Cynth met 1.4'tje 5-zits

Stel hier jezelf en je A2 voor.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 apr 2012, 10:27 0 x

Mooie, strakke velgjes, hoor. Niks mis mee. Staan de A2 goed. Welk merk en type zijn het?
Cynth

06 apr 2012, 11:30 0 x

Het zijn velgen die onder een nieuwe Audi A1 vandaan komen. De betreffende A1 eigenaar had ze liever toch een maatje groter, er was maar 300km mee gereden en dat kun je zien.

Groetjes,
Cynth
Kogelman

06 apr 2012, 11:41 0 x

Blitse velgen, daar kun je mee voor de dag komen!
Ik heb voor jullie six-arm velgen eventueel nog wel een nette set (overbodige) winterbanden die weg mogen omdat ik mijn schuur aan het opruimen ben. (voor foto's zie: rubriek te koop).
Romulus

06 apr 2012, 20:01 0 x

[quote="Cynth"]We hebben inmiddels een paar nieuwe wielen onder de wagen gezet. Kijken of iemand ze ergens van kent.. (het blijft altijd een gokje, maar ik ben erg blij met het resultaat! Het rijdt in ieder geval boven verwachting. Gek genoeg bonkten de 15" wielen meer dan deze 16" wielen. Achter blijken ze toch wel een beetje aan de maat...[/quote]Mooie velgen! En recent aan de vorm van de naafdop te zien. Ik weet niet wat je met je laatste opmerking bedoelt. Let op dat je de juiste bandenmaat monteert: 185/50R16 of 195/45R16 zijn standaard geleverd. Met te grote banden kan het in de wielkasten gaan aanlopen.

Dat de 15" Style-velgen zo bonkten, zal aan het gewicht van deze velgen hebben gelegen. Ik had dezelfde ervaring ermee. Het verschil met de lichte 15" draaischijf-velgen van de A3 is hemelsbreed.
Cynth

07 apr 2012, 01:31 0 x

Mooie velgen! En recent aan de vorm van de naafdop te zien. Ik weet niet wat je met je laatste opmerking bedoelt. Let op dat je de juiste bandenmaat monteert: 185/50R16 of 195/45R16 zijn standaard geleverd. Met te grote banden kan het in de wielkasten gaan aanlopen.

Dat de 15" Style-velgen zo bonkten, zal aan het gewicht van deze velgen hebben gelegen. Ik had dezelfde ervaring ermee. Het verschil met de lichte 15" draaischijf-velgen van de A3 is hemelsbreed.
Hmm, ja, had de bepaling van geschiktheid qua maat eigenlijk aan mijn partner overgelaten (eeeh ja, daar komt "het vrouw zijn" waarschijnlijk toch om de hoek kijken... :s hock: ). De betekenis (of misschien moet ik zeggen de gevolgen) van sommige maatvoeringen blijft bij mij nooit goed hangen.

De banden hebben in ieder geval de maat 215/45/16 en ik weet dat ze qua maatvoering een paar mm meer naar buiten komen dan de standaard maat en dat is naar mijn idee nu dus goed te zien aan de achterkant. Mijn partner heeft ze zelf gemonteerd en hij zei dat hij op de terugweg naar huis (een behoorlijke rit MET de vier oude velgen in de achterbak) een flinke kuil op de snelweg te pakken had en dat op dat moment de achterbanden de binnenkant van de wielkassen raakten. Verder is het niet meer voorgekomen.

Ik ben dus gewaarschuwd... Ik heb hem nog gevraagd hoe het er aan de voorkant aan toe was, vooral om dat ik las dat de ABS kabel daar aan zou kunnen lopen. Hij zei daar niks geks gezien te hebben, maar zou het voor de zekerheid nog eens nakijken... De auto heeft op dat moment op de brug gestaan en hij kon ook zien dat de remmerij redelijk recent vernieuwd is.

Dat is wat ik erover kan zeggen. In ieder geval bedankt voor de extra waarschuwing! :)

Groetjes,
Cynth
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

07 apr 2012, 13:15 0 x

De onderlingen verschillen tussen de originele maatvoering (175x60-x5) en de 215x45x16 zijn gering. (omtrek verschil van de 215 is 1,5 % (2,79cm meer).
In werkelijke snelheid betekent dit dat je b.v. geen 120 km/h rijdt maar 121,8 km.

Dit alles is dus te verwaarlozen.
Echter naar mijn (bescheiden) mening is deze band (met velg) niet de meest geschikte voor de A2 en zal dan ook invloed hebben op de stuurgeometrie. Ook zal er een extra belasting van de wiellagers plaats vinden.

Indien je dit acceptabel vindt dan is het natuurlijk vanuit optisch oogpunt wel mooi.

Theo
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 apr 2012, 14:18 0 x

[quote="Cynth"]

De banden hebben in ieder geval de maat 215/45/16 en ik weet dat ze qua maatvoering een paar mm meer naar buiten komen dan de standaard maat /...... / en dat op dat moment de achterbanden de binnenkant van de wielkassen raakten. Verder is het niet meer voorgekomen.

Ik ben dus gewaarschuwd...
Dat is wat ik erover kan zeggen. In ieder geval bedankt voor de extra waarschuwing! :)

Groetjes,
Cynth[/quote]

Hoogstwaarschijnlijk is de ET waarde van de A1 velgen lager dan de originele A2 velgen. Dan komen de wielen inderdaad naar buiten toe. Dat is weer enigszins te compenseren door een iets smallere bandenmaat te monteren.

Een lagere ET waarde betekent dus, dat de auto wat breder op zijn poten staat (de spoorbreedte is toegenomen), en daardoor een wat stabielere wegligging in de bochten heeft en ook rechtuit, mits er geen spoorvorming is op de weg (die geultjes, weet je wel). Echter, zoals Theo het al stelde, kan er mogelijkerwijs een iets zwaardere belasting op de lagers zijn, omdat de wielophangingsgeometrie iets is gewijzigd.

Voorbeeldje... Ik heb onder mijn Monza de originele velgen met ET waarde 43 vervangen voor BBS honingraat velgen (dat vind ik de mooiste velgen die er zijn voor youngtimers uit de jaren 80) met waarde 22. Dat betekent, dat de spoorbreedte is toegenomen. De wielen staan meer naar buiten. Daar ik echter in dezelfde velgmaat ben gebleven als de originele, en dus ook weer de originele bandenmaat er onder heb (195-70 R14),is er niks verandert aan de wielomtrek, en bovendien past alles nog precies in de wielkasten. Ik rij hier al jaren mee, zonder enig nadeel. De auto ligt veel beter op de weg, ook in de bocht (minder neiging tot overhellen in scherpe bochten), maar ook het comfort is behouden gebleven, omdat er geen "plattere" band onderligt.

Grotere velgen met plattere banden (dus een minder hoge bandwang) zorgt ervoor dat het comfort minder wordt, want de band kan door zijn korte wang minder goed schokken opvangen.
Kogelman

08 apr 2012, 12:04 0 x

[quote="Kogelman"]Blitse velgen, daar kun je mee voor de dag komen!
Ik heb voor jullie six-arm velgen eventueel nog wel een nette set (overbodige) winterbanden die weg mogen omdat ik mijn schuur aan het opruimen ben. (voor foto's zie: rubriek te koop).[/quote]

@Cynth: Je hebt een PB!
j.hoeben1

08 apr 2012, 14:16 0 x

Ook ik kan alleen maar zeggen dat die velg wel erg mooi staat onder de A2.

Sjors
YellowFellow

08 apr 2012, 23:48 0 x

Proficiat met je nieuwe velgen Cynth, prachtige combinatie! En wat blinkt je auto mooi, ook glansmiddel van de Hoogvliet toevallig? ;)

Je hebt wel lef met 215 banden, wij durfden bij onze A2's niet verder dan 205. Overigens was dat ook al een heel verschil qua wegligging in vergelijking met de originele 185 banden.

Als je je echt zorgen maakt om het aanlopen, dan kan je overwegen om bumpstops te monteren. Daarmee kan je het maximale inveer-punt met een paar millimeter verkleinen. Je merkt ze niet in je veercomfort, omdat ze alleen op het uiterste punt werken.

Afbeelding
Plaats reactie