Kilometerstand

Advies, tips en vragen over de aanschaf van een A2.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 dec 2014, 13:48 0 x

Concept van de importeur bestaat niet, het is wat Audi wil....en de importeur moet dit uitdragen en uitwerken naar de dealers.
Winst maken is tegenwoordig een utopie in dealerland de meeste dealers hebben het heel zwaar kan ik je vertellen. En niet alleen bij VW - Audi - Seat- Skoda, in heel NL zijn de laatste jaren veel merk dealers omgevallen en er gaan er nog vele volgen, de eerste in noord holland zijn alweer bekend..... triest voor het personeel maar kan weer een redding zijn voor een ander bedrijf, alleen de sterkste met een financiele buffer blijven over.
Het afnemen van contracten is nu dus niet zo relevant meer want ze vallen vanzelf al om.....en  de reden van minder dealers is dat men (Audi) alleen een paar grote jongens in NL willen houden die div filialen hebben om zo minder partners te hebben. Is beter onder controle te houdenen scheelt iedereen geld.
En natuurlijk is het jammer dat de kleine dorps garage´s verdwenen zijn (wat VW Audi betreft) want daar willen veel mensen naar toe, maar schijnbaar ziet men het bij Audi anders en wil men toch naar grote toko´s met een compleet mobiliteits aanbod en alles wat daar omheen draait en erbij hoort, en ja.... dat kost geld en moet door die zelfde klant betaald worden maar die wil graag met zijn A4, A6, A8, Q7 enz enz niet naar een lokale dealer maar naar een grote jongen die hem in de watten legt en daar alles voor in huis heeft.... aparte wachtruimte voor audi met grote flatscreen en luxe bankstel en dito leestafel, eerste klas koffiezet apparaat alle modellen op een rij waar hij naar kan staren. de masseuse ontbreekt er nog aan....
In de werkplaats is het heel hard werken om te proberen het VERLIES, ja u leest het goed, zo klein mogelijk te houden. werkaanbod is gedaald en daardoor minder mensen in dienst.
Minder werk is minder winst, en de auto´s hebben nu eenmaal minder onderhoud nodig en de elektrische auto gaat daar zeker niet in meehelpen dus voor de toekomst is dit ook geen fijn vooruitzicht.
Gelukkig gaat er af en toe, en als je zoals bij ons heel veel auto´s hebt rondrijden, soms erg veel stuk en kunnen we repareren of vervangen en dat vult de werkplaats weer.
Het is op dit moment geen pretje om dealer te zijn.... maar nog steeds erg leuk om er te werken en met al die mooie auto´s te kunnen rijden en er aan werken!!

P.S olie er uit zuigen doen we niet, kost net zoveel tijd als er uit te laten lopen ondanks dat er soms een bodemplaat af moet, want bij leeg zuigen haal je niet alles eruit, en een ook hete olie van 100 graden sta ik soms af te tappen en dan weet je meteen weer dat je monteur bent.....HEET !!!
:( (
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2014, 14:03 0 x

Om nog verder off-topic te gaan:
Is het ook niet zo dat het dealerschap verhaal zo langzamerhand achterhaald begint te raken.
Veel mensen zien een auto niet meer als statussymbool, maar als een middel om van A naar B te komen.
Vergelijkbaar met een koelkast. Hij moet het doen, en als hij het niet (meer) doet, moet er een andere komen ...
Als ik bij de electrowinkel kom, kan ik uit diverse merken koelkasten kiezen. De filiaalhouder is niet gebonden aan
1 merk koelkast. Hij kan in principe alle merken leveren, van goedkoop naar duur.

Mijn universele garage kan in principe elk merk auto nieuw leveren/onderhouden en kan daarmee veel
beter en gemakkelijker inspelen op de (veranderende) vraag naar auto's.
Zeker nu elke garage toegang heeft tot de onderhoudsgegevens van de fabrikanten.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 dec 2014, 16:17 0 x

@Peter-Audi A2: Je denkt toch niet dat een dealer 2 verroeste schroefjes (die niet in het zicht zitten) gaat vervangen, als de kenteken verlichting nog vastzit.... Je hebt blijkbaar een heeeel groot vertrouwen in de dealer
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

21 dec 2014, 16:52 0 x

@Chipsoer: van een service-gerichte dealer, die zijn merk door en door kent en na het constateren van de eerste problemen met deze schroefjes wel. Zeker voor een vaste klant, die trouw elk jaar met zijn auto naar de dealer komt.
Je weet gewoon dat je vroeg of laat in de problemen komt (schroefjes verroest & lampje stuk) en dat de dealer
daarop niet inspringt vind ik raar.

Direct aanpassen is 4 schroefjes wisselen en 10 minuten werk.
Wachten tot het schip strandt is vervanging van de houders waarvoor de achterklep gedeeltelijk gedemonteerd
moet worden is veel meer werk ...

Dit zou de meerwaarde van de dealer moeten zijn (kennis van zijn product en direct handelen na eerste ondervinding), maar blijkbaar werkt dit niet zo ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
chipsoer
Audi A2 clublid

21 dec 2014, 17:31 0 x

@Peter_Audi_A2: je hebt volkomen gelijk en je drukt het perfect uit in de laatste regel.  Gr Eric
stefan74

21 dec 2014, 19:27 0 x

De autos van tegenwoordig worden steeds moeilijker te diagnostiseren / repareren, waardoor de dorpsgarage steeds vaker naar de merkdealer wijst voor een echte oplossing.Hierdoor gaan de merkgarages zich steeds meer als een drugsdealer gedragen.Als klant weet je, dat je op financieel vlak, zwaar genaait gaat worden.Maar je moet wel, je bent afhankelijk van ze; en dat weten de (merk)dealers.Buiten dat, voor jou 10 anderen; misschien een lokaal iets maar bij alle officiele Audi garages hier in de buurt is het altijd ongelofelijk druk.
Met wat eigen durf en initiatief, door bv lid te worden van online fora, en een niet te eigenwijze,  meedenkende ' dorpsgarage'  met wat lef, kom je tegenwoordig ook een heel eind.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

21 dec 2014, 19:53 0 x

Even voor de goede orde, ik heb het niet over de monteurs die bij de dealer werken. Die zijn vaak wel van goede wil,
maar zijn door de bedrijfspolitiek (normtijden, niet meer mogen doen dan de voorgeschreven werkzaamheden) gedwongen op deze manier te werken.

Naar mijn mening zijn de beste garages degene  die door de eigenaar zelf voor eigen rekening en risico worden gerund. Die denken vaak meer met de klant mee en houden ook de lange termijn (het later weer mogen leveren van de volgende auto) beter in de gaten.
mulder1965

22 dec 2014, 09:13 0 x

Leuke discussies hier, rest me te melden dat de verkoper van de auto met teruggedraaide kilometers nu de juiste stand aangeeft in zijn advertenties wel een eerlijke garage. De vraagprijs is echter onveranderd zaken zijn zaken maar dat is zijn goed recht.
mulder1965

22 dec 2014, 11:37 0 x

Tja, Als dat ook al te veranderen is wordt het lastig om nog vertrouwen in welke kilometer stand dan ook te hebben.Bij mijn nieuwste A2 heb ik wel met de vagcom de ecu laten uitlezen. Dat klopte en ook de onderhoudsboekjes etc. waren in orde. (1e eigenaar) dus heb ik er wel vertrouwen in. Maar ik ga er bovendien van uit dat ik in het eerste jaar wel wat achterstallig onderhoud etc moet inlopen. De winst zit voor mij in de jaren daarna, lage kosten veel rijplezier. Inmiddels ben ik ook een echte liefhebber geworden zou niet weten wat ik hierna zou moeten kopen dus nu maar hopen dat deze een jaar of 5 mee gaat.
Audi_gekkie

22 dec 2014, 11:43 0 x

In principe kan een A2 heel lang mee.
Ik denk er serieus over na dat als Tweety motorisch af is of de versnellingsbak begeeft het, ik deze laat vervangen.
Oké het is slikken als je er een nieuw blok inhangt ben je zo 3k-4k kwijt, maar je weet ook niet wat je koopt aan een andere auto.
Plaats reactie