EGR klep vervangen??

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

08 mei 2012, 21:00 0 x

Als je je gasklep losgehad hebt moet hij opnieuw ingeleerd worden
Rolf, leg mij eens uit waarom de EGR-klep opnieuw "ingelezen" zou moeten worden! Mijns inziens is dit n.l. niet nodig aangezien de ECU deze gewoon weer oppakt en normaal in werking gaat!
(sterker nog, de computer zet niet eens dat deze is los geweest!).

Ik heb die van mij al meerdere keren in de loop der jaren los gehad, gereinigd en weer gemonteerd en er was nooit een reden (lees noodzaak) om deze opnieuw "in te lezen".

Ik ben dan ook heel benieuwd welke (praktische) reden je hiervoor aanvoert?

Theo
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 mei 2012, 22:36 0 x

Hierom: (citaat G. Speek)

Deze procedure laat zien hoe het calibreren van het Gasklephuis uitgevoerd moet worden op vele Audi en VW auto's. Deze procedure brengt het Gasklephuis in verschillende stadia (stationair, deellast, volgas) om de bijbehorende posities opnieuw in te leren. In sommige auto's loopt de motor niet goed (of helemaal niet) zonder dat het Gasklephuis is ingeleerd nadat één (of meerdere) van de volgende handelingen is gedaan:

De accu is afgekoppeld en is weer aangesloten,
De ECU is er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
Het Gasklephuis is schoon gemaakt of er uit geweest en is weer geïnstalleerd,
Het Gaspedaal is er uit geweest en is weer geïnstalleerd.

Het is geen moeten............alleen een advies, geheel vrijblijvend. ;)
Jij hebt gelukkig nooit problemen gehad na bovenstaande handelingen.
Thck

09 mei 2012, 12:53 0 x

Het verhaal van Gerrit Speek is geen technische of theoretische verklaring waarom het zou moeten! Het is een advies op basis van een mogelijke situatie na een reparatie of reiniging van de gas-klep.
Zo als ik al aangaf, ik heb persoonlijk na reinigen van de EGR-klep deze niet opnieuw hoeven inlezen en uit het verhaal van Gerrit blijkt ook dat het niet per definitie zo hoeft te zijn!

Mijn advies zou derhalve zijn:
De EGR-klep reinigen kan gewoon uitgevoerd worden en indien er na reiniging problemen zouden ontstaan kun je altijd nog laten inlezen.

Theo
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2012, 15:58 0 x

Als je met de gasklep iets te onvoorzichtig omgaat met schoonmaken of hij is sterk vervuilt en daarna weer helemaal schoon kan de klep een iets andere uiterste standen hebben dan ervoor.
Dit kan resulteren in horten en stotende motorloop, dus beter voorkomen dan genezen.
Dat jij er nooit last van gehad hebt wil dat nog niet zeggen dat een ander dat ook niet heeft/ krijgt. ;)
Ik ben dat liever even voor, 2 tellen werk en het wordt er nooit slechter van.......beter dan met een horkende motor naar een garage te moeten rijden.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2012, 16:20 0 x

Ik zit dit zo te lezen, en misschien een domme vraagdan , maar is dat ding dan electrisch geregeld? Een soort "drive by wire" principe?
Romulus

09 mei 2012, 17:53 0 x

[quote="Rinus"]I
is dat ding dan electrisch geregeld? Een soort "drive by wire" principe?[/quote]
Ja, de A2 heeft geen gaskabel maar een elektronisch gaspedaal.
Thck

09 mei 2012, 18:27 0 x

Volgens mij hadden we het over de EGR-klep!
Ik zeg ook niet (mijn verhaal goed lezen) dat anderen er geen last van (kunnen)hebben!
Ik heb echter nog steeds geen plausibele verklaring gezien waarom de ECU niet zelf de klep weer oppakt en afregeld!!
Alle antwoorden te spijt, maar het zijn (naar mijn mening) allemaal aannames, ik heb (zoals reeds eerder gesteld) bij de A2 dit al een aantal keren gedaan (bij 2 verschillende A2's, dus ook bij mijn vorige, verder ook bij een Seat Ibiza 1.4 ltr en een Polo, nooit opnieuw hoeven in te regelen! Starten en lopen.

Maar nogmaals, indien anderen een andere ervaring hiermee hebben dan kan dat natuurlijk maar het gaat mij te ver om te stellen dat het opnieuw "inregelen" na reinigen moet!

Theo
Romulus

09 mei 2012, 19:36 0 x

Thck schreef:
Als je je gasklep losgehad hebt moet hij opnieuw ingeleerd worden
Rolf, leg mij eens uit waarom deze opnieuw "ingelezen" zou moeten worden!
Thck schreef:Volgens mij hadden we het over de EGR-klep!
Theo, je hebt gelijk: het onderwerp gaat (of eigenlijk, ging oorspronkelijk) over de EGR-klep. Maar toen kwam @lf met zijn gereinigde gasklep waarvan hij vermoedde dat het de EGR-klep was. Daarop geeft Rolf de aanwijzing dat de gasklep opnieuw zou moeten worden ingeleerd. Iets wat je ook bij alle instructies op alle sites tegenkomt. Voor een goede werking (en bruikbare motorloop) moet de gasklep opnieuw worden ingeleerd. De motorcomputer doet dat ook automatisch maar daar kan een aantal starts overheen gaan. Tot die tijd is de motorloop niet optimaal en het zou zelfs kunnen dat de motor helemaal niet loopt.
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 mei 2012, 20:47 0 x

Ik denk dat Romulus dat heel goed omschreven heeft !!! :) :)
Thck

09 mei 2012, 21:49 0 x

Hoi Romulus, Rolf, Rinus en @lf,

De "berichttitel" is EGR-klep vervangen!!!

Volgens mij ging het @lf oorspronkelijk over de EGR-klep en daarop heb ik gereageerd.
Rolf kwam in een latere reactie met de uitleg waarom deze moest worden ingelezen( nadat @lf zelf beide kleppen had verwisseld en dacht dat hij het over de EGR-klep had), maar dat ging over de gasklep!!

Maar mijn commentaar was geheel gericht op de EGR-klep en dus niet op reiniging/vervanging of herstel van de gasklep!

Theo
Plaats reactie