Remvloeistof verversen
[quote="Rinus"] Wat mij wel een paar keer is ogevallen, is dat het toerental soms even onder de 900RPM (stationair) wil duiken als je dit tussenspel niet goed doet (alleen in de eerste versnelling).
[/quote]
Het stationeer toerental is bij mijn wagen als deze warm is 700RPM met airco ingeschakeld. Ik vind het lastig zeker als we er met 4 volwassen mensen onderweg zijn. Volgens de garage is daar niets aan te doen. Dacht dat we dit al eens ergens op het forum behandeld hebben.
Sjors
[/quote]
Het stationeer toerental is bij mijn wagen als deze warm is 700RPM met airco ingeschakeld. Ik vind het lastig zeker als we er met 4 volwassen mensen onderweg zijn. Volgens de garage is daar niets aan te doen. Dacht dat we dit al eens ergens op het forum behandeld hebben.
Sjors
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
V.w.b. het aangrijpen van de koppelingsplaat bij de A2 is naar mijn mening een combinatie van motorafstelling versus gaspedaal en de koppelingsplaatconstructie.
In de plaat zitten veren gemonteerd, het hart van de plaat (naafgedeelte) is eigenlijk met de veren verbonden aan de rest van de plaat. (radiaalveren, zie ook de afbeelding)
Ook voor het axiale gedeelte is er in verend element ingebouwd, de plaat heeft zowel aan de voor- als achterzijde frictiemateriaal, dit frictiemateriaal zit geklonken op verende plaatstaal (dus niet op een strakke stalen plaat maar iet wat gegolfde plaat) indien men nu de koppeling laat opkomen zal bij het aangrijpmoment in 1e instantie die axiaal verende plaat zijn werk gaan doen en als schokabsorver functioneren. Vervolgens zullen indien de verbinding daadwerkelijk tot stand is gekomen ook de radiaalveren hun werk moeten gaan doen. Deze vangen overigens ook de oneffenheden in de aandrijving tijdens het rijden op.
Bij auto's met veel kilometers achter de rug kan het uiteindelijk wel zo zijn dat de verende werking van de plaat is afgenomen (m.n. de radiaalveren willen nog wel eens los gaan liggen en rammelen).
Verder is de afstelling van de A2 m.b.t. het gaspedaal behoorlijk gevoelig en ook dat heeft natuurlijk invloed op het soepel wegrijden. Indien het stationair toerental wat hoger zou liggen (let er maar eens op bij zeer koude motor) dan is het probleem al een stuk minder.
kortom, mee leren leven en dus er aan wennen en er rekening mee houden.
In de plaat zitten veren gemonteerd, het hart van de plaat (naafgedeelte) is eigenlijk met de veren verbonden aan de rest van de plaat. (radiaalveren, zie ook de afbeelding)
Ook voor het axiale gedeelte is er in verend element ingebouwd, de plaat heeft zowel aan de voor- als achterzijde frictiemateriaal, dit frictiemateriaal zit geklonken op verende plaatstaal (dus niet op een strakke stalen plaat maar iet wat gegolfde plaat) indien men nu de koppeling laat opkomen zal bij het aangrijpmoment in 1e instantie die axiaal verende plaat zijn werk gaan doen en als schokabsorver functioneren. Vervolgens zullen indien de verbinding daadwerkelijk tot stand is gekomen ook de radiaalveren hun werk moeten gaan doen. Deze vangen overigens ook de oneffenheden in de aandrijving tijdens het rijden op.
Bij auto's met veel kilometers achter de rug kan het uiteindelijk wel zo zijn dat de verende werking van de plaat is afgenomen (m.n. de radiaalveren willen nog wel eens los gaan liggen en rammelen).
Verder is de afstelling van de A2 m.b.t. het gaspedaal behoorlijk gevoelig en ook dat heeft natuurlijk invloed op het soepel wegrijden. Indien het stationair toerental wat hoger zou liggen (let er maar eens op bij zeer koude motor) dan is het probleem al een stuk minder.
kortom, mee leren leven en dus er aan wennen en er rekening mee houden.
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Mooie uitleg, Theo.
Ik heb al gemerkt, dat als ik optrek, en dan de toeren ergens tussen de 1500 en 2000 hou, het optrekken dan het meest vloeiend gaat vanuit de eerste versnelling. Echter, net wat je zegt, het gaspedaal is nogal gevoelig afgesteld, en je geeft veel te snel te veel gas. Daar moest ik in het begin erg aan wennen.
Ik heb al gemerkt, dat als ik optrek, en dan de toeren ergens tussen de 1500 en 2000 hou, het optrekken dan het meest vloeiend gaat vanuit de eerste versnelling. Echter, net wat je zegt, het gaspedaal is nogal gevoelig afgesteld, en je geeft veel te snel te veel gas. Daar moest ik in het begin erg aan wennen.
Het klopt wat Theo zegt als de motor koud is heb ik geen enkel probleem maar dan is het toerental ook 900tpm. Trouwens probleem is een groot woord maar ik blijf wel zeggen dat het een manco is van deze auto. Dat Audi daar nooit iets aan gedaan heeft is in mijn ogen ook niet te begrijpen en dat ze dat in de latere uitvoeringen niet verbetert hebben want ze maken mij niet wijs dat ze dit niet weten. Maar goed, ik ben verders tevreden over het karretje.
Sjors
Sjors
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ach, elke auto heeft zo z'n typerende dingetjes. Laten we het maar houden op het "karakter" van de auto, zoals young- en oldtimerbezitters dat altijd liefdevol zeggen. Die kleine irritante dingen, de inherent aan de auto zijn, maar die je het karretje vergeeft, omdat je hem in je hart gesloten hebt. Zijn wat dat betreft net vrouwen

Zo ik heb vandaag mijn remvloeistof bij Bosch Car Service laten verversen. Voor 40 euro. Scheelt 100 euro met de stealer.
Ik heb hierbij mijn koppeling ook laten ontluchten. Ik kan verschil zeker merken toen ik auto ophaalde. Leek net of ik in een andere A2 wegreed. Het schakelen gaat nu soepeler en strakker. Lijkt net of ik versnellingsbakolie heb laten verversen.
Wat Theo al vertelde over dat remvloeistof vocht opneemt daar ben ik het nu zeker mee eens. Na 6 jaar heeft de remvloeistof bij mij ook zijn goede tijd gehad.
Ik kan weer voorlopig veilig/soepel remmen/koppelen

Ik heb hierbij mijn koppeling ook laten ontluchten. Ik kan verschil zeker merken toen ik auto ophaalde. Leek net of ik in een andere A2 wegreed. Het schakelen gaat nu soepeler en strakker. Lijkt net of ik versnellingsbakolie heb laten verversen.
Wat Theo al vertelde over dat remvloeistof vocht opneemt daar ben ik het nu zeker mee eens. Na 6 jaar heeft de remvloeistof bij mij ook zijn goede tijd gehad.

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="mister"]Zo ik heb vandaag mijn remvloeistof bij Bosch Car Service laten verversen. Voor 40 euro. Scheelt 100 euro met de stealer.
[/quote]
Gaat het aangrijpen van de koppeling bij wegrijden uit stilstand nu ook beter?
Bij mijn auto is het aangrijppunt ook lastig te vinden. Het schakelen zelf gaat bij
mij wel goed.
Peter_Audi_A2

Gaat het aangrijpen van de koppeling bij wegrijden uit stilstand nu ook beter?
Bij mijn auto is het aangrijppunt ook lastig te vinden. Het schakelen zelf gaat bij
mij wel goed.
Peter_Audi_A2
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Het aangrijpen is soepeler geworden. Het is voor een vreemde nog steeds ff zoeken. Maar na bijna 2 jaar weet ik wel waar ik het aangrijppunt moet vinden. Dit is gewoon een kwaaltje van de A2.
Bij mij was het schakelen wel goed. Maar soms hakerig. Nu heb ik daar geen last meer van. Ik denk dat de koppeling niet volledig ontkoppelde.
Je koppeling ontluchten kan nooit kwaad.
Bij mij was het schakelen wel goed. Maar soms hakerig. Nu heb ik daar geen last meer van. Ik denk dat de koppeling niet volledig ontkoppelde.
Je koppeling ontluchten kan nooit kwaad.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="mister"]Het aangrijpen is soepeler geworden. Het is voor een vreemde nog steeds ff zoeken. Maar na bijna 2 jaar weet ik wel waar ik het aangrijppunt moet vinden. Dit is gewoon een kwaaltje van de A2.
Je koppeling ontluchten kan nooit kwaad.[/quote]
De versnellingsbak schakelt bij mij zonder haakneigingen en/of kraken, dus de koppeling komt goed vrij.
Ik moet zeggen dat het koppelen beter gaat dan toen ik de auto net had, het lijkt dus een
kwestie van wennen.
De motor heeft wel iets last van inhouden bij het weer gas geven op een rotonde, net
alsof hij vertraagt reageert ...
Waar kan dit aan liggen?
Je koppeling ontluchten kan nooit kwaad.[/quote]
De versnellingsbak schakelt bij mij zonder haakneigingen en/of kraken, dus de koppeling komt goed vrij.
Ik moet zeggen dat het koppelen beter gaat dan toen ik de auto net had, het lijkt dus een
kwestie van wennen.
De motor heeft wel iets last van inhouden bij het weer gas geven op een rotonde, net
Waar kan dit aan liggen?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Wat ik zo weet is dat alle A2's met 1.4 16V dit probleem hebben. Onderin missen ze vermogen. De A2 wil graag op toeren gehouden worden. m.n. boven de 3000 toeren komt ie pas los. En op een rotonde in z'n 1e met 3000 toeren wil je niet rijden denk ik. Het is gewoon een kwestie van wennen. Ik heb dat vermogenverlies maar voor lief genomen. Anders had ik de A2 allang weg gedaan voor deze stomme constructie fout.De versnellingsbak schakelt bij mij zonder haakneigingen en/of kraken, dus de koppeling komt goed vrij.
kwestie van wennen.
Waar kan dit aan liggen?