Probleem temperatuur
hoi collega,
ik heb hier op het forum al eens beschreven dat de bedrading bij mij aan de sensor op 2 plaatsen van de 4 draden, die ook nog eens erg dun zijn, zo ongeveer doormidden waren. Dit kwam doordat die dikke kabelboom daar aan hing te jutteren, omdat de ondersteuningsbeugel (met m8 bout bevestigd) op de versnellingsbak los zat cq. ontbrak. (1.2 tdi). Bij het uitlezen stonden er 2 verschillende temperaturen. De sensor heeft inwendig 2 NTC-voelers, een gaat naar het MSG en de andere naar de temp. meter in het dashbord. Dit kan natuurlijk door het trillen van de motor haperend werken. Bij mij was het zo dat de motor warm of koud bij het starten iedere keer op een hoog stationair toerental ging als ware ik iedere keer aan het koud starten, De bedrading naar het MSG van de sensor was defekt en in het dashbord ok. Zie op het forum hier hoe ik de reparatiie heb uitgevoerd.
met vriendelijke groet Gillian
ik heb hier op het forum al eens beschreven dat de bedrading bij mij aan de sensor op 2 plaatsen van de 4 draden, die ook nog eens erg dun zijn, zo ongeveer doormidden waren. Dit kwam doordat die dikke kabelboom daar aan hing te jutteren, omdat de ondersteuningsbeugel (met m8 bout bevestigd) op de versnellingsbak los zat cq. ontbrak. (1.2 tdi). Bij het uitlezen stonden er 2 verschillende temperaturen. De sensor heeft inwendig 2 NTC-voelers, een gaat naar het MSG en de andere naar de temp. meter in het dashbord. Dit kan natuurlijk door het trillen van de motor haperend werken. Bij mij was het zo dat de motor warm of koud bij het starten iedere keer op een hoog stationair toerental ging als ware ik iedere keer aan het koud starten, De bedrading naar het MSG van de sensor was defekt en in het dashbord ok. Zie op het forum hier hoe ik de reparatiie heb uitgevoerd.
met vriendelijke groet Gillian
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Peter_Audi_A2"]Deze test nog eens doen bij steenkoude motor. Als de thermostaat goed werkt, moet de slang vanaf de thermostaat
naar de radiateur lang koud blijven. suc6 met de diagnose.
Heb hetzelfde probleem met mijn vorige auto gehad (schommelende temperatuur), bleek uiteindelijk de thermostaat te zijn ...[/quote]
Bovenstaande test nog niet gedaan.
Vandaag 2x een ritje gemaakt van 40km met een tussen stop van 10 uur.
Geen enkel probleem opgetreden. Motor was echt op bedrijfstemperatuur na 15km en bleef constant 90gr.
Moet ik mijn autonaam veranderen van Tweety naar Christine?
http://www.imdb.com/title/tt0085333/
Maar de oorzaak moet nog nader onderzocht worden.
Over een paar duizend km moet er een nieuwe distributieset op met waterpomp en dan neem ik de thermostaat ook mee.
naar de radiateur lang koud blijven. suc6 met de diagnose.
Heb hetzelfde probleem met mijn vorige auto gehad (schommelende temperatuur), bleek uiteindelijk de thermostaat te zijn ...[/quote]
Bovenstaande test nog niet gedaan.
Vandaag 2x een ritje gemaakt van 40km met een tussen stop van 10 uur.
Geen enkel probleem opgetreden. Motor was echt op bedrijfstemperatuur na 15km en bleef constant 90gr.
Moet ik mijn autonaam veranderen van Tweety naar Christine?
http://www.imdb.com/title/tt0085333/
Maar de oorzaak moet nog nader onderzocht worden.
Over een paar duizend km moet er een nieuwe distributieset op met waterpomp en dan neem ik de thermostaat ook mee.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
We houden het nog maar even op Tweety ...
,neem aan dat de auto geen moordneigingen heeft.
Zou het in de gaten houden en inderdaad gelijk meepakken met distributieriem/waterpomp/thermostaat.
Ik heb bij mijn eigen A2 bij de distributieriemwissel ook gelijk de waterpomp/thermostaat laten vervangen, omdat
de boel dan toch losligt. Voor de extra kosten hoef je het niet te laten.

Zou het in de gaten houden en inderdaad gelijk meepakken met distributieriem/waterpomp/thermostaat.
Ik heb bij mijn eigen A2 bij de distributieriemwissel ook gelijk de waterpomp/thermostaat laten vervangen, omdat
de boel dan toch losligt. Voor de extra kosten hoef je het niet te laten.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Het is momenteel weer mis.
Temperatuurmeter komt nauwelijks boven de 70gr., maar de kachel doet het goed.
Mijn verstand zegt dat als de kachel echt warm wordt de motor ook warm is en het dan niet de thermostaat kan zijn.
Volgens http://www.gerritspeek.nl zijn de volgende verschijnselen bij een kapotte G2-G62 koelvloeistoftemperatuursensor:
- Bij het starten van een lauwe of warme motor schiet het toerental naar waardes van 1200 - 3000 rpm. Een aanwijzing dat hij dit van plan is te gaan doen is het extreem lang blijven branden van het voorgloei-indicatielampje.
- Bij alle motortemperaturen komt het sporadisch voor dat het stationair toerental gaat schommelen tussen de 900 en 1000 rpm.
- De motortemperatuur gaat bij warme motor (90 °C) opeens naar beneden (70 °C) en gaat dan langzaam terug. Na korte tijd staat ie dan weer terug op 90 graden.
Bij mij geldt alleen het laatste verschijnsel.
Nu schijnt het te vervangen van de beruchte G2 - G62 koelvloeistoftemperatuursensor bij sommige motoren een fluitje van een cent te zijn en bij andere types een helse klus.
Heeft iemand op dit forum dit al eens bij een AMF motor (1.4tdi 75 pk)?
Kan deze storing nou kwaad of is het alleen dat de temp.meter een verkeerde waarde aan geeft.
Wat ik zeg: de kachel doet het prima.
Temperatuurmeter komt nauwelijks boven de 70gr., maar de kachel doet het goed.
Mijn verstand zegt dat als de kachel echt warm wordt de motor ook warm is en het dan niet de thermostaat kan zijn.
Volgens http://www.gerritspeek.nl zijn de volgende verschijnselen bij een kapotte G2-G62 koelvloeistoftemperatuursensor:
- Bij het starten van een lauwe of warme motor schiet het toerental naar waardes van 1200 - 3000 rpm. Een aanwijzing dat hij dit van plan is te gaan doen is het extreem lang blijven branden van het voorgloei-indicatielampje.
- Bij alle motortemperaturen komt het sporadisch voor dat het stationair toerental gaat schommelen tussen de 900 en 1000 rpm.
- De motortemperatuur gaat bij warme motor (90 °C) opeens naar beneden (70 °C) en gaat dan langzaam terug. Na korte tijd staat ie dan weer terug op 90 graden.
Bij mij geldt alleen het laatste verschijnsel.
Nu schijnt het te vervangen van de beruchte G2 - G62 koelvloeistoftemperatuursensor bij sommige motoren een fluitje van een cent te zijn en bij andere types een helse klus.
Heeft iemand op dit forum dit al eens bij een AMF motor (1.4tdi 75 pk)?
Kan deze storing nou kwaad of is het alleen dat de temp.meter een verkeerde waarde aan geeft.
Wat ik zeg: de kachel doet het prima.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Vanaf mijn laatste bericht tot nu toe geen enkel probleem met de temperaruur :roll:
Snap er niks meer van. Ik blijf het in de gaten houden.
Snap er niks meer van. Ik blijf het in de gaten houden.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
wat een mogelijkheid is , is dat er iets tussen de thermostaat is gekomen en er nu weer tussen uit is.
als hij iets open staat blijft de motor langer koud.
denk aan een stukje waterpomp poelie of iets dat misschien met bijvullen per ongeluk er in is gekomen.
misschien is de waterpomp ooit stuk gegaan en is er een stukje in het blok achtergebleven.
heb zelf vroeger een paar keer meegemaakt dat er een stukje rubber klem zat in de thermostaat maar waar dit van wegkwam was onduidelijk.
mijn advies; blijf lekker rijden en hou de meter in de gaten.
voel je je er niet prettig bij dan kun je als eerste de thermostaat vervangen.
hou er rekening mee dan een tdi een hoog rendement heeft en veel brandstof omzet in mechanische energie en minder in warmte omzet, dat is gunstig voor het verbruik maar er blijft minder warmte over voor b.v. de kachel.
daarom bij vele tdi´s een extra verwarming (al dan niet elektrisch of met een koelvloeistof verwarmer) om de temperatuur in het interieur omhoog te brengen (elektrisch) of om de koelvloeistof temperatuur omhoog te krijgen en daardoor ook de temperatuur in het interieur sneller hoger te krijgen. niet te verwarren met een standkachel want dat is dezelfde kvs verwarmer maar die kun je programmeren zodat hij s´morgens alvast warm klaar staat voor je. of dat je vanuit je bed met de afstandbediening de boel opwarmt..... lekker hoor met dit weer!!
heb je geen extra verwarming dan is met de vorst de motor slecht op temperatuur te krijgen omdat de kachel het interieur op temperatuur wil krijgen.
ik heb zelf met een paar sdi-tjes gereden en elke winter was het weer feest... als ik reed werd hij na lange tijd warm als ik de kachel niet vol op warme lucht liet blazen, maar als ik b.v. bij een stoplicht stond en ik zette de kachel op heet en stand 3 of 4 dan zag je na een minuut de temperatuurmeter zakken... eigenschap van het systeem, niets aan te doen hoort bij de diesel.
bij mijn 1.4 benzine warmt hij nu ook niet snel op als ik de airco op auto zet want hij gaat na een paar km vol blazen om mij warm te krijgen maar die warme ontrekt hij uit de motor en die koelt weer af, echter als je hem handmatig op stand 1 van de ventilator zet gaat het sneller.
probeer dit anders eens uit.
als hij iets open staat blijft de motor langer koud.
denk aan een stukje waterpomp poelie of iets dat misschien met bijvullen per ongeluk er in is gekomen.
misschien is de waterpomp ooit stuk gegaan en is er een stukje in het blok achtergebleven.
heb zelf vroeger een paar keer meegemaakt dat er een stukje rubber klem zat in de thermostaat maar waar dit van wegkwam was onduidelijk.
mijn advies; blijf lekker rijden en hou de meter in de gaten.
voel je je er niet prettig bij dan kun je als eerste de thermostaat vervangen.
hou er rekening mee dan een tdi een hoog rendement heeft en veel brandstof omzet in mechanische energie en minder in warmte omzet, dat is gunstig voor het verbruik maar er blijft minder warmte over voor b.v. de kachel.
daarom bij vele tdi´s een extra verwarming (al dan niet elektrisch of met een koelvloeistof verwarmer) om de temperatuur in het interieur omhoog te brengen (elektrisch) of om de koelvloeistof temperatuur omhoog te krijgen en daardoor ook de temperatuur in het interieur sneller hoger te krijgen. niet te verwarren met een standkachel want dat is dezelfde kvs verwarmer maar die kun je programmeren zodat hij s´morgens alvast warm klaar staat voor je. of dat je vanuit je bed met de afstandbediening de boel opwarmt..... lekker hoor met dit weer!!
heb je geen extra verwarming dan is met de vorst de motor slecht op temperatuur te krijgen omdat de kachel het interieur op temperatuur wil krijgen.
ik heb zelf met een paar sdi-tjes gereden en elke winter was het weer feest... als ik reed werd hij na lange tijd warm als ik de kachel niet vol op warme lucht liet blazen, maar als ik b.v. bij een stoplicht stond en ik zette de kachel op heet en stand 3 of 4 dan zag je na een minuut de temperatuurmeter zakken... eigenschap van het systeem, niets aan te doen hoort bij de diesel.
bij mijn 1.4 benzine warmt hij nu ook niet snel op als ik de airco op auto zet want hij gaat na een paar km vol blazen om mij warm te krijgen maar die warme ontrekt hij uit de motor en die koelt weer af, echter als je hem handmatig op stand 1 van de ventilator zet gaat het sneller.
probeer dit anders eens uit.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@koop9:
Ja misschien is het een vuiltje.
Dat van het elektrisch warmte-element is mij bekend.
Het interieur is snel warm. Al binnen 5 min. komt er warme lucht binnen.
Ja misschien is het een vuiltje.
Dat van het elektrisch warmte-element is mij bekend.
Het interieur is snel warm. Al binnen 5 min. komt er warme lucht binnen.