Plotseling ontstaande condens op voorruit

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Audi_gekkie

20 dec 2014, 13:46 0 x

@Peter_Audi_A2 zegt: "<i>Wat ik meestal doe bij (opkomende) condens op de voorruit/zijruiten is het knopje linksboven op het klimadeel bedienen [logo van verwarming met wisser].</i>"
Ja dit kan ook, maar ik heb dit probleem, dat er plotseling condens ontstaat, nooit eerder gehad. Letterlijk bij iedere rotonde (lees scherpere bocht) dat deze beslaat.

Inderdaad je eerste foto geeft ook een waterafvoerpunt aan. Deze had ik over het hoofd gezien.
De tweede foto herken ik niet. Peter het ook een benzine, dus van daar. ;)
Ik heb een foto toegevoegd van Tweety's motorcompartiment.
Waar dit dat slurfje ongeveer Peter?

Nu weten jullie ook dat ik onderstaande topic heb gestart. Zou dat de reden kunnen zijn van het plotselinge beslaan van de voorruit?
http://www.audi-a2.nl/discussion/3552/a ... eur#latest
Afbeelding
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 dec 2014, 14:08 0 x

@Audi_gekkie, op jouw foto zie je bovenin de inlaat voor de lucht naar het interieur, net boven de afdekking van het motorblok.
Als je vervolgens vanaf de linkerzijde op buitenkant van de luchtinlaat kijkt zie je het half glimmende folieachtige kunstof van de inlaat richting richting het schutbord op mijn foto. Bijna tegen het schutbord aan zit het rubber slurfje.
Succes met de zoektocht ...  ;)

Wat ik in het andere topic al aangaf, ik weet niet  in hoeverre de airco van slag raakt door het afdekken van
de airco-condensor en/of eventuele voelers. Ik zou zeggen, haal het eens weg en kijk wat er gebeurt ...

Ik heb 1 keer gehad dat de hele boel in een keer besloeg onderweg tijdens een heftige regenbui.
Was er tot dan toe van uitgegaan dat de airco dit wel zou bijregelen.
Eerst ook met de temperatuur/ventilatorsnelheid lopen knoeien, maar ik vond dat teveel afleiden.
Later achtergekomen via forum & handleiding dat hiervoor 1 knop op het paneel zit.
Werkt voor mij goed en afdoende.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 dec 2014, 12:31 0 x

@Audi_gekkie
dat ene slangetje wat peter aangaf heb jij ook en is een hele belangrijke....
Dit is de condens afvoerslang van de airco en die is plat aan de onderkant en hoort open te gaan door waterdruk (niet te veel van voorstellen want door een paar druppels water gaat hij een toefje open en druppelt het water er uit.) 
Wat je even kan doen is die slang bij het platte deel tussen 2 vingers beetpakken en een beetje frummelen  en kijken of daar even water of vuil uit komt want dan is dat een teken dat hij of verstopt zat of aan elkaar plakte....
In de zomer is makkelijk te zien dat hij open is want dan komt daar water uit als je de airco aan hebt staan (al die kleine plasjes water bij de stoplichten .....) in de winter is dit lastig te controleren maar je kan er b.v. wel een pannetje kokend water R.V. neerzetten en de recirculatie aan zetten dan moet het er ook uit komen...echter is dit geen garantie dat er dan geen water op de bekleding komt want theoretisch kan er nog lekkage van het kachelhuis of de slang of aansluiting zijn....... 
Voel ook eens onder de vloer matten, die dikke originele die op het alu liggen, even voor de stoel los halen en met je hand helemaal eronder tot je ongeveer bij de pedalen bent, als het daar nat is heb je ergens lekkage..... (deur, raam, airco, enz) 
Voel na een ritje in de regen even aan de onderkant van je portierbekleding, als deze nat is dan heb je lekkage bij de alu inbouw plaat in de deur of een speaker. Meestel al te herkennen aan de schimmel onderaan de portierbekleding (moet je even op je knieen om dit te zien)
Onlangs voor en forumlid nog L & R de portierbekledingen er af gehaald en de alu inbouwplaat er uit om deze weer goed af te kitten met originele kit (geen ramen kit want dan krijg je hem er nooit meer heel uit...) en tevens de speakers afgekit omdat deze ook licht lekte.
foppe

21 dec 2014, 12:51 0 x

Ik snapte in het begin het rubber afwaterings slangetje niet van het interieur, maar heb hem net zelf zien zitten. dat is dus de afvoer van Airco condens, mooi weet ik dat ook weer. 
Onder de motorkap mis ik één van de 2 afvoer rubber dingetjes. Misschien heb ik daarom een beetje condens. Bij mij is het niet dramatisch verder hoor. Het beslaat soms wat.  Deurpaneeltjes moet ik nog eens controleren en de vloer heb ik een tijdje terug gecontroleerd en die was toen goed droog. 
Ik ga maandag een afvoer rubbertje bestellen bij Schilder. kosten een paar euro. Type is:  8Z085941C
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 dec 2014, 13:20 0 x

Dan moet je wel het juiste nummer opgeven, je mist een cijfertje  :-B

;) :D ;) )
foppe

21 dec 2014, 13:27 0 x

potverdriedubbeltjes         8Z0815941C     
b-( Wat ben ik toch ook een L-)
:) )
Audi_gekkie

22 dec 2014, 01:28 0 x

Dat rubbertje tegen het schutboard heb ik gevonden!
Hier zit ook geen probleem. Deze was open en er zat geen troep in.
Nu is mij gisteren opgevallen, dit gaf @foppe ook al aan, dat als ik het aircopaneel op op Eco zet er ook plotseling condens op treedt. Ik deed dit afgelopen nacht op de snelweg, nadat de motortemp. een kwartier op 90gr. stond en er plotseling koude lucht het interieur in kwam terwijl deze op 22gr. stond.
Ik ging wat spelen met de knoppen totdat ik op Eco-knop drukte en de voorruit plotseling dicht sloeg. Snel weer op Auto gezet en de voorruit ging weer ontwasemen. Na een minuut of 10 kreeg ik ook weer warme lucht.

Verdere eventuele vochtproblemen moet ik nog onderzoeken.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

22 dec 2014, 07:48 0 x

Koude lucht in het interieur betekent dat de kachel niet werkt. Vervolgens de airco uitzetten betekent dat deze de vochtige lucht niet droogt = condens.
Vroegah voor de tijd van  de airco was bij vochtig weer de tijd totdat de motor was opgewarmd altijd een beetje spannend.
Je moest nog wel eens met het wissertje/spons klaarzitten om de opkomende condens op de binnenkant van de ruit te bestrijden. Nu met de airco is dat bijna niet meer nodig, behalve wanneer de temperatuur onder de ca. +5° C zakt en
de airco niet meer werkt ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
foppe

22 dec 2014, 08:40 0 x

Dat is grappig Audie_gekkie. Nu ik altijd de de airco aan heb zie ik eigenlijk nooit meer condens. Ik zal straks de ECO knop aandoen, kijken of het weer condenseert.
Audi_gekkie

22 dec 2014, 11:37 0 x

@Peter_Audi_A2 <font color="#000000">Ja dat vermoeden had ik al, kachel doet het niet.
Ik zal ;m binnenkort eens bij Jan Los brengen voor het uitlezen.
Het zal wel een regelaartje (6Q1907521B) of de stelmotor (8Z0819453C) zijn.
Deze zijn bij Tweety 100.000 km geleden vervangen, maar blijkbaar weer aan de beurt.</font> X(
Plaats reactie