Remvloeistof verversen

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
mister

13 mar 2012, 13:08 0 x

Omdat ik uit historie niet uit kon maken wanneer voor het laatst de remolie is ververst even met audi gebeld. Die geven aan om de 2 jaar of 60.000 km. Omdat ik niet weet zal ik dit binnekort maar laten verversen.

Nu is mijn vraag: De koppeling werkt toch ook met remolie? Moet hier nog aandacht aan geschonken worden? Of is dit 1 gesloten systeem of apart van elkaar?

En zal na het verversen van het olie de koppeling beter werken? Ik bedoel hiermee beter oppakken? Want ik heb het gevoel dat hij te laat oppakt. Maar dit hebben de meeste A2's toch?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 mar 2012, 13:32 0 x

De koppeling werkt ook op remvloeistof (geen olie) maar het is wel een gescheiden systeem. Het is wel slim om indien je toch de remvloeistof vervangt tegelijk die van de koppeling mee te vervangen, alhoewel het niet per definitie nodig is omdat de reden waarom je de remvloeistof moet vervangen niet direct bij de koppeling meespeelt, remvloeistof heeft n.l. de eigenschap dat deze "hygroscopisch" is, d.w.z. het trekt water aan en neemt dit in zich op. Door dit opnemen van water wordt naar verloop van tijd het (natte) kookpunt verlaagd d.w.z. door het water in de remvloeistof zal deze door stijging van de temperatuur tijdens het remmen (m.n. direct in de omgeving van de remblokken) stijgen en gaan koken hierdoor worden er luchtbellen gevormd die er weer de oorzaak van zijn dat je mogelijk het rempedaal tot de bodem intrapt en dus niet kunt remmen (lucht is immers samendrukbaar).
Dit verschijnsel doet zich normaal gesproken niet voor bij de koppeling aangezien hier niet van dergelijk hoge temperaturen onstaan.
Het vervangen van de koppelingsvloeistof zal geen invloed hebben op de werking van de koppeling.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 mar 2012, 16:35 0 x

Of je remvloeistof nog goed is, is gewoon visueel te kontroleren. Je remvloeistofreservoir is niet voor niks doorzichtig gemaakt. Nieuwe, verse remvloeistof is transparant. Als de remvloeistof ouder wordt, dan wordt deze steeds donkerder (meer bruin). Als de vloeistof deze "donkerte" heeft bereikt, dan is het zaak om deze te verversen. Een vaste interval kan ook, maar het hangt ook af van het aantal kilometers, maar vooral ook van je remgedrag. Veel remmen, snellere veroudering.
Thck

13 mar 2012, 19:53 0 x

Helaas Rinus, ik moet stellen dat dit niet juist is!
Ik doe dit omdat ik het onderwerp heel belangrijk vind en er (zoals blijkt) nogal wat misverstanden over bestaan.
Het "verouderen" van de remvloeistof heeft helemaal (maar dan ook helemaal) niets te maken met veel of weinig remmen!!
Het is puur een tijdsgebeuren en wordt veroorzaakt door de eigenschap dat remvloeistof hygroscopisch is!(trekt vocht aan en neemt dit in zich op).
Dit hygroscopisch zijn van de remvloeistof is wel een noodzaak (dus bewuste eigenschap om dat hierdoor het vocht wordt opgenomen door de remvloeistof daar het anders als een op zichzelf staande vochthoeveelheid ergens in het systeem zou gaan zitten en dat is helemaal onwenselijk)
Remvloeistof zelf heeft een heel hoog kookpunt (zo'n 260gr C), maar door het toegetrede vocht wordt dit kookpunt verlaagd, dit noemt men het "natte kookpunt" (water kookt immers al bij 100gr). Door zo'n 3 % vocht toevoeging in het systeem kan dit al teruglopen naar 150gr C).
Door het koken ontstaat er dampvorm en dit is weer samendrukbaar waardoor remdruk wegvalt.
Dit "natte" kookpunt is met speciale meetapparatuur heel simpel vast te stellen door even een monstertje te nemen en dit te verwarmen in het speciaal daarvoor bestemde apparaat.
Het afgaan op verkleuring is niet de juiste procedure en onbetrouwbaar!
Met remmen moet je wat dit betreft geen enkel risico nemen.
Gewoon even bij de garage laten controleren om de 2 jaar (met de juiste apparatuur) en indien nodig vervangen.

Theo
j.hoeben1

14 mar 2012, 00:07 0 x

Theo, zal wel een domme :oops: stomme :oops: vraag zijn maar waar komt dat vocht vandaan. Je schrijft dat de remvloeistof hygroscopisch is en trekt vocht aan en neemt dit in zich op. Ik denk dan als het systeem afgevuld is en afgesloten is waar komt dit vocht dan vandaan :? :roll:

Sjors
pier

14 mar 2012, 01:25 0 x

citaat
Theo, zal wel een domme stomme vraag zijn maar waar komt dat vocht vandaan. Je schrijft dat de remvloeistof hygroscopisch is en trekt vocht aan en neemt dit in zich op. Ik denk dan als het systeem afgevuld is en afgesloten is waar komt dit vocht dan vandaan

Komt voort uit het contact met lucht, remvloeistof trekt vocht aan ( hygroscopisch)
Thck

14 mar 2012, 12:06 0 x

Inderdaad, het is de vocht die in de atmosfeer om ons heen zit.
Deze komt in de remvloeistof terecht. Dit vocht komt zelfs door de remslangen naar binnen (nu denk je natuurlijk dat ik een idioot ben), dit is natuurkunde (vocht diffundeert door het rubber, het verschijnsel heet diffusie) en heeft te maken met het feit dat het rubber van de slangen niet zodanig dicht is (maar enigzins poreus) waardoor er vocht door aangetrokken kan worden.

Daarnaast via de ontluchtingsopening in de vuldop en via de remcupjes.

(Hetzelfde verhaal bij de met lucht gevulde autobanden waar de zuurstof uiteindelijk ook via het rubber van de banden (diffusie) naar buiten verdwijnt en dit is wat minder bij de met stikstof gevulde banden vanwege de andere moleculaire samenstelling van stikstof, -overigens is dit veel minder dan dat de bandenbranche ons graag wil laten geloven aangezien de lucht zelf al uit 78% stikstof, 21% zuurstof en 1% argon bestaat- dus de lucht bestaat voor 4/5 deel uit stikstof! alleen de zuurstof verdwijnt (stikstof ook wel maar heel weinig) dus na bijvullen met "gewone" lucht is het percentage stikstof ook weer hoger, uiteindelijk zal het percentage stikstof na een aantal keren bijvullen net zo hoog zijn dan wanneer men met stikstof zou hebben gevuld!!!).
Dit laatste even voor diegene onder ons die ervoor betalen!!, kunnen zich dus nu even beraden of dat wel zo slim is.

Theo
mister

14 mar 2012, 15:31 0 x

Theo dank je wel voor de duidelijke uitleg.

Vandaag weer even gesproken met audi. Die zeggen als we toch bezig zijn kunnen we remvloeistof van de koppeling ook meteen ontluchten. Dit kost mij 140 euro in totaal.

Hij vroeg ook heb je problemen met de koppeling. Ik ja dat hebben alle A2 rijders. Ik gaf aan dat hij laat oppakt. Hij gaf aan hiermee niet bekend te zijn en wil mijn koppelingsplaat vervangen. Maar ik heb ik helemaal geen probleem met mijn koppeling die slipt o.i.d.

Dit heb ik getest door middel van een truucje wat ik heb geleerd van een kennis monteur.

Auto in 3e versnelling met handrem aangetrokken, dan moet je koppeling laten op komen met gevoel. Als auto niet afslaat dan is je koppeling nog goed. Deze test heb ik uitgevoerd en hij slaat niet af dus mijn koppeling is nog goed volgens kennis monteur.

Theo jij zult deze ''koppeling test methode'' ook wel kennen. Verbeter me als ik fout zit.

Ik heb ondertussen even nog in het boekje gekeken en de remvloeistof is 6 jaar geleden voor het laatst ververst. Dus hoog tijd. Zal het bij de volgende beurt mee laten nemen.
Thck

14 mar 2012, 16:46 0 x

V.w.b. die 'test" van je koppeling, die is mij bekend. Hiermee kun je inderdaad wel redelijk vaststellen of de koppeling al dan niet slipt. Een andere aardige methode is de volgende:
Tijdens het rijden wat te vroeg over schakelen naar de 3e versnelling (of 4e) en direct veel gas geven(zodat er veel kracht moet worden over gebracht vanaf de motor naar de aandrijving, indien de plaat versleten is dan zal het toerental wel oplopen maar de snelheid niet toenemen (je hoort dan ook wel dat de koppeling slipt).
Het aangrijpen is bij alle A2'n een punt, de koppeling van de A2 is weinig soepel bij het wegrijden wat toch voor de chauffeur altijd enige gewenning vraagt. Het feit dat het niet echt bekend is bij de monteur komt waarschijnlijk omdat er relatief gezien weinig A2'n zijn en monteurs er dus ook weinig ervaring mee hebben en er weinig of nooit mee rijden.
Het vervangen van de koppelingsplaat zal dit niet veranderen.

M.b.t. het vervangen van de remvloeistof, indien dit 6 jaar geleden is dan is het zeker geen overbodige luxe en dus vervangen (dan is het verstandig om ook de koppelingsvloeistof tegelijk mee te nemen).
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2012, 09:37 0 x

[quote="ThckHet aangrijpen is bij alle A2'n een punt, de koppeling van de A2 is weinig soepel bij het wegrijden wat toch voor de chauffeur altijd enige gewenning vraagt. [/quote]

Een waar woord. Echter met een beetje gevoel voor het spel tussen koppelingspedaal en gaspedaal en wat gewenning is het goed te doen. :D :D :D

Wat mij wel een paar keer is ogevallen, is dat het toerental soms even onder de 900RPM (stationair) wil duiken als je dit tussenspel niet goed doet (alleen in de eerste versnelling).

By the way - Wordt het stationair bij de A2 ook geregeld via een stappenmotor (van Bosch?). Dit is bij Opel nog wel eens een onderdeel, dat gereinigd c.q. vervangen dient te worden op den duur.
Plaats reactie