Toerentallen 1.4 TDI 75pk
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ik heb gezocht op het forum maar kon niet zo snel iets over vinden.
Afgelopen zondag heb ik mijn 1.4 TDI volledig afgetankt en nu probeer ik er ook een (be)spaarwonder van te maken.
Vandaag een rit gemaakt van 90km en mijn gemiddelde is 1:27,7. (edit volgens FIS)[/size]
Maar...
Ik schakel zeer vroeg naar mijn mening bij 2.000 toeren.
Bij 50km/pu rijd ik in de 4e versnelling 1.500 t\pm evenals bij 70 in de 5e versnelling.
Zijn zulke lage toeren wel goed voor de motor?
Afgelopen zondag heb ik mijn 1.4 TDI volledig afgetankt en nu probeer ik er ook een (be)spaarwonder van te maken.
Vandaag een rit gemaakt van 90km en mijn gemiddelde is 1:27,7. (edit volgens FIS)[/size]
Maar...
Ik schakel zeer vroeg naar mijn mening bij 2.000 toeren.
Bij 50km/pu rijd ik in de 4e versnelling 1.500 t\pm evenals bij 70 in de 5e versnelling.
Zijn zulke lage toeren wel goed voor de motor?
- joris1980
- Berichten: 458
- Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
- Locatie: Gouda
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
In het begin reed ik ook met zulke lage toerentallen.
Maar de laatste tijd trek ik wat verder door in de toeren (=schakelen tussen 2500&3000 toeren) en blijkt de A2 zelfs zuiniger (van 1:20 naar 1:22 gemiddeld
hock: )
We zijn al 3 keer naar Spanje geweest metd A2 & sinds dit jaar ben ik wat pittiger gaan rijden. Met een zuiniger verbruik als gevolg
hock:
Het ideale punt qua koppel ligt bij de 1.4tdi rond de 2200 toeren.
Vriendelijke groet, Joris
Maar de laatste tijd trek ik wat verder door in de toeren (=schakelen tussen 2500&3000 toeren) en blijkt de A2 zelfs zuiniger (van 1:20 naar 1:22 gemiddeld

We zijn al 3 keer naar Spanje geweest metd A2 & sinds dit jaar ben ik wat pittiger gaan rijden. Met een zuiniger verbruik als gevolg

Het ideale punt qua koppel ligt bij de 1.4tdi rond de 2200 toeren.
Vriendelijke groet, Joris
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoe je aan dit gemiddelde komt en hoe je rit van 90 KM eruit zag?Vandaag een rit gemaakt van 90km en mijn gemiddelde is 1:27,7.
Boordcomputers wijken sowieso gigantisch af, maar gemiddelden berekenen op de pompafslag bij een tankstation is op zo'n klein kilometrage is ook lang niet zo secuur als berekening over een hele tank. Je gebruikt volgens je gemiddelde namelijk maar 3.25 liter. Niet elke pompafslag staat gelijk en bovendien is na een langere rit het totaal volume van je tank groter geworden (expansie door warmte). Als je auto bovendien een paar graad scheef staat bij het tankstation, gaat er zo een halve liter meer of minder in. Op zo'n lage kilometrage heb je dan al een behoorlijke meetfout te pakken.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is om 1:27.7 te halen hoor, maar ik verbaas me wel over het verschil met mijn eigen A2. Ik kom gemiddeld niet veel verder dan 1 op 21 bij een zeer, zeer conservatieve rijstijl met airco uit en net als jij schakelend bij max 2000 toeren. Moet wel zeggen dat ik er 205 banden onder heb. En bovendien heb ik het over gecombineerde ritten, met 50% stadsverkeer en niet over een complete snelwegrit met 100 op de cruisecontrol.
Over dat schakelen bij 2000 zou ik me geen zorgen maken. Het blok, de bak en koppeling kunnen het makkelijk aan. Max koppel ligt bij de 90 PK zo'n 300 RPM vroeger dan bij de 75 PK; rond de 1800-1900, maar de 90 PK heeft vooral tussen 1000 en 1800 aanzienlijk meer koppel dan de 75PK TDI. We hebben ze allebei, en het verschil is behoorlijk groot weet ik uit ervaring. Bij de 75 PK is schakelen bij een hoger toerental zoals Joris al zegt dus wel aan te bevelen om de gang er een beetje in te houden.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Het is wat de boordcomputer aangeeft. Ik heb nog niet getankt.YellowFellow schreef:Mag ik zo vrij zijn om te vragen hoe je aan dit gemiddelde komt en hoe je rit van 90 KM eruit zag?Vandaag een rit gemaakt van 90km en mijn gemiddelde is 1:27,7.
Boordcomputers wijken sowieso gigantisch af, maar gemiddelden berekenen op de pompafslag bij een tankstation is op zo'n klein kilometrage is ook lang niet zo secuur als berekening over een hele tank. Je gebruikt volgens je gemiddelde namelijk maar 3.25 liter. Niet elke pompafslag staat gelijk en bovendien is na een langere rit het totaal volume van je tank groter geworden (expansie door warmte). Als je auto bovendien een paar graad scheef staat bij het tankstation, gaat er zo een halve liter meer of minder in. Op zo'n lage kilometrage heb je dan al een behoorlijke meetfout te pakken.
Ik zeg niet dat het onmogelijk is om 1:27.7 te halen hoor, maar ik verbaas me wel over het verschil met mijn eigen A2. Ik kom gemiddeld niet veel verder dan 1 op 21 bij een zeer, zeer conservatieve rijstijl met airco uit en net als jij schakelend bij max 2000 toeren. Moet wel zeggen dat ik er 205 banden onder heb. En bovendien heb ik het over gecombineerde ritten, met 50% stadsverkeer en niet over een complete snelwegrit met 100 op de cruisecontrol.
Over dat schakelen bij 2000 zou ik me geen zorgen maken. Het blok, de bak en koppeling kunnen het makkelijk aan. Max koppel ligt bij de 90 PK zo'n 300 RPM vroeger dan bij de 75 PK; rond de 1800-1900, maar de 90 PK heeft vooral tussen 1000 en 1800 aanzienlijk meer koppel dan de 75PK TDI. We hebben ze allebei, en het verschil is behoorlijk groot weet ik uit ervaring. Bij de 75 PK is schakelen bij een hoger toerental zoals Joris al zegt dus wel aan te bevelen om de gang er een beetje in te houden.
Bij 1:27,5 is het 3,6 lit/per 100km en niet 3.25!
Ik weet dat FIS behoorlijk afwijkt. Ik denk een 0.6lit. per 100km, maar ik rijd de tank eerst nagenoeg leeg en tank hem dan weer volledig af.
Voordat ik aan de meting begon had ik de tank afgetankt bij het pompstation. Vervolgens ben ik naar huis gereden en heb daar met een maatbeker en trechter de tank afgevuld tot aan de rand van de vulpijp. Dit alles op een vlakke garagevloer.
Hier ben ik wel een kwartier mee bezig geweest, want elke keer als de vulpijp gevuld was en je de tankdop er op deed, dan ontstond er een vacuum en deze zoog de brandstof de tank in.
Op deze manier heb ik wel 6 liter nog kunnen vullen.
Momenteel heb ruim 220 km gereden op de tank en het brandstofmetertje staat nog op vol.
FIS geeft nu aan 3.3lit/per100km.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik een rit heb dat bestaat uit 5km 50 gebied en 35km 80km/pu.
Ik rijd met airco aan en eigenlijk alles met cruisecontrol.
Ik laat weten wat mijn record gaat worden en daar zal het ook bij blijven, want leuk is het niet zo te rijden. :mrgreen:
Waar het mij in deze topic over ging is of, als je altijd zo rijdt geen schade ontstaat een de mechaniek.
Ik lees net in een ander bericht van jou dat er problemen kunnen ontstaan met de EGR. Zou dit kunnen komen door met lage toerentallen te rijden?
PS. ik vind 1:21 onzuinig. Heb nu buiten de vakantie om twee keer getankt en kom met gecombineerde ritten uit op 1:24.
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
[quote="Audi-gekkie"]PS. ik vind 1:21 onzuinig. Heb nu buiten de vakantie om twee keer getankt en kom met gecombineerde ritten uit op 1:24.[/quote]
Op je boordcomputer, of ook met maatbekers vastgesteld? En welke banden heb jij onder je auto?
Anyway, we vergelijken in dit geval duidelijk appels met peren. Recordpoging / Lange afstanden versus dagelijks gebruik / kortere ritten. Vandaar dat ik ook vroeg naar de samenstelling van je rit
Ik haal 1:21 met woon-werk van 34 KM per dag, waarvan 12 KM woonwijk + 50 KM/H wegen, 16 KM snelweg, waarvan het meeste in de spits met file, en een stuk van 6 KM stoplicht-tot-stoplicht in de stad, en dat op 205 banden. Noem het onzuinig, maar zo gek vind ik het nog niet. Maar dit verbruik red ik alleen als ik rustig rij en anticipeer op het verkeer. Dat valt niet mee in de file, en in de stad met veel stilstaan helpt ook niet om een goed gemiddelde te krijgen. Heel wat anders dan jouw 35 KM op 80KM wegen, wat de meest zuinige modus is voor een auto.
Overigens stijgt het verbruik maximaal naar 1:18 als ik echt sportief ga rijden. Maar dan praat ik over geregeld een red-line sprintje en 140-150 op de snelweg (ik rij veel in Duitsland :lol
Een hoger verbruik dan 1:18 heb ik nog nooit gezien. Overigens meet ik niet met maatbekers of met boordcomputer, maar bij de pomp. Altijd dezelfde pomp, en altijd over een hele tank tot de eerste afslag.
Mijn vrouw heeft nagenoeg hetzelfde verbruik met haar 75PK TDI, op een vergelijkbaar traject met dezelfde banden+velgen. Ze rijdt iets meer 80 KM wegen, maar ook een veel groter stuk door de stad (min een half uur per dag door de binnenstad van Rotterdam in de spitsen). Zij haalt steevast 1:20. Dus als 1:20 / 1:21 generiek veel te hoog zou zijn, dan is er met onze beide A2 echt wat mis, afgaand op jouw constatering, en dat wil ik wel eens uitzoeken dan.
Anyway, bedankt voor je info en succes met je recordpoging. Ben benieuwd wat je uiteindelijk haalt!
Op je boordcomputer, of ook met maatbekers vastgesteld? En welke banden heb jij onder je auto?
Anyway, we vergelijken in dit geval duidelijk appels met peren. Recordpoging / Lange afstanden versus dagelijks gebruik / kortere ritten. Vandaar dat ik ook vroeg naar de samenstelling van je rit

Ik haal 1:21 met woon-werk van 34 KM per dag, waarvan 12 KM woonwijk + 50 KM/H wegen, 16 KM snelweg, waarvan het meeste in de spits met file, en een stuk van 6 KM stoplicht-tot-stoplicht in de stad, en dat op 205 banden. Noem het onzuinig, maar zo gek vind ik het nog niet. Maar dit verbruik red ik alleen als ik rustig rij en anticipeer op het verkeer. Dat valt niet mee in de file, en in de stad met veel stilstaan helpt ook niet om een goed gemiddelde te krijgen. Heel wat anders dan jouw 35 KM op 80KM wegen, wat de meest zuinige modus is voor een auto.
Overigens stijgt het verbruik maximaal naar 1:18 als ik echt sportief ga rijden. Maar dan praat ik over geregeld een red-line sprintje en 140-150 op de snelweg (ik rij veel in Duitsland :lol

Mijn vrouw heeft nagenoeg hetzelfde verbruik met haar 75PK TDI, op een vergelijkbaar traject met dezelfde banden+velgen. Ze rijdt iets meer 80 KM wegen, maar ook een veel groter stuk door de stad (min een half uur per dag door de binnenstad van Rotterdam in de spitsen). Zij haalt steevast 1:20. Dus als 1:20 / 1:21 generiek veel te hoog zou zijn, dan is er met onze beide A2 echt wat mis, afgaand op jouw constatering, en dat wil ik wel eens uitzoeken dan.
Anyway, bedankt voor je info en succes met je recordpoging. Ben benieuwd wat je uiteindelijk haalt!
- YellowFellow
- Berichten: 191
- Lid geworden op: 24 mar 2012, 17:48
Sorry, las over je laatste vraag van de EGR heen.
EGR werkt bij stationair en deellast. Niet specifiek bij lage toerentallen. De EGR sluit bij acceleraties van meer dan 75% (pin me niet vast op dat percentage, maar bij rustige acceleratie blijft de EGR in spooling) dus wanneer een motor het meeste vermogen moet leveren en de meeste roet ontwikkelt is de EGR dicht.
Neemt niet weg dat in een heel motorleven roet terug de inlaat in gaat. In mijn voorbije jaren heb ik tot 2x toe bij diesels het volledige inlaattraject schoongemaakt (uitgebouwd en ontkoold) en ik kan je zeggen: wat een t##fus zooi zit er in. Schoonrijden is een fabeltje. Dat lukt je hoogstens qua injectoren, kleppen en in het uitlaattraject, maar het inlaattraject en EGR worden in een heel motorleven door spooling van uitlaatgassen alleen maar smeriger. Om op je vraag terug je komen: nee het komt niet -specifiek- door lage toerentallen. Althans, niet door bij max 2000 te schakelen. Wat je wel kan doen is overal plakgas optrekken. Dan gaat de EGR voor een tijdje dicht (ook na volgas) dus verhoudingsgewijs ben je dan langer gevrijwaard van EGR problemen :lol:. Bij twijfel: dicht laten zetten via de OBD stekker. Afdoppen met plaatje werkt niet bij jouw auto -> MIL lampje.
EGR werkt bij stationair en deellast. Niet specifiek bij lage toerentallen. De EGR sluit bij acceleraties van meer dan 75% (pin me niet vast op dat percentage, maar bij rustige acceleratie blijft de EGR in spooling) dus wanneer een motor het meeste vermogen moet leveren en de meeste roet ontwikkelt is de EGR dicht.
Neemt niet weg dat in een heel motorleven roet terug de inlaat in gaat. In mijn voorbije jaren heb ik tot 2x toe bij diesels het volledige inlaattraject schoongemaakt (uitgebouwd en ontkoold) en ik kan je zeggen: wat een t##fus zooi zit er in. Schoonrijden is een fabeltje. Dat lukt je hoogstens qua injectoren, kleppen en in het uitlaattraject, maar het inlaattraject en EGR worden in een heel motorleven door spooling van uitlaatgassen alleen maar smeriger. Om op je vraag terug je komen: nee het komt niet -specifiek- door lage toerentallen. Althans, niet door bij max 2000 te schakelen. Wat je wel kan doen is overal plakgas optrekken. Dan gaat de EGR voor een tijdje dicht (ook na volgas) dus verhoudingsgewijs ben je dan langer gevrijwaard van EGR problemen :lol:. Bij twijfel: dicht laten zetten via de OBD stekker. Afdoppen met plaatje werkt niet bij jouw auto -> MIL lampje.
[quote="YellowFellow"]Bij twijfel: dicht laten zetten via de OBD stekker. Afdoppen met plaatje werkt niet bij jouw auto -> MIL lampje.[/quote]We hebben 't toch over de luchtgekoelde egr in de 75pk TDI? Die is wél af te doppen middels plaatje... Heb ik ooit een PDFje van gemaakt en hier geplaatst...
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="falcon"][quote="YellowFellow"]Bij twijfel: dicht laten zetten via de OBD stekker. Afdoppen met plaatje werkt niet bij jouw auto -> MIL lampje.[/quote]We hebben 't toch over de luchtgekoelde egr in de 75pk TDI? Die is wél af te doppen middels plaatje... Heb ik ooit een PDFje van gemaakt en hier geplaatst...[/quote]
Bedankt voor je melding. Ik zal wel ff zoeken als ik ooit problemen krijg met de EGR.
Bedankt voor je melding. Ik zal wel ff zoeken als ik ooit problemen krijg met de EGR.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5879
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="YellowFellow"]
Op je boordcomputer, of ook met maatbekers vastgesteld? En welke banden heb jij onder je auto?
Anyway, bedankt voor je info en succes met je recordpoging. Ben benieuwd wat je uiteindelijk haalt![/quote]
Gewoon met aftanken (zoveel mogelijk).
De maatbeker heb ik nu alleen gebruikt om te kijken hoeveel er nog in ging na het aftanken bij de pomp.
Ik heb 16 inch 185/50 banden om de auto.
Uiteraard laat ik weten waar ik op uit kom.
Sinds vandaag staat FIS op 3,2lit/100km!
Misschien dat ik FIS laat finetunen mocht dit verbruik niet kloppen m.b.v. VAGcom.
Op je boordcomputer, of ook met maatbekers vastgesteld? En welke banden heb jij onder je auto?
Anyway, bedankt voor je info en succes met je recordpoging. Ben benieuwd wat je uiteindelijk haalt![/quote]
Gewoon met aftanken (zoveel mogelijk).
De maatbeker heb ik nu alleen gebruikt om te kijken hoeveel er nog in ging na het aftanken bij de pomp.
Ik heb 16 inch 185/50 banden om de auto.
Uiteraard laat ik weten waar ik op uit kom.
Sinds vandaag staat FIS op 3,2lit/100km!
Misschien dat ik FIS laat finetunen mocht dit verbruik niet kloppen m.b.v. VAGcom.
- Jered vd O
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 29 aug 2012, 00:10
Interessante discussie! Mijn aankoop van een A2 1.4 TDI (75pk) is als alles meezit binnen een week een feit. Bij de proefrit gaf de eigenaar al aan dat deze driecilinder wat 'op toeren' gehouden moet worden om 'm zuinig te laten rijden, iets wat ik juist niet gewend ben bij mijn huidige diesel (Saab 9³ 2.2TiD, 110 pk). Wanneer ik weinig vermogen vraag en niet al te snel wil optrekken, schakel ik vroeg op, nog voor de 2000 toeren. Hiermee rijd ik al bij 45 km/u in z'n 4. Bij mijn vorige auto (Peugeot 306 1.9D, 70 pk) kon ik zelfs makkelijk met 50 in z'n 5 rijden, maar daar houdt mijn huidige auto niet zo van.
Het verhaal van de verkoper klinkt dus wat raar in mijn oren, aangezien het zuinige rijden gaat om het vroeg schakelen en niet te veel hoge toeren maken. Gaat dat verhaal dan wel op bij de driecilinders?
Het verhaal van de verkoper klinkt dus wat raar in mijn oren, aangezien het zuinige rijden gaat om het vroeg schakelen en niet te veel hoge toeren maken. Gaat dat verhaal dan wel op bij de driecilinders?