Weer troubles met de A2
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
@Rinus
die brandstof toevoeging kan zeker geen kwaad als er regelmatig korte stukjes word gereden.
De 1,4 is niet zo een heel moeilijk ding...... (maar voor mij is dat makkelijk te zeggen als je ze al vanaf het begin voor je neus krijgt...)
De klachten zoals jij ze omschrijft zijn op zich niet zo ingewikkeld.
Het schommelen in toeren en het niet aanslaan; meestal is dit door de gasklep te reinigen en basisafstelling wel weer te verhelpen. En de juiste bougie moet er in NGK type BKUR 6 ET 10
En ook de EGR meteen in basis afstelling zetten en als de gasklep er af is niet vergeten het gaatje er onder op de tussenplaat controleren op doorgang (waar de EGR pijp er op geschroefd zit.) en altijd een nwe alu pakking onder de gasklep monteren! deze gaat maar 1 keer mee en daarna kan hij valse lucht doorlaten.
Je noemt ¨nagelen¨.... bedoel je hier bijgeluiden mee? de 1,4 staat bekend om de kantelende zuigers die lichte tot (bij koude motor) erge kloppende geluiden kunnen maken, niets om je zorgen over te maken, kan hij oud mee worden, enige vervelende is dat heb meestal gepaard gaat met olieverbruik doordat de coating van de zuigers er af slijt en de hoongroeven er langzaam aan gaan...
Maar je schrijft ook dat met optrekken en dip in toeren zit, dit kan het bekende probleem van de 1,4 en was toendertijd (en nu nog steeds) met een update te verhelpen, MAAR; dit kan alleen bij de BBY en de AUA met een bepaald nr en software stand en als ik naar jou bouwjaar kijk vrees ik dat dat er niet in zit tenzij er ooit een nieuw motorregelapparaat in is gegaan.
Dat probleem komt door de airco die het lage koppel beinvloed met optrekken en de update zorgt er dan voor dat met optrekken de airco even uit gaat en je ¨al ¨ het koppel over hebt.
Bij Peter, Advanced en Chipsoer deze update gedaan en zij zijn er content mee maar helaas lukt het alleen dus niet bij een oudere AUA, je zou dan een ander regelapparaat moeten vinden maar daar ben ik voor mijn vorige ook als eens mee bezig geweest en niet te vinden.....
die brandstof toevoeging kan zeker geen kwaad als er regelmatig korte stukjes word gereden.
De 1,4 is niet zo een heel moeilijk ding...... (maar voor mij is dat makkelijk te zeggen als je ze al vanaf het begin voor je neus krijgt...)
De klachten zoals jij ze omschrijft zijn op zich niet zo ingewikkeld.
Het schommelen in toeren en het niet aanslaan; meestal is dit door de gasklep te reinigen en basisafstelling wel weer te verhelpen. En de juiste bougie moet er in NGK type BKUR 6 ET 10
En ook de EGR meteen in basis afstelling zetten en als de gasklep er af is niet vergeten het gaatje er onder op de tussenplaat controleren op doorgang (waar de EGR pijp er op geschroefd zit.) en altijd een nwe alu pakking onder de gasklep monteren! deze gaat maar 1 keer mee en daarna kan hij valse lucht doorlaten.
Je noemt ¨nagelen¨.... bedoel je hier bijgeluiden mee? de 1,4 staat bekend om de kantelende zuigers die lichte tot (bij koude motor) erge kloppende geluiden kunnen maken, niets om je zorgen over te maken, kan hij oud mee worden, enige vervelende is dat heb meestal gepaard gaat met olieverbruik doordat de coating van de zuigers er af slijt en de hoongroeven er langzaam aan gaan...
Maar je schrijft ook dat met optrekken en dip in toeren zit, dit kan het bekende probleem van de 1,4 en was toendertijd (en nu nog steeds) met een update te verhelpen, MAAR; dit kan alleen bij de BBY en de AUA met een bepaald nr en software stand en als ik naar jou bouwjaar kijk vrees ik dat dat er niet in zit tenzij er ooit een nieuw motorregelapparaat in is gegaan.
Dat probleem komt door de airco die het lage koppel beinvloed met optrekken en de update zorgt er dan voor dat met optrekken de airco even uit gaat en je ¨al ¨ het koppel over hebt.
Bij Peter, Advanced en Chipsoer deze update gedaan en zij zijn er content mee maar helaas lukt het alleen dus niet bij een oudere AUA, je zou dan een ander regelapparaat moeten vinden maar daar ben ik voor mijn vorige ook als eens mee bezig geweest en niet te vinden.....
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Maak de gasklep eens goed schoon, en zoals @Koop9 aangeeft de pakking ook vervangen. Voor wat betreft de motorstuurapparaten: er staan momenteel 2 geschikte te koop op de Engels Ebay site voor een prikkie. Neem effe kontakt op met Koop9 en ik denk dat hij jou wel kan helpen met de update en het aanleren van het motorstuurapparaat. dit kan namelijk alleen bij de dealer.
http://www.ebay.de/itm/271673047788?_tr ... EBIDX%3AIT
http://www.ebay.de/itm/271673047788?_tr ... EBIDX%3AIT
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Quote @Koop9,
"Bij Peter, Advanced en Chipsoer deze update gedaan en zij zijn er
content mee maar helaas lukt het alleen dus niet bij een oudere AUA, je
zou dan een ander regelapparaat moeten vinden maar daar ben ik voor mijn
vorige ook als eens mee bezig geweest en niet te vinden....."
Is inderdaad door @koop9 gedaan, en de auto is sindsdien veel prettiger in de omgang. Het blijft een 16 kleppen blok
(weinig trekkracht bij lage toeren), maar het "doodvallen" bij lage toeren is veel minder geworden.
Als dit bij de latere AUA's ook gedaan kan worden (zie suggestie @Chipsoer) is dit zeker een overweging waard.
"Bij Peter, Advanced en Chipsoer deze update gedaan en zij zijn er
content mee maar helaas lukt het alleen dus niet bij een oudere AUA, je
zou dan een ander regelapparaat moeten vinden maar daar ben ik voor mijn
vorige ook als eens mee bezig geweest en niet te vinden....."
Is inderdaad door @koop9 gedaan, en de auto is sindsdien veel prettiger in de omgang. Het blijft een 16 kleppen blok
(weinig trekkracht bij lage toeren), maar het "doodvallen" bij lage toeren is veel minder geworden.
Als dit bij de latere AUA's ook gedaan kan worden (zie suggestie @Chipsoer) is dit zeker een overweging waard.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
Even dit draadje weer ophalen. Sinds begin van dit jaar geen problemen meer gehad, maar vandaag is het weer zover. Motormanagement lampje gaat knipperen, daarna gaat het lampje permanent aan. Blokje loopt onregelmatig, lijkt of dat tie af en toe op drie pitten loopt, valt dan ook (logischerwijze) terug in toeren, hikt ook af en toe (ook met toerenterugval) en dat maakt het blok een herrie, alsof tie elk moment uitelkaar wil klappen. Naast het soms verrekte moeilijke starten, als het blok ergens zich in de fase tussen koud en warm bevindt (soms wel 5 tot 10 keer starten voordat tie eindelijk aanslaat), ook dit weer erbij. Ik word het een beetje beu met de A2. En de verliefdheid van mijn vrouw op de A2 daalt zo ook snel naar antarctische waardes.Betrouwbaarheid gaat zo met rasse schreden omlaag.
- HansJan
- Moderator
Klinkt niet best, tijd voor een bezoekje aan Haarlem?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Jij had toch een huis garage in alblaserdam , weet hij het niet?Even dit draadje weer ophalen. Sinds begin van dit jaar geen problemen meer gehad, maar vandaag is het weer zover. Motormanagement lampje gaat knipperen, daarna gaat het lampje permanent aan. Blokje loopt onregelmatig, lijkt of dat tie af en toe op drie pitten loopt, valt dan ook (logischerwijze) terug in toeren, hikt ook af en toe (ook met toerenterugval) en dat maakt het blok een herrie, alsof tie elk moment uitelkaar wil klappen. Naast het soms verrekte moeilijke starten, als het blok ergens zich in de fase tussen koud en warm bevindt (soms wel 5 tot 10 keer starten voordat tie eindelijk aanslaat), ook dit weer erbij. Ik word het een beetje beu met de A2. En de verliefdheid van mijn vrouw op de A2 daalt zo ook snel naar antarctische waardes.Betrouwbaarheid gaat zo met rasse schreden omlaag.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Je hebt niet echt geluk met de A2. Kan me voorstellen dat je het een beetje zat wordt.
Nee, ik heb de EGR en gasklep nog niet laten checken. Mocht de auto weer in storing knallen, dan ga ik dat zeker als optie noemen. Lena rijdt in principe alleen maar korte afstanden, reden waarom ik de A2 zo af en toe naar mijn werk meeneem, om de auto even lekker warm te laten lopen. Dat doe ik regelmatige basis, en dan treek ik hem ook best wel door in toeren af en toe.
Injectiereiniger is nu toegevoegd. Had ik nog nooit gedaan bij de A2, bij de andere auto's doe ik dat wel minimaal 1 maal per jaar.
Vraag me ook af of een defecte temperatuurvoeler en/of slechte draadverbindingen dit soort rare storingen kan geven.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
Hij gaat vanavond naar de garage. Eerst maar eens even uitlezen, wat er allemaal aan foutcodes in staat. Al weet ik het eigenlijk wel. "Misfires on all cilinders". Want zo gedraagt het blok zich ook. Het is exact hetzelfde fenomeen. Na nog een keertje starten, loopt het blokje weer enigszins regelmatig, maar toch niet echt helemaal jofel. Dus we gaan het morgen wel horen.
De beruchte dubbele temp.voeler is ook al drie keer vervangen, geeft niet echt soelaas.
Slechte massaverbindingen zouden een oorzaak kunnen zijn. Ik heb ze wel eens nagelopen, los gehad en gereinigd. Kan nooit geen kwaad.
Maar het in Oostenrijk na een kort ritje aan het eind van de dag niet meer willen starten (ja, na een keer of 15), was eigenlijk al een voorbode. De vorige keren met dit fenomeen kondigde het zich ook op deze manier aan. Soms gaat het dan nog even goed, maar het fenomeen komt wel. Ik was toen in Oostenrijk ook behoorlijk bevreesd, dat het toen zou gaan gebeuren.
Vrouwlief loopt er al over te denken om ook maar een mooie Audi 80 te gaan kijken. Die doen het altijd. In dat model zit helemaal geen (elektrische) gekkigheid in.
De beruchte dubbele temp.voeler is ook al drie keer vervangen, geeft niet echt soelaas.
Slechte massaverbindingen zouden een oorzaak kunnen zijn. Ik heb ze wel eens nagelopen, los gehad en gereinigd. Kan nooit geen kwaad.
Maar het in Oostenrijk na een kort ritje aan het eind van de dag niet meer willen starten (ja, na een keer of 15), was eigenlijk al een voorbode. De vorige keren met dit fenomeen kondigde het zich ook op deze manier aan. Soms gaat het dan nog even goed, maar het fenomeen komt wel. Ik was toen in Oostenrijk ook behoorlijk bevreesd, dat het toen zou gaan gebeuren.
Vrouwlief loopt er al over te denken om ook maar een mooie Audi 80 te gaan kijken. Die doen het altijd. In dat model zit helemaal geen (elektrische) gekkigheid in.
- rolf
Als ze zulke korte afstanden rijdt is een EV misschien een betere keus?
Heb in een Nissan Leaf gereden en dat rijdt werkelijk subliem.
Als de A2 van de vrouw het opgeeft komt er zeker geen plof auto op dino sapjes voor terug, die rijdt ook alleen maar korte afstanden.
Als er 1 ding slecht is voor een plof motor is het korte stukjes...........
Heb in een Nissan Leaf gereden en dat rijdt werkelijk subliem.
Als de A2 van de vrouw het opgeeft komt er zeker geen plof auto op dino sapjes voor terug, die rijdt ook alleen maar korte afstanden.
Als er 1 ding slecht is voor een plof motor is het korte stukjes...........