Weer troubles met de A2
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik had donderdagavond weer troubles met de A2. Ging van mijn werk vandaan
(altijd beredruk op donderdagavond). Begon het blokje na een minuut of
vijf (ik stond nog op het ziekenhuisterrein) ineens op drie poten te
lopen. Managementlampje begon te knipperen. De auto kon ik gelukkig even
wegzetten. Even gewacht, nogmaals gestart, nog steeds beroerd lopen
plus knipperend lampje. Even buiten geluisterd naar het geluid. Weer
afgezet, na 5 minuten weer aangezet. Toen liep het blok regelmatig, en
lampje niet meer knipperen, maar constant brandend. Naar huis gereden,
blokje bleef "goed" lopen, gelijk naar de garage gebracht. De volgende dag
uitgelezen, misfires op de cilinders, gereset, stukje weer gereden, nog
steeds af en toe misfires (op alle 4 de cilinders). Toen bobine en
bougie kabels vervangen, Blokje loopt nu weer als een zonnetje. Is nu al de
tweede bobine binnen 2 jaar tijd. Weer 266 Euro verder (voor vrouwlief
dan). Bobine is 80 Eurie, de kabels 60 en de rest arbeidsuren.
(altijd beredruk op donderdagavond). Begon het blokje na een minuut of
vijf (ik stond nog op het ziekenhuisterrein) ineens op drie poten te
lopen. Managementlampje begon te knipperen. De auto kon ik gelukkig even
wegzetten. Even gewacht, nogmaals gestart, nog steeds beroerd lopen
plus knipperend lampje. Even buiten geluisterd naar het geluid. Weer
afgezet, na 5 minuten weer aangezet. Toen liep het blok regelmatig, en
lampje niet meer knipperen, maar constant brandend. Naar huis gereden,
blokje bleef "goed" lopen, gelijk naar de garage gebracht. De volgende dag
uitgelezen, misfires op de cilinders, gereset, stukje weer gereden, nog
steeds af en toe misfires (op alle 4 de cilinders). Toen bobine en
bougie kabels vervangen, Blokje loopt nu weer als een zonnetje. Is nu al de
tweede bobine binnen 2 jaar tijd. Weer 266 Euro verder (voor vrouwlief
dan). Bobine is 80 Eurie, de kabels 60 en de rest arbeidsuren.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Heb je nog iets van coulance gekregen voor de oude bobine? 2 jaar is wel erg snel.
Zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn voor het kapot gaan van een bobine?
Boordspanning die niet constant is door een haperende spanningsregelaar op de dynamo?
Zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn voor het kapot gaan van een bobine?
Boordspanning die niet constant is door een haperende spanningsregelaar op de dynamo?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Als de boordspanning niet constant is, dan krijg je ook andere verschijnselen. Meegemaakt met andere auto's.
Is wel geprobeerd om coulance te krijgen, maar het onderdeel was net te oud. Zal je net zien. Vorige bobine heeft er dus 12 DKm ingezeten.
Is wel geprobeerd om coulance te krijgen, maar het onderdeel was net te oud. Zal je net zien. Vorige bobine heeft er dus 12 DKm ingezeten.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3869
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Vervelend als het onderdeel net buiten de termijn van coulance valt.
Weet ook niet wat een redelijk te achten levensduur is van een bobine.
Wellicht wel goed om dit bij de opmerkingen in het topic "wat heb je laten doen, wat heeft het gekost" bij te vermelden.
Weet ook niet wat een redelijk te achten levensduur is van een bobine.
Wellicht wel goed om dit bij de opmerkingen in het topic "wat heb je laten doen, wat heeft het gekost" bij te vermelden.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
@Rinus
Da´s pech Rinus, zit je niet op te wachten, zeker als het 2 jaar geleden ook al was.
Maar wat was er nu defect? De bobine of 1 of meerdere kabels? Nooit alles tegelijk....
(al kan het geen kwaad als hij al 14 jaar met dezelfde kabels rondrijd..)
Misfire´s op alle 4 de cilinders lijkt me sterk maar zou kunnen bij een echt defecte bobine, heb je zelf gezien dat hij dit aangaf? Hij kan zien welke cilinder en kan ook een algemene misfire storing aangeven.
Da´s pech Rinus, zit je niet op te wachten, zeker als het 2 jaar geleden ook al was.
Maar wat was er nu defect? De bobine of 1 of meerdere kabels? Nooit alles tegelijk....
(al kan het geen kwaad als hij al 14 jaar met dezelfde kabels rondrijd..)
Misfire´s op alle 4 de cilinders lijkt me sterk maar zou kunnen bij een echt defecte bobine, heb je zelf gezien dat hij dit aangaf? Hij kan zien welke cilinder en kan ook een algemene misfire storing aangeven.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Toen het begon werkte cilinder 3 niet. Echter, na de reset, gaf hij soms een misfire op cilinder "at random" aan.
De vorige keer zijn niet de kabels vervangen, wel de bougies. De kabels zijn nu preventief vervangen. Een kennis van mij vertelde, die het zelfde blok had in zijn Polo, dat hij bij 32 DKm al z'n bobine moest vervangen, en bij de ton weer.
De vorige keer zijn niet de kabels vervangen, wel de bougies. De kabels zijn nu preventief vervangen. Een kennis van mij vertelde, die het zelfde blok had in zijn Polo, dat hij bij 32 DKm al z'n bobine moest vervangen, en bij de ton weer.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Ik vermoed dat die ¨at random¨ storing dezelfde is als die ik op de audi tester zie en die aangeeft dat er iets gedetecteerd is en nog niet bekend is welke cilinder.
Ik weet niet of je de oude delen mee hebt gekregen maar ik zou de oude bobine nog eens er aan hangen en testen want (en misschien zit ik er helemaal naast.....) ik denk dat er alleen een kabel defect was, jammer dat ze die niet eerst hebben v.v. en getest.
Dan had je geweten wat er nu echt defect was.
Maar achteraf maakt het niets uit hoor, gelukkig rijd hij weer goed en dat is het belangrijkste!!
En nou zonder ellende de winter door!! (en nog ff verder ook....)
Ik weet niet of je de oude delen mee hebt gekregen maar ik zou de oude bobine nog eens er aan hangen en testen want (en misschien zit ik er helemaal naast.....) ik denk dat er alleen een kabel defect was, jammer dat ze die niet eerst hebben v.v. en getest.
Dan had je geweten wat er nu echt defect was.
Maar achteraf maakt het niets uit hoor, gelukkig rijd hij weer goed en dat is het belangrijkste!!
En nou zonder ellende de winter door!! (en nog ff verder ook....)
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Balen Rinus.
Kan zoiets ook niet ontstaan door een volgekoekte EGR?
Ik herinner mij zo'n verhaal van forum-lid @rolf, die een klein percentage aceton toevoegt aan de brandstof en vervolgens die problemen niet meer heeft gehad?
Ik neem aan dat de EGR wel eerst gereinigd is.
Kan zoiets ook niet ontstaan door een volgekoekte EGR?
Ik herinner mij zo'n verhaal van forum-lid @rolf, die een klein percentage aceton toevoegt aan de brandstof en vervolgens die problemen niet meer heeft gehad?
Ik neem aan dat de EGR wel eerst gereinigd is.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
@Audi_gekkie
Niet alles gaat defect door EGR hoor!! Heb jij soms een EGR trauma?
Bij kou en vochtig weer heb je eerder kans op ¨doorslaan¨van een bobine of bougiekabel.
De vonk zoekt altijd de weg van de minste weerstand en door vocht vind hij die...... maar dat is dan niet richting de bougie maar ergens een massa, gevolg; pruttel, pruttel, pruttel......
Een bobine kan door elke keer warm, koud, warm ,koud worden en ouderdom een scheurtje krijgen waar vocht bij kan komen, kabels ook en ook b.v. marters (als je in b.v. het oosten bent of duitsland) vinden de kabels heerlijk om aan te knagen.
Ook nooit met stoomcleaner op de onstekingsdelen spuiten en ook geen b.v. WD40
(
o.i.d. er op spuiten, dat spul is vocht verdrijvend maar als er al een scheurtje in zit dan sluit het het vocht op.... of de vonk schiet via de WD40 de verkeerde kant op....
Niet alles gaat defect door EGR hoor!! Heb jij soms een EGR trauma?

Bij kou en vochtig weer heb je eerder kans op ¨doorslaan¨van een bobine of bougiekabel.
De vonk zoekt altijd de weg van de minste weerstand en door vocht vind hij die...... maar dat is dan niet richting de bougie maar ergens een massa, gevolg; pruttel, pruttel, pruttel......
Een bobine kan door elke keer warm, koud, warm ,koud worden en ouderdom een scheurtje krijgen waar vocht bij kan komen, kabels ook en ook b.v. marters (als je in b.v. het oosten bent of duitsland) vinden de kabels heerlijk om aan te knagen.
Ook nooit met stoomcleaner op de onstekingsdelen spuiten en ook geen b.v. WD40

o.i.d. er op spuiten, dat spul is vocht verdrijvend maar als er al een scheurtje in zit dan sluit het het vocht op.... of de vonk schiet via de WD40 de verkeerde kant op....