thermostaat FSI vervangen (kinderarbeid?)

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Okumaatje

07 feb 2012, 20:24 0 x

Wat de meeste in de zomer overkomt had ik afgelopen zaterdag met mijn 1,6 FSI : een kokende motor !!
Snel nog ff een nieuwe thermostaat gehaald bij de Gamo (automaterialenzaak) en die dacht ik er ff snel in te zetten. Mis poes.
Wat een takke klus bij een FSI. Volgens mij hebben ze kinderen bij Audi werken want anders kan je er bijna niet bij en tussen komen. Dan ook nog vastgezet met een heerlijke niet gangbare torx 27.
Vervolgens bleek het de verkeerde thermostaat te zijn dus zondag stond hij ook stil. Toen maandagmorgen Martin Schilder (dealer) gebeld en kreeg te horen dat hij nergens voorradig was. Hij kom hem wel met spoed bestellen en omstreeks 14:00 uur kreeg ik een sms dat hij binnen was. Super service daar !
Maandagmiddag direct opgehaald en 85,20 afgetikt en toen gemonteerd. Nu weer in perfecte staat.
Romulus

07 feb 2012, 23:36 0 x

Brrr, leuk zo'n klus bij min zoveel... en leuk zo'n FSI met kenveld gestuurde koeling (een traditionele thermostaat zit er toch niet meer in?)
Wel fijn dat het gelukt is! Was inderdaad de "thermostaat" het probleem?
Okumaatje

08 feb 2012, 15:10 0 x

Hij doet het weer prima. Ik moet alleen de hele aansturing van het kkoelsysteem eens even bekijken. Soms miste ik weleens wat pk's voor mijn gevoel en dat heb ik sindsdien niet meer gehad.
Het is inderdaad geen standaard thermostaat meer ; hij zit vast in een compleet huis met een dubbelpolige aansluiting
Romulus

09 feb 2012, 11:15 0 x

Er zijn wel meer FSI'ers die werk hadden met de koeling. Kookte de motor echt of ging alleen het wijzertje naar 100+?

Ik heb je topictitel een beetje verduidelijkt zodat het beter te vinden is.
Okumaatje

09 feb 2012, 13:43 0 x

Prima, geen probleem.

De kachel bleef koud en na een km of 7 bij min 5 sloeg de wijzer vrij snel van de 90 graden naar boven de 100. Vervolgens gingen binnen de alarmbellen te rinkelen en 20 meter verder kwamen de rookwolken onder de kap vandaan. Hij kookte dus echt.
Okumaatje

09 feb 2012, 22:15 0 x

Je hebt het juiste plaatje erbij. Het is de meest rechtse unit op het plaatje. Het bimetaalgedeelte zit vast in het zogenaamde pijpstuk. In het pijpstuk zit weer een sensor vast die naar het bimetaal van de thermostaat gaat. Hier zit een stekker op met 2 aansluitingen.
Okumaatje

09 feb 2012, 22:18 0 x

[quote="Okumaatje"]Je hebt het juiste plaatje erbij. Het is de meest rechtse unit op het plaatje. Het bimetaalgedeelte zit vast in het zogenaamde pijpstuk. Het gedeelte met de veer van de thermostaat kan je wel demonteren. In het pijpstuk zit weer een sensor vast die naar het bimetaal van de thermostaat gaat. Hier zit een stekker op met 2 aansluitingen.[/quote]
Plaats reactie