Sleuteldagje zonder treffen
Zo alle spullen (distributieset + waterpomp en blokkeergereedschap) zijn binnen.
a.s. vrijdag mag ik aan de bak. dan ga ik mijn auto onder handen nemen.
De distributie ga ik vervangen. De dynamo moet er af en wordt gereviseerd (deze is kapot nu). En ik moet op zoek naar een olielekkage welke me opviel vandeweek. Me bodemplaat is nat en er lagen druppels onder de auto. Ik hoop dat dit niet iets heel ernstigs is, maar dat zien we vrijdag wel.
Daarnaast als ik er vrijdag aan toe kom ga ik de comfortknipper inbouwen.
Ik zou er graag foto's van maken voor hier op het forum en misschien als ik iets speciaals tegenkom dat ik dat alsnog doe, maar ik weet ook dat als ik goed bezig ben dat ik dan geen tijd en zin heb mijn handen te wassen om een foto te maken.
Iig ben ik een lekker dagje zoet vrijdag.
Ik laat jullie weten hoe t gegaan is.
gr. rene
a.s. vrijdag mag ik aan de bak. dan ga ik mijn auto onder handen nemen.
De distributie ga ik vervangen. De dynamo moet er af en wordt gereviseerd (deze is kapot nu). En ik moet op zoek naar een olielekkage welke me opviel vandeweek. Me bodemplaat is nat en er lagen druppels onder de auto. Ik hoop dat dit niet iets heel ernstigs is, maar dat zien we vrijdag wel.
Daarnaast als ik er vrijdag aan toe kom ga ik de comfortknipper inbouwen.
Ik zou er graag foto's van maken voor hier op het forum en misschien als ik iets speciaals tegenkom dat ik dat alsnog doe, maar ik weet ook dat als ik goed bezig ben dat ik dan geen tijd en zin heb mijn handen te wassen om een foto te maken.
Iig ben ik een lekker dagje zoet vrijdag.
Ik laat jullie weten hoe t gegaan is.
gr. rene
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Een "HowTo" zou voor veel forumleden toch wel mooi zijn, gewoon even je mobieltje in een plastic zakje doen en je kunt op ieder moment (ook met vette handen) gewoon foto's maken, zo doe ik dat ook altijd.
Theo
Theo
-
- Berichten: 43
- Lid geworden op: 18 mei 2011, 17:18
Een goede complete beschrijving voor vervangen van een distributieset zou fijn zijn.
Welke gereedschap, afstellingen en duidelijke foto's.
Dan kan ik namelijk eens met de buurman overleggen of we het aandurven...
Welke gereedschap, afstellingen en duidelijke foto's.
Dan kan ik namelijk eens met de buurman overleggen of we het aandurven...
Dat van t plastic zakje is een goed idee, al zal ik echt niet iedere stap gaan fotograveren.
Ik heb al wel een complete uitdraai met alle stappen van me schoonpa gekregen. Deze zal ik tzt inscannen en hier plaatsen voor de liefhebber.
gr. rene
Ik heb al wel een complete uitdraai met alle stappen van me schoonpa gekregen. Deze zal ik tzt inscannen en hier plaatsen voor de liefhebber.
gr. rene
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Even een paar tips:
Indien de motor even niet getornt hoeft te worden 1e versnelling inschakelen en handrem erop zetten, kan deze nooit per ongeluk verdraaid worden indien je bezig bent!
Zet voordat je de riem eraf haalt de merktekens in de juiste stand (zoals ze horen te staan bij montage)
a) hoef je na demontage van de riem niet te gaan tornen en
b) weet je ook dat dit de stand is waarop de motor goed liep en een eventuele afwijking na plaatsen van het speciaal gereedschap wordt direct zichtbaar.
Voor het verwijderen van de riem even op de langste zijde indrukken en kijken hoever dit (gezien vanuit de ruststand) kan, dit om een indruk te krijgen van de riemspanning voor demontage, na demontage hetzelfde doen (zal dan waarschijnlijk wat strakker staan) maar je hebt dan een referentie v.w.b. de juiste spanning (ook hier wordt een grote afwijking dan direct zichtbaar).
Let op of er op de riem een draairichting staat vermeld (heel vaak het geval in de vorm van een witte pijl), houd hier dan rekening mee gezien de juiste draairichting van de motor (stel deze draairichting vooraf vast)!
Na montage altijd de motor met de hand een paar keer helemaal rond tornen alvorens deze te starten en dan opletten dat er geen vreemde geluiden hoorbaar zij of dat er ergens iets vastloopt (denk aan het vooraf verwijderen van het blokkeergereedschap, wordt nogal eens vergeten vandaar ook het met de hand eerst tornen).
Het speciaal gereedschap dat je hebt aangeschaft, is dat specifiek voor de 1.6ltr of ook geschikt voor de 1.4 ltr motoren (die hebben n.l. de meeste forumleden).
Theo
Indien de motor even niet getornt hoeft te worden 1e versnelling inschakelen en handrem erop zetten, kan deze nooit per ongeluk verdraaid worden indien je bezig bent!
Zet voordat je de riem eraf haalt de merktekens in de juiste stand (zoals ze horen te staan bij montage)
a) hoef je na demontage van de riem niet te gaan tornen en
b) weet je ook dat dit de stand is waarop de motor goed liep en een eventuele afwijking na plaatsen van het speciaal gereedschap wordt direct zichtbaar.
Voor het verwijderen van de riem even op de langste zijde indrukken en kijken hoever dit (gezien vanuit de ruststand) kan, dit om een indruk te krijgen van de riemspanning voor demontage, na demontage hetzelfde doen (zal dan waarschijnlijk wat strakker staan) maar je hebt dan een referentie v.w.b. de juiste spanning (ook hier wordt een grote afwijking dan direct zichtbaar).
Let op of er op de riem een draairichting staat vermeld (heel vaak het geval in de vorm van een witte pijl), houd hier dan rekening mee gezien de juiste draairichting van de motor (stel deze draairichting vooraf vast)!
Na montage altijd de motor met de hand een paar keer helemaal rond tornen alvorens deze te starten en dan opletten dat er geen vreemde geluiden hoorbaar zij of dat er ergens iets vastloopt (denk aan het vooraf verwijderen van het blokkeergereedschap, wordt nogal eens vergeten vandaar ook het met de hand eerst tornen).
Het speciaal gereedschap dat je hebt aangeschaft, is dat specifiek voor de 1.6ltr of ook geschikt voor de 1.4 ltr motoren (die hebben n.l. de meeste forumleden).
Theo
Hoi theo, bedankt voor je tips. Deze had ik in de loop der tijd al verzameld hier op het forum
en daarnaast doe ik het in het autobedrijf van me schoonpa dus als ik er niet helemaal uitkom hoef ik m maar te roepen.
Het blokkeergereedschap is voor de 1.4 en de 1.6
zie hier.
http://www.xxl-automotive.de/Arretiervo ... -und-16-l/
alleen volgens mij gebruik je het middelste blokje bij de 1.6 motoren niet.
hier kun je het ook huren. de verkoopprijs is op deze site belachelijk ik heb er nog geen 20euro voor betaald. http://www.remaautomaterialen.nl/attach ... 202012.pdf
gr. rene

en daarnaast doe ik het in het autobedrijf van me schoonpa dus als ik er niet helemaal uitkom hoef ik m maar te roepen.
Het blokkeergereedschap is voor de 1.4 en de 1.6
zie hier.
http://www.xxl-automotive.de/Arretiervo ... -und-16-l/
alleen volgens mij gebruik je het middelste blokje bij de 1.6 motoren niet.
hier kun je het ook huren. de verkoopprijs is op deze site belachelijk ik heb er nog geen 20euro voor betaald. http://www.remaautomaterialen.nl/attach ... 202012.pdf
gr. rene
Afgelopen vrijdag lekker aan het sleutelen geweest aan mijn A2.
Ik moet zeggen het vervangen van de distributieset viel mij allezins mee.
Als je gewoon de stappen netjes doorloopt van de uitdraai en zelf goed nadenkt is het goed te doen.
Nieuwe distributie en een compleet gereviseerde dynamo. Het is weer voor elkaar.
De olielekkage komt uit het vulpijpje voor op het motorblok. Hier zit waarschijnlijk een rubber ringetje in waar hij iets tussendoor lekt. Dit vervang ik bij de volgende kleine/grote beurt als ik olie verwissel.
De comfortmodule kwam ik vrijdag niet meer aan toe.
Ik heb toch nog heel wat foto's gemaakt en zal als ik wat meer tijd heb proberen een soort how to te maken voor de lief hebber.
gr. rene
Ik moet zeggen het vervangen van de distributieset viel mij allezins mee.
Als je gewoon de stappen netjes doorloopt van de uitdraai en zelf goed nadenkt is het goed te doen.
Nieuwe distributie en een compleet gereviseerde dynamo. Het is weer voor elkaar.
De olielekkage komt uit het vulpijpje voor op het motorblok. Hier zit waarschijnlijk een rubber ringetje in waar hij iets tussendoor lekt. Dit vervang ik bij de volgende kleine/grote beurt als ik olie verwissel.
De comfortmodule kwam ik vrijdag niet meer aan toe.
Ik heb toch nog heel wat foto's gemaakt en zal als ik wat meer tijd heb proberen een soort how to te maken voor de lief hebber.
gr. rene
Ik heb alle documenten net ingescand en zal proberen er een beetje een kloppend verhaal van te maken. Ik kan jullie op voorhand al vertellen dat ik niet gesleuteld heb volgens alle stappen want dan doe je in mijn ogen veel extra werk en ik miste om het jezelf makkelijk te maken nog een paar stappen in het stappenplan.
Ik ga er de komende dagen aan werken om het goed op papier te krijgen voor de liefhebbers onder ons.
Wil ik wel meteen aangeven dat ik met het maken van een stappenplan geen verantwoordelijkheid op me neem voor eventuele fouten gemaakt bij de uitvoering van het werk. Dit is ten alle tijde ieders eigen verantwoordelijkheid.
ik zal ook nog even een wat kost 't etc invullen.
gr rene
Ik ga er de komende dagen aan werken om het goed op papier te krijgen voor de liefhebbers onder ons.
Wil ik wel meteen aangeven dat ik met het maken van een stappenplan geen verantwoordelijkheid op me neem voor eventuele fouten gemaakt bij de uitvoering van het werk. Dit is ten alle tijde ieders eigen verantwoordelijkheid.
ik zal ook nog even een wat kost 't etc invullen.
gr rene