[quote="Rens 79"]1 op 16,2 bij 130 is best netjes toch,met daarbij opgeteld dat je bijna een 1,5 uur hebt stilgestaan.
Zat er zelf over te denken om niet harder te gaan dan 100 km/h maar dan verlies je in 5 uur rijden wel 100 kilometer,en dat is ook weer een uur rijden.
Gaan dan maar voor de 120 km/h[/quote]Ik zou in Duitsland geen 100 willen rijden. Het snelheidsverschil met de rappere broeders wordt dan wel heel groot. 120-130 beviel mij heel goed. Het voelt (zeker in Beieren) aan alsof je 100 rijdt in NL...
[quote="Rens 79"]Trouwens wij hebben verleden jaar een pas gekocht (hohe Tauern pas) en dan kan je gratis met die trein,electrische fietsen gehuurd (ook gratis) Gross clockner ook gratis met de auto naar boven ben je daar ook nog geweest? daar kan je pas lekker sturen[/quote]Wij hadden de Salzburgerlandcard, zelfde idee. Aanrader! 55 euro per persoon en dan mag je zo'n beetje gratis overal in (Klammen, musea, trein Zell am See-Krimml, kabelbanen, binnen- en buitenzwembaden, Salzburg city). Ideaal met zo'n hummeltje, we hebben die kaarten zeker 2x terugverdiend 8-)
Passen gereden hebben we deze keer niet, jaren geleden heb ik wel met de Caddy de Timmelsjoch beklommen (Italië - Oostenrijk). Toen we in Italië de bewoonde wereld verlieten, stond de tank op reserve. Dan duurt het nog even voor je echt aan de pas begint, maar geen tankstation meer gezien. Voor we boven waren, lag het wijzertje op of onder het laatste streepje. Gelukkig gaat de terugweg vanzelf :mrgreen: en in Oostenrijk ging er 54 liter bij (55 l tankinhoud). O ja, halverwege (10 borden 'verboden voor caravans' intussen gepasseerd) stond een 4x4 met enorme caravan die niet meer verder kwam. De carabinieri stonden er al bij. Dat was vast geen goedkope vergissing...
[quote="Rens 79"]Over 6 weken ben ik er net hoop ik ook met 3 personen 1 stoeltje omklappen en gaan met die A2!
Verleden jaar nog met 4 personen naar Oostenrijk geweest met de T4 en dan kan je meenemen wat je wilt,dit jaar met 3 man(oudste blijft thuis)het zal mij benieuwen hoe we het er allemaal in gaan krijgen,zullen wel een paar tassen thuis moeten laten :lol:[/quote]Wij hebben er eigenlijk niets om thuis hoeven laten. Veel voorpret alvast!
A2 1.4 Delfingrau 2003 stelt zich voor
Begin deze week heeft de A2 zijn jaarlijkse beurt gekregen. Intussen hebben we 'm alweer twee jaar en staat er 35.000 km meer op de teller. Voor de motorolie ben ik geswitcht naar 5W40 in een goede kwaliteit. Omdat we ook in de Longlife (variabele onderhoudsintervallen) volgens de melding in de klok niet langer dan een jaar met de olie mogen rijden, en omdat het olieverbruik toch wat stevig was met de dunne 5W30 olie (LL3 507.00) (ca. 1 liter op 4000 km). Met 5W40 (in vaste intervallen) zal het ongeveer de helft zijn, dat bevalt beter. En die olie kost de helft, dat bevalt nog beter.
Ik heb, naast alle filters en de bougies, ook de versnellingsbakolie laten wisselen. Het schakelen van 1 naar 2 mag me wat vlotter gaan. De oude olie zag er nog goed (gebruikt) uit, geen sporen van water of slijpsel. Bij de nieuwe olie is een Tunap additief gedaan waarmee de garage goede ervaringen heeft. Ik merk nog geen verschil, maar het duurt ook een paar honderd km voordat de nieuwe olie alle plekken bereikt heeft.
Ook heb ik de stofhoezen van de schokbrekers achter laten vervangen. Daar was weinig meer van over, zag ik met het banden wisselen. Verder waren er geen opmerkingen. In een keer goedgekeurd voor de APK, mobiliteitsgarantie verlengd en complimenten van de garage. Ik ben helemaal blij met ons A2'tje!

Ik heb, naast alle filters en de bougies, ook de versnellingsbakolie laten wisselen. Het schakelen van 1 naar 2 mag me wat vlotter gaan. De oude olie zag er nog goed (gebruikt) uit, geen sporen van water of slijpsel. Bij de nieuwe olie is een Tunap additief gedaan waarmee de garage goede ervaringen heeft. Ik merk nog geen verschil, maar het duurt ook een paar honderd km voordat de nieuwe olie alle plekken bereikt heeft.
Ook heb ik de stofhoezen van de schokbrekers achter laten vervangen. Daar was weinig meer van over, zag ik met het banden wisselen. Verder waren er geen opmerkingen. In een keer goedgekeurd voor de APK, mobiliteitsgarantie verlengd en complimenten van de garage. Ik ben helemaal blij met ons A2'tje!
Gratuliere, mooi dat ie weer door de keuring is!
Dat was dan een dealer beurt zeker, vanwege de mobiliteitsgarantie?
Bij een grote beurt is er altijd iemand die beurt en vaak iemand die opbeurt!
En soms is er iemand die zeurt na een beurt, dan wordt het tijd voor BOVAG!
Wij hebben onze auto's in dezelfde periode gekocht ( de mijne stond zelfs op jouw shortlist :x ),
die van mij moet ook binnenkort voor de keuring. Verwacht geen verassingen.
Gompie
Dat was dan een dealer beurt zeker, vanwege de mobiliteitsgarantie?
Bij een grote beurt is er altijd iemand die beurt en vaak iemand die opbeurt!
En soms is er iemand die zeurt na een beurt, dan wordt het tijd voor BOVAG!

Wij hebben onze auto's in dezelfde periode gekocht ( de mijne stond zelfs op jouw shortlist :x ),
die van mij moet ook binnenkort voor de keuring. Verwacht geen verassingen.
Gompie
Zo, weer enkele kleine dingen te melden. Terwijl wij met ander vervoer op vakantie waren heeft onze A2 een 'staaroperatie' gekregen. Wie op de meetings was heeft zeker gezien dat onze A2 als een van de weinige erg doffe koplampglazen had. Zonde, want het doet erg afbreuk aan de verschijning. Helaas is het een bekend probleem van veel types koplampen met helder glas (Toyota Yaris, Renault Clio, Saab 9000 - gek genoeg maar zelden bij VAG, helaas dus wel bij mijn A2). Door een kennis heb ik de koplampglazen nu laten polijsten en opnieuw lakken. Een wereld van verschil! Het moet nu weer jaren meekunnen. Zie de foto's voor een indruk van voor en na (ik heb geen goede vooraf-foto's, het was niet iets om trots op te zijn
).
Foto 1: vooraf
Foto 2: nadien
Ik zie op internet prijzen rond 150 euro voor dit klusje. Ik kan dat niet 1:1 vergelijken met wat ik betaald heb, omdat daarvoor ook nog enkele andere zaken zijn uitgevoerd. Zo is ook de deurvanger LV vervangen voor een gemodificeerde (klinknagels vervangen door bouten en maximale uitslag beperkt).
Dit weekend heb ik ook eindelijk de G2/G62 temperatuursensor voor de koelvloeistof vervangen. Hoewel het letterlijk een ingrijpende operatie is (het koelsysteem is essentieel), stelt het bij de 1.4 benzine eigenlijk niet veel voor. Na horrorverhalen over wegschietende klemmetjes had ik het klemmetje aan een touwtje gebonden, maar dat bleek nergens voor nodig. Bij de TDI moet het een heel ander verhaal zijn...
Foto 3: overzicht
Wel zinvol was de bak die ik onder de auto had gezet, tegen het linkervoorwiel en net achter de bumper (onder de versnellingsbak, zeg maar). Ondanks een klem op de waterslang naar het expansievaatje en ondanks proberen snel te handelen was ik toch driekwart liter G12 kwijt, die voor het grootste deel onder de auto uit komen zetten. Leek me geen goed plan op vaders inrit... de doeken die ik rondom had gestopt, hebben de rest grotendeels opgevangen.
Foto 4: gereedschap
En zo ziet het beest op zijn plek eruit, oud en nieuw.
Foto 5: G2/G62 oud
Foto 6: G2/G62 nieuw
Ik heb het sterke vermoeden dat de garage waar ik hem gekocht heb, de sensor ondanks afspraak niet vernieuwd heeft. In elk geval was in de oude "34 01" ingeslagen, wat ik lees als productieweek 34 van 2001. Onze A2 is oktober 2002 van de band gerold, dat kan kloppen. Ik heb voor de zekerheid nog een fles G12 in de auto liggen, maar alles lijkt droog te blijven. Weer een klusje van de lijst...
Edit: de foto's uit de tekst gehaald en alleen als bijlage toegevoegd. De forumsoftware gooit anders de volgorde van de tekst door elkaar. Hoop op verbetering binnenkort... :roll: De foto's staan helaas wel in omgekeerde volgorde...

Foto 1: vooraf
Foto 2: nadien
Ik zie op internet prijzen rond 150 euro voor dit klusje. Ik kan dat niet 1:1 vergelijken met wat ik betaald heb, omdat daarvoor ook nog enkele andere zaken zijn uitgevoerd. Zo is ook de deurvanger LV vervangen voor een gemodificeerde (klinknagels vervangen door bouten en maximale uitslag beperkt).
Dit weekend heb ik ook eindelijk de G2/G62 temperatuursensor voor de koelvloeistof vervangen. Hoewel het letterlijk een ingrijpende operatie is (het koelsysteem is essentieel), stelt het bij de 1.4 benzine eigenlijk niet veel voor. Na horrorverhalen over wegschietende klemmetjes had ik het klemmetje aan een touwtje gebonden, maar dat bleek nergens voor nodig. Bij de TDI moet het een heel ander verhaal zijn...
Foto 3: overzicht
Wel zinvol was de bak die ik onder de auto had gezet, tegen het linkervoorwiel en net achter de bumper (onder de versnellingsbak, zeg maar). Ondanks een klem op de waterslang naar het expansievaatje en ondanks proberen snel te handelen was ik toch driekwart liter G12 kwijt, die voor het grootste deel onder de auto uit komen zetten. Leek me geen goed plan op vaders inrit... de doeken die ik rondom had gestopt, hebben de rest grotendeels opgevangen.
Foto 4: gereedschap
En zo ziet het beest op zijn plek eruit, oud en nieuw.
Foto 5: G2/G62 oud
Foto 6: G2/G62 nieuw
Ik heb het sterke vermoeden dat de garage waar ik hem gekocht heb, de sensor ondanks afspraak niet vernieuwd heeft. In elk geval was in de oude "34 01" ingeslagen, wat ik lees als productieweek 34 van 2001. Onze A2 is oktober 2002 van de band gerold, dat kan kloppen. Ik heb voor de zekerheid nog een fles G12 in de auto liggen, maar alles lijkt droog te blijven. Weer een klusje van de lijst...

Edit: de foto's uit de tekst gehaald en alleen als bijlage toegevoegd. De forumsoftware gooit anders de volgorde van de tekst door elkaar. Hoop op verbetering binnenkort... :roll: De foto's staan helaas wel in omgekeerde volgorde...
[quote="Gompie"]Gratuliere, mooi dat ie weer door de keuring is!
Dat was dan een dealer beurt zeker, vanwege de mobiliteitsgarantie?[/quote]
Nee, bij Bosch Car Service. Wel recent flink in prijs verhoogd, ik betaalde € 35 per jaar, dat wordt nu € 72 per jaar. Kennelijk verdienden ze er niet veel aan...
[quote="Gompie"]Verwacht geen verassingen.[/quote]
Dat hoop ik niet voor je, nee. Verassing is geen leuke verrassing :mrgreen:
Dat was dan een dealer beurt zeker, vanwege de mobiliteitsgarantie?[/quote]
Nee, bij Bosch Car Service. Wel recent flink in prijs verhoogd, ik betaalde € 35 per jaar, dat wordt nu € 72 per jaar. Kennelijk verdienden ze er niet veel aan...
[quote="Gompie"]Verwacht geen verassingen.[/quote]
Dat hoop ik niet voor je, nee. Verassing is geen leuke verrassing :mrgreen: