Updaten vagcom software

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 mei 2012, 13:18 0 x

Ik ben in het bezit van een kabel (niet origineel Ross Tech) type:
VAG 106
Dual-K & Can < - > USB
VAG/ISO Interface

Hierbij heb ik de VAGCOM software versie: 10.6.0
(Dit alles werkt bij mij zonder problemen zelfs onlangs een Polo van 2010 uitgelezen)

Nu wil het geval dat voor aanvang van het gebruik telkens een melding komt dat er een nieuwere versie is, dus via de verwijzing op de site van Gerrit Speek maar eens een nieuwere versie gedownloaded (10.6.3)
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_alternatieven.html

Na installatie (alle richtlijnen hieromtrent gevolgd hebbende) uitgeprobeert, maar de volgende meldingen komen:
Interface Found
Portstatus OK
Not plugged into car!!

Ik heb van alles geprobeerd (via opties alle compoorten geprobeerd, startbaut op 9600 i.p.v. 0 gezet, KW2 op 12 gezt i.p.v. 30) maar geen resultaat!
De software komt vanzelf op de USB poort uit.
Mijn vraag is dan ook: "Ligt dit aan de (niet originele) kabel" en werkt deze alleen maar met de bijgeleverde software versie?

Ik heb ook nog de VCDs-lite versie gedownloaded (deze nog niet geïnstalleerd), maar vraag mij af of dit een vooruitgang is t.o.v. de 10.6.0 die ik nu heb?

Zijn er forumleden met de zelfde ervaring en mogelijk met de oplossing? (behoudens dan een heel dure kabel te kopen?)

Theo
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 mei 2012, 14:14 0 x

Niet orginele kabels werken alleen met de bijgelevede software, updaten naar een nieuwere versie kun je vergeten.
Thck

13 mei 2012, 17:35 0 x

Toch zijn er bij wie het kennelijk wel is gelukt! Zie citaat hieronder:

Informatie over vagcom instellingen op de laptop
Audi A2 site forum “diagnose”

wat-nodig-om-a2-uit-te-lezen-t772-10.html

Hoi, bij mij werkte de goedkope kabel in eerste instantie niet met vagcom 3.11, ik kwam nergens in. Toen ik echter die waarden wijzigde (ik vond de tip ergens op internet) lukte het plotseling wel. Je kunt deze waarden invullen in het "options" scherm in vagcom. Start baud dus op 9600 zetten en kw2 op 12. Kennelijk heeft mijn goedkope kabel deze wijzigingen nodig.
Start Baud is the first baud rate that VAG-COM will try when connecting to a controller. The current default value is 0. This means VAG-COM will determine the correct start baud on its own. With our current Interfaces, this field is unavailable.
KW2 Delay has to do with the amount of time used during the initialization of a session between the PC and the car. The current default value is 30. Do not change this value from the default unless you are having difficulties communicating with a particular controller
Verder lijkt de sample rate omhoog gegaan te zijn door de latency timer aan te passen: Apparaat beheer -> poorten -> usb kkl -> eigenschappen -> advanced settings: "latency timer" moet op 1 staan (zonder deze aanpassing kon ik echter wel inloggen in de Ecu).

Van die drivers is inderdaad een goeie. Daar kan natuurlijk best een groot verschil in zitten. Ik heb de drivers gebruikt die op CD geleverd werden bij de kabel. Mijn "USB Serial Port" geeft in de device manager aan:

Driver Provider: FTDI
Driver Date: 4-2-2004
Driver Version: 1.0.2151.0
Driver Signer: Not digitally signed

Als je het eens zou willen vergelijken met jouw driver, graag. Meer recente versies van de driver die ik gebruik lijken hier beschikbaar:

http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

Ook uit onderstaand citaat uit een stuk van Gerrit Speek suggereert dat je VDC-s lite met een "goedkope" kabel moet kunnen draaien:

VCDS Lite.
Met ingang van 01 april 2010 is er een nieuwe shareware versie beschikbaar. Beschikbaar gesteld door Ross-Tech. Hieronder staat de aankondiging.
Inderdaad: in het Engels, dus niet vertaald in het Nederlands, want VCDS-Lite is uitsluitend in het Engels beschikbaar.

VCDS-Lite is a replacement for VAG-COM versions 311 and 409. VCDS-Lite will work with any interface that works with the old VAG-COM 311 or 409. It should also work on any version of Windows from 95 though 7, including NT4. It's intended for the excessively frugal among you who are still using ancient Ross-Tech 'Dumb' interfaces from 6+ years ago, as well as the cheapskates with 3rd-party interfaces from the far east. It's available as Shareware, just like those old versions of VAG-COM, which are NO LONGER SUPPORTED as of right now. If you're currently using VAG-COM 311 or 409, you can continue to do so until you require assistance from us, or a new activation, at which point you MUST UPDATE to VCDS-Lite.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

13 mei 2012, 19:15 0 x

Inderdaad alleen met eventueel de Lite versie, niet de volledige versie.
Maar het blijft rotzooien en aanklooien, ik had daar geen zin in.
Heb in Engeland een orginele kabel/ dongle gekocht, zijn aanzienlijk goedkoper dan die kabels in NL en heb er al 2 jaar veel plezier aan, incl. gratis updates.
Heb hem onderhand wel terug verdient. ;)
Uiteraard uitsluitend in het engels.

Voor de liefhebbers: http://www.gendan.co.uk/product_VCHU.html
Prima tent overigens.
Thck

13 mei 2012, 21:03 0 x

Nou, even gekeken op die site, maar om met de woorden van Gerrit Speek te spreken "ik vind 264 pond heel veel geld!"

Overigens met dat rotzooien en aanklooien valt het met de 10.6.0 versie die ik heb nogal mee hoor! Ik was alleen even beneiuwd of updaten een optie is, maar het lijkt er inderdaad niet op.

Nog even zien dat ik de versie 10.6.2 kan downloaden en die eens proberen.

Theo
jmkoole

16 mei 2012, 11:13 0 x

Je kunt 't wel eigenwijs blijven proberen, maar alleen de originele Rosstech kabel werkt volledig met de nieuwste versies van de commerciële software. De stekker bevat een dongle met een beveiligingscode. Zelf heb ik de Rosstech kabel gekocht in de US. Kabel kost daar 350 dollar, totaal was ik iets van 450 dollar kwijt incl. verzendkosten en invoerrechten bij de douane. Omgerekend is dat nu 350 euro. Duur? Nee, want de dealer vraagt alleen al 25 euro voor het uitlezen van fouten. Laat staan wat 't kost om bijvoorbeeld een gasklep in te leren, opties aan of uit te zetten, onderhoudsinterval te resetten etc. etc.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Thck

16 mei 2012, 12:22 0 x

Ik ben er inmiddels ook achter dat het (m.u.v. de VCDs lite versie) is het niet mogelijk om te updaten, het werkt gewoon niet.

Blijf dus voorlopig maar met mijn "thirt party" kabel werken zolang ik die zaken kan doen die voor mij nodig zijn (uitlezen en eventueel resetten).

Bedankt voor het meedenken.

Theo
YellowFellow

18 mei 2012, 12:01 0 x

[quote="jmkoole"]Je kunt 't wel eigenwijs blijven proberen, maar alleen de originele Rosstech kabel werkt volledig met de nieuwste versies van de commerciële software. De stekker bevat een dongle met een beveiligingscode. Zelf heb ik de Rosstech kabel gekocht in de US. Kabel kost daar 350 dollar, totaal was ik iets van 450 dollar kwijt incl. verzendkosten en invoerrechten bij de douane. Omgerekend is dat nu 350 euro. Duur? Nee, want de dealer vraagt alleen al 25 euro voor het uitlezen van fouten. Laat staan wat 't kost om bijvoorbeeld een gasklep in te leren, opties aan of uit te zetten, onderhoudsinterval te resetten etc. etc.[/quote]

Wat kan je met een originele kabel + software méér dan met een Chinese VAG106 kabel voor €25 euro?

Ik heb die laatste, en ik ben persoonlijk nog niks disfunctioneels tegen gekomen. Kan uitlezen resetten, inleren, adaptiewaarden aanpassen enz enz. CANBUS en K-lijn werken ook.

Kan alleen niet naar de laatste versie van VCDS updaten, zoals Theo ook beschrijft.
Maar hoe erg is dat nou voor een auto die al 7 jaar niet meer in productie is?
Thck

18 mei 2012, 12:57 0 x

Ik kan mij hierbij aansluiten. Ik heb die versie (10.6.0) ook en volgens de site van Gerrit Speek (goeroe op dit gebied mogen we wel stellen) is deze versie van 30-06-2010

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_versi ... denis.html

Overigens was mijn kabel wel iets duurder dan € 25,- (naar ik meen mij te herinneren € 56) maar dat had als reden dat hij ook geschikt moest zijn voor een voertuig uitgerust met canbus (zoals ook mijn audi A4 van 2005 is)

Ik kan zowel mijn A2 (2001) en mijn A4 (2005) maar onlangs ook nog een Polo van 2010(nieuwste model) ermee uitlezen.

Voorshands zie ik dan ook alleen het op termijn niet kunnen updaten als een negatief punt van deze kabel, maar dat speelt dan op dit moment nog geen rol.

Theo
falcon

18 mei 2012, 13:46 0 x

[quote="Thck"]Overigens was mijn kabel wel iets duurder dan € 25,- (naar ik meen mij te herinneren € 56) maar dat had als reden dat hij ook geschikt moest zijn voor een voertuig uitgerust met canbus (zoals ook mijn audi A4 van 2005 is)[/quote]Dat kan die voor € 25,- ook. Identiek product, andere prijs...
Plaats reactie