Afgelopen maandag en dinsdag was mijn auto bij Autohaus Rinner in Bad Tölz voor de reparatie van mijn OSS. Die was een kleine maand na aanschaf stuk gegaan (natuurlijk) en ging plots aan één kant niet meer open. Als prelude voor dat defect had ik al enige tijd een 'knak' uit de rechter daklijn als ik door kuilen in de weg reed, dus ik had al een waarschuwing gehad.
Na de (vele) positieve verhalen over Rinner heb ook niet eens echt de moeite genomen om een alternatief te zoeken, en ik vrijwel direct een afspraak in Bad Tölz gemaakt. Mijn duits is een beetje roestig, dus ik heb initieel alle kontakt via Email gedaan, direct met Herr Rinner. Het enige dat ik hoefde op te geven was het chassisnummer. Binnen een paar dagen hoorde ik dat ik welkom was voor een 'austausch unter Kulanz', maar ik moest nog wel een beurtje laten doen bij een dealer om de stempeltjes compleet te krijgen en dus onder mobiliteitsgarantie te blijven. Mijn voorstel was om dat direct bij Rinner te doen, en dat was ook akkoord.
Uiteindelijk afspraak gemaakt voor 21 en 22 mei. Maandagmorgen brengen, dinsdagmiddag weer ophalen. Een collega van mij woont in Innsbrück, 75 KM verderop in Oostenrijk, en die bood mij aan om er meteen een lang weekeinde sightseeing en bergwandelen aan vast te knopen. Hij heeft me ook gehaald en gebracht.
Ookal was iedereen op de forums zeer positief over Rinner, het kunnen momentopnames zijn en het is natuurlijk wel een gok om 2 x 750 KM te rijden naar een garage waar je geen ervaring mee hebt. Maar ik kan nu ook zelf bevestigen dat de service daar werkelijk excellent is!
Allereerst de intake; geen ongeïnteresseerd haastwerk zoals bij vele Audi-dealers hier in NL; bij Rinner wordt je ook met een 7 jaar oude A2 serieus genomen. Ik werd geholpen door Herr Grünwalder. Alles lag al klaar, en ik hoeft alleen mijn voornaam te noemen en dat ik uit Nederland kwam en ze wisten al dat om de gele A2 met het defecte OSS ging. Toen nog even alle gegevens controleren, doorspreken wat er zou gaan gebeuren en sleutel inleveren. Kreeg nog een leenauto aangeboden, maar die had ik niet nodig.
Toen terug naar Oostenrijk, 2 dagen gerelaxed en van de natuur genoten en dinsdagmiddag de auto weer opgehaald. De auto stond met een heel pakket aan documenten klaar. Van buiten en binnen compleet schoongemaakt, totaan de ramen en stuurwiel aan toe. Verse beurt, nieuw dak, alsof je een nieuwe auto komt ophalen. Uiteraard overal een rapportje van met 2 handtekeningen; remtest, schokdempertest, accutest; zelfs van het schoonmaken. Deutsche Grundlichkeit!
Uiteindelijk moest ik €500.01 incl BTW betalen; alléén voor een Longlife Beurt met motorolie, remolie, hydrauliekolie en alle filters. Ben zo blij dat ik voor een auto ben gegaan die nog in de mobiliteitsgarantie zat, want het dak inclusief manuren kostte bij elkaar €1572.45 ex BTW.
Ik zou dus €1875 (!) extra kwijt zijn geweest als ik die garantie niet zou hebben. Pff.. Nu heb ik een nieuw dak, met een nieuw type versterkte en aangepaste constructie. Hetzelfde probleem kan dus niet nog een keer ontstaan. Op het dak zit 2 jaar extra garantie.
Anyway, lang verhaal kort: Heb je een probleem met je OSS en zit je nog in mobiliteitsgarantie, denk niet na, ga gewoon naar Rinner en plak er een beurtje aan vast. De omgeving is er ook prachtig, en de mensen vriendelijk. Het was voor mij die 2 x 8 uur sturen naar Innsbrück en Bad Tölz in alle opzichten dubbel en dwars waard!
en de rekening:
