Lampje stuurbekrachtiging brandt?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Romulus

12 jun 2012, 10:56 0 x

Welkom, geen gelukkige start met je A2 helaas. Maar zo gingen je hier al velen voor, die daarna al tijden probleemloos rijden.

[quote="falcon"]De garage moet het oplossen, die moeten eerste kans krijgen. [/quote]Precies. De Bovag-garantie dekt dit soort dingen het eerste half jaar (dus ook als het pas over vier maanden was ontstaan!) Je moet zelf geen ingrepen doen om te proberen het op te lossen, maar een foutcode uitlezen lijkt mij geen probleem (als je de mogelijkheid hebt). Dan kun jij zelf (en wij met jou) gerichter meedenken.

[quote="falcon"]Maar als ze jou al zo weg laten rijden heb ik al niet zoveel vertrouwen in ze... Vreemd dat zij niet ook de storingscode hebben uitgelezen zodat ze wisten waar te beginnen. Ik zou ze vertellen dat je wilt dat ze die code uitlezen en dat ze op basis daarvan de zaak fixen....[/quote]Dit is zeker geen beste beurt voor de garage, maar misschien valt het mee en was het een incident. Ga inderdaad terug en geef ze die kans. Zorg dat je goed dossier voert d.w.z. maak aantekeningen van alle (telefoon)gesprekken met de garage + datum/tijd. Dat maakt het gemakkelijker om aanspraak te maken op bijstand en garanties indien nodig.

Belangrijk: om de foutcode betrouwbaar uit te kunnen lezen moet het gele stuur-icoontje branden en moet de motor nog lopen. Na opnieuw starten kan de foutcode gewist zijn. Van welk modeljaar is je A2? Oude modellen hebben de G250 (stuurhoeksensor), nieuwere niet meer. Dit is een kandidaat-veroorzaker (maar die zijn er meer). Krijg je ook een indringende pieptoon wanneer het stuurtje gaat branden? (Hoe) kun je het oproepen? (Wanneer) gaat het ook weer uit?
JeroenReumkens

12 jun 2012, 11:12 0 x

Hoi Romulus,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb er zojuist weer een stuk mee gereden naar mijn werk en nu blijft het lampje uit. Even afwachten dus. Ik ga in ieder geval zometeen contact opnemen met de garage en aangeven dat het probleem er gisteren nog de hele dag is geweest, vanochtend niet meer en dat ik ze bel zo gauw het probleem zich weer voor doet.

Ook bedankt voor de tips mbt het bijhouden van alles, dat zal ik zeker gaan doen.

Mijn A2 is bouwjaar 6-2001. Voor zover ik gelezen heb zit daar inderdaad de G250-sensor in. Ik krijg inderdaad een pieptoon op het moment dat het lampje gaat branden en na een minuut ongeveer herhaalt die piep zich nogmaals.

Voor de rest deed het probleem zich voor als ik bijvoorbeeld wilde inparkeren (dus ver instuurde), wanneer de motor stationair draaide een minuut na het starten (nog niet weggereden dus) en tijdens het normaal rijden binnen de bebouwde kom wilde hij nogal eens aanspringen. Dus eigenlijk zou ik bijna zeggen dat hij het altijd deed?

Het lijkt uit te gaan op het moment dat de motor warm gelopen is. Maar zoals ik al zei, vanochtend weggereden en ook met koude motor geen problemen meer gehad. Even afwachten dus.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 jun 2012, 12:33 0 x

[quote="falcon"]Wat Theo zegt: dat klopt voor geen meter! Zo hoort een auto niet afgeleverd te worden, of je moet daardoor een fikse korting hebben gekregen...[/quote]

Falcon kun je even aan mij uitleggen wat ik heb gezegd dat "voor geen meter klopt"???

Of bedoel je juist dat hetgeen ik heb gezegd juist is?

Theo
Romulus

12 jun 2012, 13:01 0 x

[quote="Thck"]Falcon kun je even aan mij uitleggen wat ik heb gezegd dat "voor geen meter klopt"???

Of bedoel je juist dat hetgeen ik heb gezegd juist is?[/quote]Dat laatste, denk ik, gezien context én interpunctie! :mrgreen:
falcon

12 jun 2012, 14:46 0 x

[quote="Romulus"][quote="Thck"]Falcon kun je even aan mij uitleggen wat ik heb gezegd dat "voor geen meter klopt"???Of bedoel je juist dat hetgeen ik heb gezegd juist is?[/quote]Dat laatste, denk ik, gezien context én interpunctie! :mrgreen:[/quote]Hahaha, sorry Theo, nu je het zo zegt zie ik dat je het op meerdere manieren kunt lezen. Ik kan me niet herinneren dat jij in het verleden zaken hebt genoemd waarvan ik dacht dat je er zo faliekant naast zat dat het voor geen meter klopte. Dus ook in dit geval ben ik het met je eens en zijn we beide van mening dat zoals de dealer de auto aflevert beslist niet deugt!
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 jun 2012, 19:14 0 x

Gelukkig dan maar weer! :lol:
(overigens was het geen probleem geweest, maar dan wilde ik natuurlijk wel even weten om welk punt het ging)

Ik denk dat het waarschijnlijk geen dealer is geweest aangezien bij zo'n opmerking bij mij onmiddelijk alle antenne's omhoog zouden komen, ik vindt het n.l. niet getuigen van kennis van het systeem indien je dit zomaar aan een klant die net zijn auto komt ophalen mededeelt1
(tenzij het door de verkoper is gedaan, die denken dat ze alles weten maar lullen vaak maar een stuk in de ruimte!)

Theo
JeroenReumkens

12 jun 2012, 23:36 0 x

Het is helaas wel gewoon een autodealer geweest. Autoservice Fermans Exclusive. De monteur zelf gaf aan dat het te maken had met het inleren van het systeem. Daar vertrouwde ik dus op.

Vandaag de hele dag geen problemen gehad maar wel even contact gehad met de garage dat dit probleem gisteren wel nog de gehele dag er geweest is. Afspraak was even aankijken of het terug kwam, zo ja dan werd er komende week een afspraak gemaakt en gingen ze kijken wat het is. De eigenaar (de heer Fermans) vertelde ook dat hij dan dacht dat het de sensor was. Maar goed, hij wordt dan nagekeken.

Nu heb ik zojuist nog een stuk gereden en ging hij toch weer heel even aan. Het wordt wel steeds korter. Het lijkt er nu op dat hij alleen bij stationaire motor gaat branden (of vlak daarna). Het probleem trad namelijk op nadat ik de auto gestart had en de motor een minuut stationair had laten draaien omdat ik met de radio aan het spelen was. Nadat ik de straat uitgereden was, was het lampje echter weer uit en heb ik er geen last meer van gehad (ongeveer dikke 10 km gereden).

Het is in ieder geval duidelijk dat het probleem zich wel voor blijft doen, dus ik ga deze week maar even bellen om terug te gaan naar de dealer, dan wordt hij nagekeken.

De dealer vertelde mij echter wel dat het geen kwaad kon om hiermee door te blijven rijden? Althans, de pomp zou het misschien kunnen begeven, maar die kosten zijn voor hen. Voor de rest geen ernstige schade zei hij?
falcon

13 jun 2012, 10:40 0 x

Er staat hoogstwaarschijnlijk een storingscode in je computer die je middels vagcom zo uit kunt lezen. Als je iemand kent met vagcom, of als je in de buurt woont van een forumlid met vagcom, lees 'm dan even uit. Dat is de enige manier om er verder iets over te kunnen zeggen. Zou toch heerlijk zijn als jij de dealer kunt zeggen wat er loos is!
JeroenReumkens

13 jun 2012, 11:07 0 x

Ik heb even een vriend gecontacteerd die VAGCOM kan uitlezen. Kijken dat we dat zo snel gaan doen.
Als ik meer weet zal ik hier weer posten!
JeroenReumkens

14 jun 2012, 12:04 0 x

VAGCOM uitlezen is helaas niet meer gelukt. Wilde vanochtend de auto pakken en de stuurbekrachtiging was helemaal weg. Auto is opgehaald door garage. Laten we hopen dat hij goed gemaakt wordt :-)
Plaats reactie