[quote="niwesa"]Nu laat ik de auto toch even stil staan. Maar wat moet ik nu doen?
1.BPM vrijstelling aanvragen?
2.BPM rapport maken Autotelex.nl?
3.Maandag bellen voor RDW afspraak plus 1daags kenteken?
4.Verzekering regelen voor die dag?
5.Kentekenplaten laten maken?
Of zijn er nog andere zaken?[/quote]Wat je moet doe:
-via autotelex.nl de bpm berekenen en uitprinten
-bij voorkeur het CVO (of COC) meenemen als je dat reeds gekregen hebt van de verkoper. Zo niet dan kun je het gratis aanvragen via Volkswagen Deutschland (https://coc.vw-transport.de). Het duurt een dag of 4 voor je dat document thuis hebt maar ik zou het ten zeerste aanraden om erop te wachten, alle gegevens komen dan netjes op je nieuwe kentekenbewijs te staan.
-als je het cvo al meegekregen hebt van de verkoper kun je maandag meteen naar het rdw rijden (zonder afspraak dus). Je maakt dan gebruik van het kurzzeitkenteken om er naartoe te rijden, om er weer vandaan te komen regel je een gratis eendagskenteken aan de balie bij het Rdw dat je met een viltstift op 2 stukken karton schrijft. Voor de zekerheid is het verstandig om met je huidige autoverzekering af te spreken dat die ene dag op en neer naar de rdw verzekerd is.
Zorg dat je om 7 uur bij de rdw staat, zodat je een plekje in de wachtrij krijgt. Neem alle Duitse papieren mee. Je komt vanzelf aan de beurt, de auto wordt bekeken, als je verstandig bent doe je meteen APK erbij en voor 10 uur is het kentekenwerk geregeld. Vervolgens ga je naar het douane-loket naast het rdw-loket waar je je via auto-telex verkregen papiertje laat zien. Als ze je niet geloven wordt de auto nog grondig geïnspecteerd, maar je kunt ook meteen een handtekening krijgen waarna je klaar bent voor die dag.
-bevestig het eendagskenteken aan je auto en rijd naar huis. Een dag later krijg je via mail betalingsinstructies van de belastingdienst. Als dat gedaan is heb je een paar dagen later het kenteken in je bus en kan je 2 platen laten drukken. Ook kun je dan je verzekering het kenteken doorgeven. Na deze laatste stap kun je eindelijk gaan genieten van je A2!
Suc6!
Distributie riem controleren
In principe is je Duitse kenteken ook voldoende, echter ontstaan er nog wel eens discussies over het gewicht.
Op je Duitse kenteken staat ook het Europese Typegoedkeuringsnummer van de auto, wijs daar desnoods op (hoewel ze dat bij de RDW zouden moeten weten natuurlijk). Aan de hand daarvan moeten ze het toegelaten kentekengewicht op kunnen zoeken. Nummer staat in vak K op elk van de 2 delen. Je moet in ieder geval een leeg gewicht onder de 950 kg krijgen ivm de wegenbelasting waar je recht op hebt.
Als de auto nog een geldige TUV heeft (zou je ook een document van moeten hebben) dan heb je niet direct een APK nodig, de RDW neemt de looptijd van de geldige TUV over! Wijs de RDW dus op dat TUV rapport, spaart geld uit.
Groet, Marc
Op je Duitse kenteken staat ook het Europese Typegoedkeuringsnummer van de auto, wijs daar desnoods op (hoewel ze dat bij de RDW zouden moeten weten natuurlijk). Aan de hand daarvan moeten ze het toegelaten kentekengewicht op kunnen zoeken. Nummer staat in vak K op elk van de 2 delen. Je moet in ieder geval een leeg gewicht onder de 950 kg krijgen ivm de wegenbelasting waar je recht op hebt.
Als de auto nog een geldige TUV heeft (zou je ook een document van moeten hebben) dan heb je niet direct een APK nodig, de RDW neemt de looptijd van de geldige TUV over! Wijs de RDW dus op dat TUV rapport, spaart geld uit.
Groet, Marc
Je krijgt ook zonder CVO je kenteken wel toegewezen (met inderdaad deel 1 en 2 in het Duits) maar het is zonde als je net als mij later nogmaals naar het rdw moet om het kenteken aan te passen. Ik begrijp echter maar al te goed dat je zo snel mogelijk wilt kunnen rijdenniwesa schreef:Tja die heb ik dus helaas niet, wel het kentekenbewijs van de vorige eigenaar, deel 1 en 2. Is dat ook voldoende?bij voorkeur het CVO (of COC) meenemen

De tip van Marc dat de Duitse tüv keuring ook in NL geldt is wel een hele goeie trouwens!
jullie hebben het over 80graden? is dit bij diesel zo of bij de benzine versies ook? mijne staat altijd strak op 90graden.
Nadeel daarvan vind ik dat in de zomer de koelventilator heel snel aanslaat. En nu wil het net zo zijn dat ik mijn koelventilator voel trillen in me koppelingspedaal. In de winter heb ik er helemaal geen last van omdat dan de fan nagenoeg nooit aanslaat.
Het is net alsof de ventilator tegen de leiding van de koppeling ligt.
gr. rene
Nadeel daarvan vind ik dat in de zomer de koelventilator heel snel aanslaat. En nu wil het net zo zijn dat ik mijn koelventilator voel trillen in me koppelingspedaal. In de winter heb ik er helemaal geen last van omdat dan de fan nagenoeg nooit aanslaat.
Het is net alsof de ventilator tegen de leiding van de koppeling ligt.
gr. rene
Mij schiet net weer te binnen dat je ook online een keuringsafspraak kunt maken:
http://burger.rdw.nl/keuringsafspraak/P ... fault.aspx
als ik het me goed herinner kan je dan ook aangeven of je een 1-dags kenteken wilt. Ik heb tot nu toe nooit een 1-dags kenteken gebruikt, de A2 is op een aanhanger naar de RDW gegaan en de andere keren had ik een geldig exportkenteken.
Houd er ook rekening mee dat je na (goed-)keuring nog een week of langer op de papieren mag wachten als je pech hebt. Kan je nog ff Volvo rijden :-)
Oh ja, overname buitenlandse APK / TUV moet je zelf aangeven:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/i ... nvoer.aspx
Gr. Marc
http://burger.rdw.nl/keuringsafspraak/P ... fault.aspx
als ik het me goed herinner kan je dan ook aangeven of je een 1-dags kenteken wilt. Ik heb tot nu toe nooit een 1-dags kenteken gebruikt, de A2 is op een aanhanger naar de RDW gegaan en de andere keren had ik een geldig exportkenteken.
Houd er ook rekening mee dat je na (goed-)keuring nog een week of langer op de papieren mag wachten als je pech hebt. Kan je nog ff Volvo rijden :-)
Oh ja, overname buitenlandse APK / TUV moet je zelf aangeven:
http://www.rdw.nl/nl/particulier/auto/i ... nvoer.aspx
Gr. Marc
[quote="pionok"]jullie hebben het over 80graden? is dit bij diesel zo of bij de benzine versies ook? mijne staat altijd strak op 90graden.[/quote]Chipsoer gaf aan dat 80 graden de juiste temp zou zijn, maar dat moet 90 graden zijn. Dan staat de wijzer exact recht omhoog, en dat is het geval bij zowel diesel als benzine. In de praktijk kan de temperatuur dan nog wel een beetje lager of hoger zijn (dacht dat er tussen ca 75 en 100 altijd 90 aangegeven wordt), maar anders zou de wijzer wel heel veel schommelen.
Dat de temperatuur tijdens je terugsreis niet volledig op 90 kwam kan inderdaad zoals Romulus al zei komen doordat het koud is buiten. Als je dan ook de kachel nog lekker aan zet houdt de motor geen warmte meer over om op de 90 graden te blijven... Dit kan ook nog deels veroorzaakt worden door een niet goed werkende thermostaat, en aangezien die dingen maar ca 15 euro kosten + wat koelvloeistof zou ik die preventief vervangen...
Dat de temperatuur tijdens je terugsreis niet volledig op 90 kwam kan inderdaad zoals Romulus al zei komen doordat het koud is buiten. Als je dan ook de kachel nog lekker aan zet houdt de motor geen warmte meer over om op de 90 graden te blijven... Dit kan ook nog deels veroorzaakt worden door een niet goed werkende thermostaat, en aangezien die dingen maar ca 15 euro kosten + wat koelvloeistof zou ik die preventief vervangen...