpleeg ook zeker de aankooptips elders op dit forum. En een nieuwe radio is vast te vinden, in Ruurlo zit A2 specialist Jan Eenink en die heeft veel onderdelen op voorraad. Misschien heeft hij een berere radio voor je. Weet niet of reparatie mogelijk is.
Dank voor je introductie, foto's worden ook altijd op prijs gesteld en succes met oplossen van de kleine puntjes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Hoi Hugo welkom op dit forum.
Je bent al bijna 1,5 jaar bekend met dit forum, dus je weet je weg inmiddels wel lijkt mij.
Het probleem met de Concertradio is bekend en ook op dit forum besproken. Volgens mij was er een bedrijf in Berlijn waarnaar je de radio toe kon sturen voor herstel van de volumeknop. Zoek zelf even op "Berlijn" en misschien vind je wat.
Heb je nog belang bij het volgende?
http://www.audi-a2.nl/discussion/3335/g ... ppermodule
Verder wens ik je nog vele kilometers met je A2.
Je bent al bijna 1,5 jaar bekend met dit forum, dus je weet je weg inmiddels wel lijkt mij.

Het probleem met de Concertradio is bekend en ook op dit forum besproken. Volgens mij was er een bedrijf in Berlijn waarnaar je de radio toe kon sturen voor herstel van de volumeknop. Zoek zelf even op "Berlijn" en misschien vind je wat.
Heb je nog belang bij het volgende?
http://www.audi-a2.nl/discussion/3335/g ... ppermodule
Verder wens ik je nog vele kilometers met je A2.
Hallo Hugo welkom hier, Het Kügel virus heeft je dus ook te pakken. Daar kom je voorlopig niet van af man, ook niet met de beste pilletjes van de dokter.
Dat je 60km per dag rijdt is alleen maar goed voor een auto, Je rijdt een lang stuk op de snelweg hè? . Dan wordt alles goed warm, brandt je cilinder en katalysator goed schoon en spoelt je olie goed door in allle hoeken van het blok.
Wat bedoel je precies met je koppeling, is ie versleten of zo?
Dat je 60km per dag rijdt is alleen maar goed voor een auto, Je rijdt een lang stuk op de snelweg hè? . Dan wordt alles goed warm, brandt je cilinder en katalysator goed schoon en spoelt je olie goed door in allle hoeken van het blok.
Wat bedoel je precies met je koppeling, is ie versleten of zo?
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Welkom op het forum, en vele veilige km's met de A2 gewenst.
Langere ritten is altijd goed voor een auto, zoals Foppe reeds aangeeft.
Hoeveel heeft jouw A2 gelopen? Dit kan een reden zijn voor het minder goed functioneren van de koppeling.
Wat ook een rol kan spelen is dat de 1.4 16V benzine nu niet bepaald bekend staat om zijn trekkracht bij lage toerentallen.
Ik heb er in het begin ook moeite mee gehad, maar ben er inmiddels al aardig aan gewend.
De grote verbetering was voor mij na een motorupdate (dit schijnt jammer genoeg alleen bij een BBY of een late AUA motor te kunnen).
Welllicht is dit topic voor jou nog wel interessant: http://www.audi-a2.nl/discussion/3539/w ... -a2#latest
Langere ritten is altijd goed voor een auto, zoals Foppe reeds aangeeft.
Hoeveel heeft jouw A2 gelopen? Dit kan een reden zijn voor het minder goed functioneren van de koppeling.
Wat ook een rol kan spelen is dat de 1.4 16V benzine nu niet bepaald bekend staat om zijn trekkracht bij lage toerentallen.
Ik heb er in het begin ook moeite mee gehad, maar ben er inmiddels al aardig aan gewend.
De grote verbetering was voor mij na een motorupdate (dit schijnt jammer genoeg alleen bij een BBY of een late AUA motor te kunnen).
Welllicht is dit topic voor jou nog wel interessant: http://www.audi-a2.nl/discussion/3539/w ... -a2#latest
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Mijn koppeling is gewoon erg tricky. Laat je hem iets te snel komen of je geeft te weinig gas dan slaat de motor uit. Het gevolg is dat ik meestal als laatste uit de startblokken kom bij de verkeerslichten.
Echt wennen doet het niet. Onze andere auto is een dieselautomaat en dat is dan wel een verademing vergeleken bij de Audi.
Het is ook erg lastig om zonder gas weg te rijden.
Dus als jullie nog tips hebben, graag.
Ik zag op ebay een schakeling van 18 dollar om het volumeprobleem op te lossen. Het is afkomstig van een Pools bedrijf. http://www.programatory.com/.
En hier is de Engelse advertentie. http://r.ebay.com/Ahg3UW
Heeft iemand hier ervaring mee?
Echt wennen doet het niet. Onze andere auto is een dieselautomaat en dat is dan wel een verademing vergeleken bij de Audi.
Het is ook erg lastig om zonder gas weg te rijden.
Dus als jullie nog tips hebben, graag.
Ik zag op ebay een schakeling van 18 dollar om het volumeprobleem op te lossen. Het is afkomstig van een Pools bedrijf. http://www.programatory.com/.
En hier is de Engelse advertentie. http://r.ebay.com/Ahg3UW
Heeft iemand hier ervaring mee?
Oh ja de km-stand was iets van 115.000 toen ik hem kocht en nu zit ik rond de 145.000. Tenminste dat stond op de teller. Er zat een boekje bij en de gebruikssporen vielen na al die jaren toch wel mee. Bij de vervanging van de distributieriem bleek dat de spanrollen en de riem beide nog nooit vervangen waren geweest. Al met al lijkt het erop dat de km-stand klopt. Foto's komen nog.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Hoe kan men constateren dat riem en spanrol nooit vervangen zijn? Je kunt ze toch vervangen door origineel?