Help!! Oliepeilstok afgebroken

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

30 jan 2012, 12:39 0 x

Ik vond het al zo vreemd dat meerdere a2-eigenaren zo moeilijk olie konden peilen :s hock:
Maar nu weet ik dat er ook n zwarte peilstok is geleverd :o
Wist niet beter dan dattie oranje was :lol:

Groet, Joris1980
duitse degelijkheid

30 jan 2012, 17:43 0 x

Je kan op je dashboard toch ook aflezen als je oliepeil te laag is......... :idea:
Of zeg ik nu iets stoms ........ :roll:
jnobel

30 jan 2012, 18:03 0 x

Je krijgt inderdaad een piep en symbool als het peil te laag is, maar die piep komt m.i. wel erg laat.

Ik peilde eens direct nadat ik die piep kreeg, maar toen was er op de peilstok eigenlijk geen olie meer te zien, leek dus kurkdroog ...

Wellicht verschil dat per model/motor?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

30 jan 2012, 20:53 0 x

En dan maar hopen dat die "piep" en het lampje het altijd doen!!!! Stel (in het ergste geval) ze doen het niet, draai je mooi je motor in de soep!

Bovendien komt de waarschuwing dat het oliepeil te laag is eigenlijk pas op een moment dat je helemaal niet wilt bereiken! Dus gewoon met enige regelmaat peilen, wen je ook aan die achterlijke peilstok.

Theo
audietje

31 jan 2012, 13:17 0 x

[quote="Hovinga"]Die ratel die je hoort is waarschijnlijk je kachelventilator. Die willen nog wel eens wat geluid maken als het lader droog staat. Doe je clima maar eens uit.

heb voor alle zekerheid even geprobeerd. Maar nee. Het is echt een soort van dieselklop vanuit de motor. Vanmorgen was het voor het eerst wat kouder. Het kan suggestie zijn maar ik heb de indruk dat het geluid dan wat harder is.
groet
Audietje
audietje

31 jan 2012, 13:21 0 x

[quote="Thck"]Je zou eens een andere viscositeit olie kunnen proberen (dus een iets dikkere oliesoort), mo m.n. bij een motor op bedrijfstemperatuur en de olie dus dunner is zal een iets dikkere olie ook iets minder snel dunner worden (de viscositeit is een aanduiding voor de dik- of dun vloeibaarheidsgraad van de olie onder vooraf middels standaard normen vastgestelde temperaturen).

Kan geen kwaad en is het proberen waard. Wel in principe volledige sythetische blijven gebruiken.[/quote]

Ja bij het eerstvolgende olieverversen inderdaad wat dikkere olie gebruiken.
groet
audietje
Kika

31 jan 2012, 22:55 0 x

Vandaag met de A2 naar de garage geweest:

Hans(monteur) heeft de riemen en de spanrollen nagekeken.De d-riem was verkeert om gemonteerd
(met de letters naar de verkeerde zijde van de auto) en aan de slijtage van de riem kon hij bevestigen dat deze ongeveer 45.000 km geleden was vervangen want zo zouden ze hem nooit in de fabriek monteren.De riem was in een redelijke staat en kon nog wel even mee,maar hij rade me wel aan hem te vervangen bij de eerst volgende beurt in Augustus.

Het kloppende geluid kon hij niet helemaal plaatsen maar de 1.4 benzine is niet een van de stilst en moest me daarover geen zorgen maken.

Al met al ben ik dik tevreden met de A2 en hoop er nog lang plezier van te hebben!!
falcon

31 jan 2012, 23:48 0 x

Volgens mij staat er in het werkplaatshandboek dat je de distributieriem beslist niet mag omdraaien als deze al gebruikt is... Of heb je het over de multiriem (voor dynamo en airco), want daarbij zal t niet zo'n probleem zijn...
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 mar 2012, 12:11 0 x

Ook bij de mijne is het onderste puntje afgebroken. Al weer een nieuwe, was nog geen tientje bij de dealer. Die stokken hebben ze gewoon op de plank liggen volgens mij, zo vaak komen klanten erom vragen, had ik de indruk. Ik begrijp ook niet, waarom dat onderste gedeelte ook niet van staal is gemaakt, zoals vroeger dat altijd het geval was.
audietje

27 mar 2012, 14:11 0 x

[quote="Rinus"]Ook bij de mijne is het onderste puntje afgebroken. Al weer een nieuwe, was nog geen tientje bij de dealer. Die stokken hebben ze gewoon op de plank liggen volgens mij, zo vaak komen klanten erom vragen, had ik de indruk. Ik begrijp ook niet, waarom dat onderste gedeelte ook niet van staal is gemaakt, zoals vroeger dat altijd het geval was.[/quote]

Als je op de duitse A2 site kijkt lijkt het wel of iedereen al, en soms meerdere keren, de peilstok moest wisselen wegens breuk of andere malheur
groet
audietje
Plaats reactie