Nieuw OSS bij Autohaus Rinner in Bad Tölz

Algemene discussie over de A2
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

26 mei 2012, 13:31 0 x

Hallo Allemaal,

Afgelopen maandag en dinsdag was mijn auto bij Autohaus Rinner in Bad Tölz voor de reparatie van mijn OSS. Die was een kleine maand na aanschaf stuk gegaan (natuurlijk) en ging plots aan één kant niet meer open. Als prelude voor dat defect had ik al enige tijd een 'knak' uit de rechter daklijn als ik door kuilen in de weg reed, dus ik had al een waarschuwing gehad.

Na de (vele) positieve verhalen over Rinner heb ook niet eens echt de moeite genomen om een alternatief te zoeken, en ik vrijwel direct een afspraak in Bad Tölz gemaakt. Mijn duits is een beetje roestig, dus ik heb initieel alle kontakt via Email gedaan, direct met Herr Rinner. Het enige dat ik hoefde op te geven was het chassisnummer. Binnen een paar dagen hoorde ik dat ik welkom was voor een 'austausch unter Kulanz', maar ik moest nog wel een beurtje laten doen bij een dealer om de stempeltjes compleet te krijgen en dus onder mobiliteitsgarantie te blijven. Mijn voorstel was om dat direct bij Rinner te doen, en dat was ook akkoord.

Uiteindelijk afspraak gemaakt voor 21 en 22 mei. Maandagmorgen brengen, dinsdagmiddag weer ophalen. Een collega van mij woont in Innsbrück, 75 KM verderop in Oostenrijk, en die bood mij aan om er meteen een lang weekeinde sightseeing en bergwandelen aan vast te knopen. Hij heeft me ook gehaald en gebracht.

Ookal was iedereen op de forums zeer positief over Rinner, het kunnen momentopnames zijn en het is natuurlijk wel een gok om 2 x 750 KM te rijden naar een garage waar je geen ervaring mee hebt. Maar ik kan nu ook zelf bevestigen dat de service daar werkelijk excellent is!

Allereerst de intake; geen ongeïnteresseerd haastwerk zoals bij vele Audi-dealers hier in NL; bij Rinner wordt je ook met een 7 jaar oude A2 serieus genomen. Ik werd geholpen door Herr Grünwalder. Alles lag al klaar, en ik hoeft alleen mijn voornaam te noemen en dat ik uit Nederland kwam en ze wisten al dat om de gele A2 met het defecte OSS ging. Toen nog even alle gegevens controleren, doorspreken wat er zou gaan gebeuren en sleutel inleveren. Kreeg nog een leenauto aangeboden, maar die had ik niet nodig.

Toen terug naar Oostenrijk, 2 dagen gerelaxed en van de natuur genoten en dinsdagmiddag de auto weer opgehaald. De auto stond met een heel pakket aan documenten klaar. Van buiten en binnen compleet schoongemaakt, totaan de ramen en stuurwiel aan toe. Verse beurt, nieuw dak, alsof je een nieuwe auto komt ophalen. Uiteraard overal een rapportje van met 2 handtekeningen; remtest, schokdempertest, accutest; zelfs van het schoonmaken. Deutsche Grundlichkeit!

Uiteindelijk moest ik €500.01 incl BTW betalen; alléén voor een Longlife Beurt met motorolie, remolie, hydrauliekolie en alle filters. Ben zo blij dat ik voor een auto ben gegaan die nog in de mobiliteitsgarantie zat, want het dak inclusief manuren kostte bij elkaar €1572.45 ex BTW.

Ik zou dus €1875 (!) extra kwijt zijn geweest als ik die garantie niet zou hebben. Pff.. Nu heb ik een nieuw dak, met een nieuw type versterkte en aangepaste constructie. Hetzelfde probleem kan dus niet nog een keer ontstaan. Op het dak zit 2 jaar extra garantie.

Anyway, lang verhaal kort: Heb je een probleem met je OSS en zit je nog in mobiliteitsgarantie, denk niet na, ga gewoon naar Rinner en plak er een beurtje aan vast. De omgeving is er ook prachtig, en de mensen vriendelijk. Het was voor mij die 2 x 8 uur sturen naar Innsbrück en Bad Tölz in alle opzichten dubbel en dwars waard!

Afbeelding

en de rekening:

Afbeelding
Gebruikersavatar
chipsoer
Audi A2 clublid
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Roermond
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 mei 2012, 14:13 0 x

Je hebt idd een goede keuze gemaakt door direct contact op te nemen met de firma Rinner, DE specialist in OSS. Zowel op dit, alsmede het forum van onze oosterburen volop geprezen door hun vakmanschap. En nu....genieten!! Ik zie wel op de factuur dat de veer links achter gebroken is, heb je deze al vervangen ?? Ik zal het dak eens bewonderen op de meeting van 23-6. gr Eric
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

26 mei 2012, 18:53 0 x

Wunderbar! Dank voor deze positieve ervaring!

Verstuurd van mijn HTC Desire met Tapatalk
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

26 mei 2012, 22:46 0 x

Het kon ook haast niet anders maar heerlijk dat je (ook) zo'n positieve ervaring hebt over gehouden! Als ze in de buurt zouden zitten zou het je stamgarage worden!
Ben ook nog wel benieuwd hoe je de gebroken veer hebt aangepakt. Lijkt me geen aangenaam idee om daarmee terug naar NL te hebben moeten kachelen!
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

27 mei 2012, 12:06 0 x

Ben ook nog wel benieuwd hoe je de gebroken veer hebt aangepakt. Lijkt me geen aangenaam idee om daarmee terug naar NL te hebben moeten kachelen!
Nou, niet. Het mooie is, ik merk er namelijk niks! Volgens Rinner mist er bovenin de veer een stukje van een centimeter, waardoor de veer een fractie minder stug is dan de andere. Ik kreeg bij de beurt een uitdraai van een veer/schokdemper test en de afwijkingen was 1% op werking van de dempers en 2 mm op de veerweg. Volgens Rinner kon ik er gewoon mee doorrijden. Als de veer in het midden was gebroken, zou het een ander verhaal zijn geweest.

Roest op de schijven wist ik wel, en dat hebben ze haast allemaal. Hier zelfde verhaal. Uitdraai van de remmentest zegt dat alles oké is volgens Duitse normen (en dus veilig). Vervangen om het vervangen vind ik onzin. Pas als de blokken echt helemaal op zijn dan vervang ik de schijven ook meteen mee.

Afbeelding
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

27 mei 2012, 12:34 0 x

Ah prima! Mooi overzicht, dat hadden ze nog niet toen ik er was in april'11. En ik ben het volledig met je eens dat je die 2 mm echt niet gaat merken.
Gebruikersavatar
YellowFellow
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48

27 mei 2012, 13:48 0 x

Heb jij ook een longlife beurt laten doen bij Rinner?

Ik had niet om deze testen gevraagd. Ze zaten gewoon in het pakket papier dat ik overhandigd kreeg, dus het lijkt wel common-practice te zijn bij een servicebeurt.
Gebruikersavatar
falcon
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 mei 2010, 13:04

27 mei 2012, 15:15 0 x

Jep, ook voor mij een longlife om het dak onder "Kulanz" te kunnen vervangen. Mijn rekening zag er eender uit, behalve dat ik m'n eigen ll-olie mee gebracht had. Ik had wel een heel papier met alle punten die standaard bij een grote beurt nagelopen worden, maar die remmen- en schokdempersproef hebben ze toen niet gedaan. Kan ook heel goed zijn dat daar geen tijd meer voor was want ik was samen met heer Grünwalder de laatste in het pand :) Bij mij is alles in een dag gedaan, 7u brengen, (16) 1730 ophalen, waarmee het ietwat krap werd...
Gebruikersavatar
Peter
Berichten: 1240
Lid geworden op: 06 mei 2009, 20:47

29 mei 2012, 10:44 0 x

Rinner adviseert een "Zahnriemwechsel" bij 120dkm. Dat is de tweede wissel ? Op basis waarvan adviseert Rinner dat ? Is de distributieriem bekeken ? Voor zover ik weet is er geen vaste interval.
Gebruikersavatar
Romulus
Berichten: 1587
Lid geworden op: 15 jan 2010, 13:33

29 mei 2012, 12:30 0 x

[quote="Peter"]Voor zover ik weet is er geen vaste interval.[/quote]Niet voor de benzinemotoren, wel voor de TDI's.
Plaats reactie