Misfire 1.6 FSI
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Dat is zwaar kl*te voor je,man
hock: Maar, je weet in ieder geval dat het dus ergens in die lijn zit. Je hebt al geschreven, dat de brandstofpomp zelf al vervangen is, dus is het nu waarschijnlijk de aansturing van die pomp. Krijgt die pomp geen impuls, geen prik?

Ja Rinus, ik was er vandaag dan ook goed ziek van. Het wordt echt een hoofdpijn-dossier die auto van mij. Een goede meting aan de pomp heb ik niet kunnen doen. Verder is het een pulsbreedte gestuurd signaal dus dat lukt al niet goed met een normale multimeter.
Inmiddels heb ik echter wel zelf een andere mogelijkheid ontdekt. In een handleiding over het brandstofsysteem van de FSI zag ik dat de voeding van de brandstofpomp wordt onderbroken door een deurschakelaar. Dat leek mij eerst wel vreemd, maar als dat echt zo is dan kan daar nog een oorzaak liggen. Het lampje van de binnenverlichting brandde namelijk terwijl alle deuren gesloten waren. Tevens stond er op 6 april nog ook een storing in VAGCOM Komfortgereat TA5 key 1 intermittent. Dat duidt volgens mij op een los deurcontact! Mijn auto staat nu nog in Utrecht en wordt begin deze week naar Meppel gebracht. Ik kan eigenlijk niet wachten tot de auto hier is om die schakelaars te checken. Iemand ervaring hiermee? Is het werkelijk waar dat de voeding van het brandstofsysteem achter een deurschakelaar zit? (zie bijlage)
Inmiddels heb ik echter wel zelf een andere mogelijkheid ontdekt. In een handleiding over het brandstofsysteem van de FSI zag ik dat de voeding van de brandstofpomp wordt onderbroken door een deurschakelaar. Dat leek mij eerst wel vreemd, maar als dat echt zo is dan kan daar nog een oorzaak liggen. Het lampje van de binnenverlichting brandde namelijk terwijl alle deuren gesloten waren. Tevens stond er op 6 april nog ook een storing in VAGCOM Komfortgereat TA5 key 1 intermittent. Dat duidt volgens mij op een los deurcontact! Mijn auto staat nu nog in Utrecht en wordt begin deze week naar Meppel gebracht. Ik kan eigenlijk niet wachten tot de auto hier is om die schakelaars te checken. Iemand ervaring hiermee? Is het werkelijk waar dat de voeding van het brandstofsysteem achter een deurschakelaar zit? (zie bijlage)
Ik kan eigenlijk niet wachten tot de auto hier is om die schakelaars te checken. Iemand ervaring hiermee? Is het werkelijk waar dat de voeding van het brandstofsysteem achter een deurschakelaar zit? (zie bijlage)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Ik weet het niet meer precies meer,maar bij mijn vorige liefde de T4 bus waren er motoren,
misschien wel het type wat ik had 2.5 tdi waarvan als bij een koude motor de deur werd open gedaan er iets van een start vervroeger werd geactiveerd.(electronisch).
De 1.9 diesels hadden een handel als start vevroeger
Dus dit zat dan ook achter een deur contact,dus zoiets mogelijk ook op de a2??
-------------------------------------------------------------------------------------------------------.
Ik weet het niet meer precies meer,maar bij mijn vorige liefde de T4 bus waren er motoren,
misschien wel het type wat ik had 2.5 tdi waarvan als bij een koude motor de deur werd open gedaan er iets van een start vervroeger werd geactiveerd.(electronisch).
De 1.9 diesels hadden een handel als start vevroeger
Dus dit zat dan ook achter een deur contact,dus zoiets mogelijk ook op de a2??
Het zou toch wel te gek zijn als die hele miserie werd veroorzaakt door een rotte microswitch in de deur. Maar op basis van het SSP lijkt samenhang wel aannemelijk.
Rens, wat jij bedoelt is dat voor de generatie 1.9 indirecte diesels het voorgloeien al werd gestart bij openen van het LV portier (zowel in Caddy, Golf, Transporter). Dit zodat de bestuurder minder lang hoefde te wachten om te kunnen starten. De schakeling zou hierop kunnen lijken; het deurcontact zelf is wel heel anders (schakelaartje in deurstijl vs microswitch in slot).
Rens, wat jij bedoelt is dat voor de generatie 1.9 indirecte diesels het voorgloeien al werd gestart bij openen van het LV portier (zowel in Caddy, Golf, Transporter). Dit zodat de bestuurder minder lang hoefde te wachten om te kunnen starten. De schakeling zou hierop kunnen lijken; het deurcontact zelf is wel heel anders (schakelaartje in deurstijl vs microswitch in slot).
- YellowFellow
[quote="@lf"]Ik kan eigenlijk niet wachten tot de auto hier is om die schakelaars te checken. Iemand ervaring hiermee? Is het werkelijk waar dat de voeding van het brandstofsysteem achter een deurschakelaar zit? (zie bijlage)[/quote]
Je bedoelt dat het de bedoeling zou zijn dat de motor afslaat op het moment dat iemand de deur opent?
Ik heb nog nooit gehoord dat de werking van een kritiek onderdeel (brandstofpomp) op enige wijze kan worden beïnvloed door een niet-kritiek systeem onderdeel. Dat zou een serieuze design-flaw zijn namelijk. Wat Romulus ook al zegt is het meest aannemelijk; de brandstofpomp bouwt alvast wat druk bij het openen van de deur zodat het starten wordt vergemakkelijkt.
Er zijn genoeg verhalen van mensen met een FSI waarbij de motor na te snel starten weer afslaat. Aannemende deze werking van de microswitch is dergelijk gedrag dus verklaarbaar; de microswitch in de deur is alléén bedoeld om het starten te vergemakkelijken, niet om de brandstofpomp te voeden. Anders zou gelden: deur open = motor uit, en een benzine motor stoppen wordt in de regel nooit met een fuel-cut gedaan maar met een ontstekings-cut.
Je bedoelt dat het de bedoeling zou zijn dat de motor afslaat op het moment dat iemand de deur opent?
Ik heb nog nooit gehoord dat de werking van een kritiek onderdeel (brandstofpomp) op enige wijze kan worden beïnvloed door een niet-kritiek systeem onderdeel. Dat zou een serieuze design-flaw zijn namelijk. Wat Romulus ook al zegt is het meest aannemelijk; de brandstofpomp bouwt alvast wat druk bij het openen van de deur zodat het starten wordt vergemakkelijkt.
Er zijn genoeg verhalen van mensen met een FSI waarbij de motor na te snel starten weer afslaat. Aannemende deze werking van de microswitch is dergelijk gedrag dus verklaarbaar; de microswitch in de deur is alléén bedoeld om het starten te vergemakkelijken, niet om de brandstofpomp te voeden. Anders zou gelden: deur open = motor uit, en een benzine motor stoppen wordt in de regel nooit met een fuel-cut gedaan maar met een ontstekings-cut.
Ik denk ook dat jij gelijk hebt Yellow en dat het deurcontact niet de voeding volledig onderbreekt maar slechts een stuursignaal geeft voor het komfort. Toch sluit ik niet uit dat er iets met de voedingspanning aan de hand is. Dit is dan de voedingsspanning van J519 (boordspanningsunit). Voor zover ik dat heb kunnen zien verzorgt deze unit vrijwel de gehele voedingen van de verschillende spanningen in de auto waaronder die van de brandstofpomp maar ook van vele andere delen. Mijn auto kent af en toe vreemde verschijnselen die in verband (kunnen) staan met een voedingsspanningprobleem. De meeste fouten zijn intermittent:
- ESP Front MK60 foutcode 668 supply voltage terminal 30 (permanente +) lower limit exceeded
- de airco gaat soms pulserend blazen.
- komfortgerat TA5 (geen foutcode of foutcode met key1)
- comminicatiefout met airco
- communicatiefout met radio (zit er wel in en aangesoten op CAN-bus)
Ik en de garagehouder denken dus wel aan een elektrische storing in de voedingsspanning. Dat kan echter overal in de auto zijn. Veel stekkers en bedrading heb ik al geïnspecteerd. Zekeringen doorgemeten. Iemand nog suggesties voor wat betreft bekende problemen met de voeding / bedrading? Ik heb bijvoorbeeld op de Duitse site gelezen dat er problemen kunnen zijn in de deurbedrading.
- ESP Front MK60 foutcode 668 supply voltage terminal 30 (permanente +) lower limit exceeded
- de airco gaat soms pulserend blazen.
- komfortgerat TA5 (geen foutcode of foutcode met key1)
- comminicatiefout met airco
- communicatiefout met radio (zit er wel in en aangesoten op CAN-bus)
Ik en de garagehouder denken dus wel aan een elektrische storing in de voedingsspanning. Dat kan echter overal in de auto zijn. Veel stekkers en bedrading heb ik al geïnspecteerd. Zekeringen doorgemeten. Iemand nog suggesties voor wat betreft bekende problemen met de voeding / bedrading? Ik heb bijvoorbeeld op de Duitse site gelezen dat er problemen kunnen zijn in de deurbedrading.
- YellowFellow
[quote="@lf"]Toch sluit ik niet uit dat er iets met de voedingspanning aan de hand is. Dit is dan de voedingsspanning van J519 (boordspanningsunit).[/quote]
Dit doet me ineens herrinneren dat ik ooit ook eens van dat soort vage klachten heb gehad bij een Beetle. Dat bleek later een denderend relais te zijn. Relais 109 als ik me het goed herinner. Het relais nummer is niet zo relevant voor jou, want die Beetle was een heel ander platform (TDI).
Relais problemen hebben een grote relatie met temperatuur verschillen. Een relais, en met name de relais voor de wat grotere schakelstromen, wordt warm als het bekrachtigd is. Hetgeen bekent dat e.e.a. uitzet en krimpt. Veel relais zijn intern gesoldeerd aan de aansluit-terminals, en die solderingen zijn het probleem na verloop van tijd. Het soldeertin wordt broos en krijgt meer weerstand. Onder invloed van motor-trillingen kan het zijn dat er overgangs weerstand ontstaat in de spoel, waardoor het relais kan afvallen of denderen in het ritme van de mechanische trillingen. Door steeds zwakker wordende bekrachtiging van de spoel (door warmte) worden de relais-contacten ook minder sterk tegen elkaar gedrukt en dus kan het zijn dat je auto met warme motor (=relais al een tijdje bekrachtigd) kuren vertoont. Het lijkt dan alsof de motorwarmte een rol speelt. Dit denderen meet je overigen niet met een ohm-meter maar met een oscilloscoop. Een ohm-meter is niet snel genoeg.
Electriciteit staat aan de basis van heel de motor, dus uitsluiten dat daar een probleem in zit is eigenlijk wat je van begin af aan had moeten doen. Voor die conclusie is het nu wat laat, maar wat je alsnog kan doen is op de sloop een setje relais uit een A2 kopen en gewoon 's één voor één vervangen en kijken wat er gebeurt.
Dit is een zeer goedkope manier van troubleshooting, dus baat het niet dan schaadt het ook niet.
In Den Dolder zit een goeie sloop waar ik zelf ook al een paar keer ben geweest. Ze hebben daar op dit moment 4 Audi A2's staan. In ieder geval 2 TDI's, die andere 2 weet ik niet. Aardige mensen daar ook, en voor jou een stuk goedkoper dan wéér nieuwe onderdelen + arbeidsloon van de dealer
Groet,
Marcel
Dit doet me ineens herrinneren dat ik ooit ook eens van dat soort vage klachten heb gehad bij een Beetle. Dat bleek later een denderend relais te zijn. Relais 109 als ik me het goed herinner. Het relais nummer is niet zo relevant voor jou, want die Beetle was een heel ander platform (TDI).
Relais problemen hebben een grote relatie met temperatuur verschillen. Een relais, en met name de relais voor de wat grotere schakelstromen, wordt warm als het bekrachtigd is. Hetgeen bekent dat e.e.a. uitzet en krimpt. Veel relais zijn intern gesoldeerd aan de aansluit-terminals, en die solderingen zijn het probleem na verloop van tijd. Het soldeertin wordt broos en krijgt meer weerstand. Onder invloed van motor-trillingen kan het zijn dat er overgangs weerstand ontstaat in de spoel, waardoor het relais kan afvallen of denderen in het ritme van de mechanische trillingen. Door steeds zwakker wordende bekrachtiging van de spoel (door warmte) worden de relais-contacten ook minder sterk tegen elkaar gedrukt en dus kan het zijn dat je auto met warme motor (=relais al een tijdje bekrachtigd) kuren vertoont. Het lijkt dan alsof de motorwarmte een rol speelt. Dit denderen meet je overigen niet met een ohm-meter maar met een oscilloscoop. Een ohm-meter is niet snel genoeg.
Electriciteit staat aan de basis van heel de motor, dus uitsluiten dat daar een probleem in zit is eigenlijk wat je van begin af aan had moeten doen. Voor die conclusie is het nu wat laat, maar wat je alsnog kan doen is op de sloop een setje relais uit een A2 kopen en gewoon 's één voor één vervangen en kijken wat er gebeurt.
Dit is een zeer goedkope manier van troubleshooting, dus baat het niet dan schaadt het ook niet.
In Den Dolder zit een goeie sloop waar ik zelf ook al een paar keer ben geweest. Ze hebben daar op dit moment 4 Audi A2's staan. In ieder geval 2 TDI's, die andere 2 weet ik niet. Aardige mensen daar ook, en voor jou een stuk goedkoper dan wéér nieuwe onderdelen + arbeidsloon van de dealer

Groet,
Marcel
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Dit deel van het verhaal gaat er bij mij absoluut niet in! Ik heb in mijn autotechnische carriëre veel systemen gezien en uitgeplozen, maar ik ben dit nog nooit tegengekomen en geloof ook niet dat het zo werkt!de brandstofpomp bouwt alvast wat druk bij het openen van de deur zodat het starten wordt vergemakkelijkt.
Het relais verhaal op zich is zeer plausibel, daar onstaan inderdaad met regelmaat problemen door.
Wat je zou kunnen doen is eens uitzoeken hoe de afslagschakeling van de pomp loopt en indien je dat helder hebt er gewoon een constante plus op zetten (waarvan je zeker weet dat die niet wordt onderbroken). Ik zou ook nog eens de massa controleren, want mogelijk wordt de pomp via de massa geschakeld.
Ik weet niet of je beschikt over "Elsawin" , maar daar vindt je van de verschillende uitvoeringen heel goede schema's van de electronica waarmee je het systeem goed kunt nalopen en eventuele mogelijke oorzaken a.h.v. dit schema kunt elimineren.
Persoonlijk heb ik daar al veel baat bij gehad, het uitpluizen kost wat tijd maar loont (bijna) altijd.
Theo
- YellowFellow
Met welk deel van die zin ben je het niet eens dan? Wil je zeggen dat de microswitch in de deur wél in de schakel-kring van de brandstofpomp zit, en dus indirect de brandstofpomp wél voedt? Als dat zo is, hoe leg je dan uit dat de auto niet afslaat als de deur wordt geopend?Thck schreef:Dit deel van het verhaal gaat er bij mij absoluut niet in! Ik heb in mijn autotechnische carriëre veel systemen gezien en uitgeplozen, maar ik ben dit nog nooit tegengekomen en geloof ook niet dat het zo werkt!de brandstofpomp bouwt alvast wat druk bij het openen van de deur zodat het starten wordt vergemakkelijkt.
Overigens was wat ik schreef een aanname. Een microswitch is niet bedoeld om direct een stroomkring te schakelen, ook niet om direct een relais aan te sturen. Het produceert hooguit een digitale 0 of 1 op een input voor de ECU, waaraan de software van de ECU dan een conclusie verbindt. Digitale ingangen zijn vrijwel altijd gebufferd en door software gemonitord. Kortom, ongeacht de functie van die microswitch zal dat mijns inziens niet resulteren in het niet functionerende brandstofpomp, zonder dat dat een gerelateerde foutcode oplevert. Ook dit is een aanname, en die doe ik gebaseerd op de generieke opbouw van electronica en software (mijn werkterrein).
Ik kan mij simpelweg niet voorstellen dat iemand (Audi) een systeem bedenkt waarbij een zwak mechanisch onderdeel (een microswitch in een vochtige, stoffige deur) direct verantwoordelijk is voor de werking van een kritiek systeemonderdeel (brandstofpomp). Datgezegd, ik probeer met redenatie mee te denken aan een oplossing, maar ik heb nog nooit een FSI-brandstofsysteem ge-troubleshoot.
groet,
marcel
Het enige "schema" dat ik heb ik de SSP van het brandstofsysteem dat mij helpt om het systeem in globale opbouw te begrijpen. Ik vermoed dat de voedingsunit in het bakje onder de voeten van de bestuurder zit.
Het zou inderdaad handig zijn om schema's te hebben, zeker als daar ook nog eens spanningsniveau's op aangegeven zijn. Dat maakt het zoeken wel een stuk eenvoudiger. Helaas beschik ik niet over Elsawin. Ik ben al wel op internet aan het zoeken naar schema's rondom de pomp G6 en rondom de voedingsunit J519 en eventueel de pompstuurunit.
Is Elsawin voor de A2 ergens te downloaden?
Het zou inderdaad handig zijn om schema's te hebben, zeker als daar ook nog eens spanningsniveau's op aangegeven zijn. Dat maakt het zoeken wel een stuk eenvoudiger. Helaas beschik ik niet over Elsawin. Ik ben al wel op internet aan het zoeken naar schema's rondom de pomp G6 en rondom de voedingsunit J519 en eventueel de pompstuurunit.
Is Elsawin voor de A2 ergens te downloaden?